عصر خودرو

همگام با بازیگران

سنگینی کفه ترازوی بورس به نفع حقوقی‌ها

عصر بازار: بازار سهام هفته گذشته را با افت ۷/ ۰ درصدی شاخص پشت سر گذاشت تا به این ترتیب برای پنجمین هفته پی در پی بعد از اعلام توافق هسته‌ای بر مدار نزولی حرکت کرده باشد.

سنگینی کفه ترازوی بورس به نفع حقوقی‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، مهم‌ترین‌ مشخصه‌های معاملات تالار شیشه‌ای را در چند هفته اخیر به‌طور مشخص باید کاهش حجم معاملات و کمبود نقدینگی نام برد که این شرایط با ادامه نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد چین و در نتیجه افت معنادار قیمت فلزات اساسی و فولاد خام و همچنین رکود اقتصاد داخلی گره خورده و روزهای سخت و طاقت‌فرسایی را به سهامداران و فعالان بورس تهران به دنبال دورنمای مبهم بازارهای داخلی و جهانی تحمیل کرده است. هفته گذشته تعداد دفعات معاملات روزانه بازار سهام به کمترین میزان خود از دومین هفته فروردین 92 رسید که نشان می‌دهد سهامداران حقوقی حضور بسیار کمرنگی در بازار طی این مدت داشته‌اند.

    در فاصله روزهای شنبه بیست‌و‌چهارم مرداد تا سه‌شنبه بیست و هفتم این ماه، تغییر مالکیتی به اندازه 21 میلیارد تومان از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی صورت گرفت که حکایت از حضور حقوقی‌ها در بورس تهران در قالب خریدار و حقیقی‌ها در ظاهر فروشنده دارد.  بررسی‌ معاملات «وبصادر» نشان می‌دهد در این نماد به‌عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار در هفته گذشته، تغییر مالکیتی حدود 84 میلیون سهم از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی صورت گرفته ضمن اینکه بیش از 90 درصد فروش سهام بانک صادرات توسط حقیقی‌ها در بورس تهران انجام شده است. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصاد، خریدار حدود 51 میلیون سهم «وبصادر» در هفته گذشته بوده است. در نماد «شپدیس» نیز شاهد تغییر مالکیتی به اندازه 726 هزار سهم از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی در هفته گذشته بودیم. بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا فروشنده 585 هزار سهم پتروشیمی پردیس در این مدت بوده است. 

    مبین به‌عنوان سهمی با بیشترین ارزش معاملات در هفته گذشته، تغییر مالکیتی به اندازه یک میلیون و 600 هزار سهم از طرف سهامداران حقوقی به حقیقی را در کارنامه خود به ثبت رساند. ضمن اینکه طی هفته قبل بالغ بر 103 میلیون و 500 هزار سهم مبین توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازار سهام فروخته شد.   بررسی معاملات «وتجارت» نشان می‌دهد این نماد به‌عنوان هفتمین سهام پرمعامله در هفته گذشته، تغییر مالکیت 43 میلیون سهمی را از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی شاهد بوده است.

     

    برچسب ها