عصر خودرو

طلای جهانی در بالاترین قیمت سه هفته گذشته ایستاد

عصر بازار- طلای جهانی پس از اینکه در معاملات روز جمعه بیش از یک درصد افزایش یافت و در بالاترین سطح سه هفته گذشته قرار گرفت، در نخستین روز معاملات هفته جاری تغییر چندانی نداشت.

طلای جهانی در بالاترین قیمت سه هفته گذشته ایستاد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تغییر چندانی نداشت و 1349.76 دلار بود. بهای معاملات این بازار روز جمعه به 1355.10 دلار صعود کرده بود که بالاترین سطح در دو هفته گذشته بود.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر 0.1 درصد کاهش یافت و در 1356.9 دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز جمعه 16.30 دلار یا 1.2 درصد افزایش یافت و در 1357.50 دلار بسته شد و برای کل هفته 2.6 درصد افزایش نشان داد. همچنین طلا ماه ژوییه را با حدود 2.8 درصد افزایش قیمت به پایان رساند که ششمین رشد ماهانه در هفت ماه گذشته بود.

    طلا روز جمعه پس از انتشار آمار تولید ناخالص داخلی آمریکا که ضعیف‌تر از حد مطلوب بود و احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا تا پایان سال جاری را ضعیف کرد، افزایش یافت. وزارت بازرگانی آمریکا روز جمعه اعلام کرد تولید ناخالص داخلی بر مبنای تطبیق یافته فصلی در سه ماهه دوم 1.2 درصد رشد سالانه داشته است، در حالیکه اقتصاددانان نرخ رشد 2.6 درصدی را پیش‌بینی کرده بودند. پس از انتشار این گزارش احتمال افزایش نرخهای بهره تا سپتامبر 12 درصد و تا دسامبر 33 درصد برآورد شد در حالیکه یک روز قبل این احتمال 43 درصد و اوایل هفته 53 درصد بود.

    معامله گران و سرمایه گذاران برای ارزیابی زمان افزایش نرخهای بهره، اکنون به آمار اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا چشم دوخته‌اند که روز جمعه منتشر می‌شود.

    به گفته جیانگ شو، تحلیلگر ارشد شاندونگ گولد کورپ، بازارهای طلا در آستانه اشتغال آمار بخش غیرکشاورزی در روز جمعه احتیاط بیشتری خواهند داشت. اگر این آمار ضعیف باشد، انتظارات درباره زمان افزایش نرخهای بهره کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد، اما اگر نسبتا خوب باشد، تاثیر آمار ضعیف تولید ناخالص داخلی را تا حدودی جبران می کند.

    بر اساس گزارش رویترز، سیاستگذاران بانک مرکزی آمرکیا نظرات یکسانی درباره افزایش نرخهای بهره ندارند. رابرت کاپلان، رئیس بانک فدرال دالاس خواستار احتیاط شده در حالیکه جان ویلیامز، رئیس بانک فدرال سانفرانسیسکو انتظار دارد بانک مرکزی پیش از پایان سال دو بار نرخهای بهره را افزایش دهد. اما تحلیلگران معتقدند که بانک مرکزی در نشست سپتامبر یا اکتبر از اقدام در این زمینه خودداری می کند.

    طلا به افزایش نرخهای بهره حساس است زیرا نرخهای بهره بالاتر هزینه نگهداری این فلز را که دارایی بدون بازده است، افزایش داده و رقابتش با دارایی‌های رقیب مانند سهام و اوراق قرضه را دشوارتر می کند.

    این فلز زرد از ابتدای سال جاری تاکنون تحت تاثیر نگرانیها نسبت به رشد جهانی و انتظارات برای گسترش سیاستهای انبساطی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان، حدود 27 درصد رشد قیمت داشته است. قیمت طلا اوایل ماه ژوییه که نگرانیها نسبت به دورنمای رشد اقتصادی جهانی در پی رای انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا تشدید شده و سرمایه گذاران را به سوی دارایی‌های امن هدایت کرده بود، به 1377.50 دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت در بیش از دو سال گذشته بود.

    طبق آمار رسمی، مدیران سرمایه و صندوق‌های سرمایه گذاری تامینی شمار قراردادهای خرید نقره در بازار کامکس نیویورک را در هفته گذشته افزایش دادند در حالیکه شمار قراردادهای خرید طلا کاهش پیدا کرد.

    ذخایر "اس پی در آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز جمعه 0.40 درصد افزایش یافت و به 958.10 تن رسید.

    در میان سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 1.2 درصد افزایش، به 20.55 دلار صعود کرد. پلاتین که روز جمعه به بالاترین قیمت در 14 ماه گذشته صعود کرده بود، 0.3 درصد افزایش یافت و به 1146.5 دلار در هر اونس رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری 0.4 درصد کاهش یافت و 707 دلار معامله شد. این فلز روز جمعه به بالاترین قیمت در 9 ماه و نیم گذشته رسیده بود.

    برچسب ها