عصر خودرو

در هفته پیش رو چه عواملی بر بازار تاثیر خواهند گذاشت؟

بررسی قیمت طلا در بازارهای جهانی

عصر بازار-هفته گذشته بهای اونس روند صعودی در پیش گرفت و پیش بینی ها حاکی از آن است که این هفته نیز رشد قیمت ها ادامه خواهد یافت.

بررسی قیمت طلا در بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، قیمت طلا روز جمعه در سطح 1351 دلار در هر اونس قرار گرفت و عامل این افزایش قیمت، خبرهای منفی از اقتصاد آمریکا و کاهش ارزش دلار بود.

    هفته قبل قیمت ها تا روز جمعه تحت تاثیر نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا قرار داشت و به تدریج رشد کرد اما روز جمعه هنگامیکه گزارش وزارت بازرگانی نشان داد در سه ماهه دوم امسال اقتصاد این کشور رشدی بسیار پایین تر از پیش بینی اقتصاددان ها داشته قیمت فلز زرد رشدی بیش از یک درصد داشت. هفته پیش عملکرد نقره نیز مثبت بود. حال این سوال مطرح است که در هفته پیش رو چه عواملی بر قیمت طلا تاثیر دارند و در بلندمدت وضعیت بازار طلا چگونه خواهد بود؟

    نخستین عامل موثر بر قیمت طلا، تغییرات ارزش دلار است. پیش بینی شده این هفته ارزش دلار در برابر یورو کاهش خواهد یافت و اگر این پیش بینی تحقق یابد قیمت طلا حمایت خواهد شد اما فروش برای شناسایی سود از رشد قابل ملاحظه قیمت ها جلوگیری خواهد کرد.

    تغییرات ارزش دلار در هفته پیش رو، هم از داده های اقتصادی آمریکا و منطقه یورو تاثیر می پذیرد و هم از نشست هفته پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا و داده های اقتصادی از این کشور که روز جمعه منتشر شد.

    در نشست هفته قبل کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا تغییری در نرخ های بهره ایجاد نشد و در بیانیه پایانی نشست، نسبت به افق اقتصاد آمریکا ابراز خوشبینی شد. داده هایی که روز جمعه از اقتصاد آمریکا منتشر شد به سه ماهه دوم امسال مربوط بود و در ماه گذشته که سه ماهه سوم آغاز شد، وضعیت شاخص های اقتصادی خوب بوده است.

    این هفته تعداد زیادی گزارش از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو منتشر می شود که عموما به ماه قبل مربوط هستند و اگر داده ها مثبت باشند فشار بر قیمت طلا افزایش می یابد. بویژه روزهای پنجشنبه و جمعه دو گزارش از وزارت کار آمریکا منتشر می شود که وضعیت بازار کار را در هفته و ماه قبل مشخص خواهند کرد. این دو گزارش اهمیت بالایی دارند. اگر ثابت شود در سه ماهه کنونی وضعیت اقتصادی در آمریکا بهتر شده قیمت طلا تحت فشار قرار خواهد گرفت.

    این هفته همچنین ابهام ها در باره تاثیر خروج انگلستان از اتحادیه اروپا کاهش خواهد یافت زیرا داده هایی که منتشر می شود به ماه گذشته یعنی پس از اعلام نتیجه همه پرسی در انگلستان مربوط هستند. تاکنون تاثیر جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا چندان بزرگ نبوده است.

    در ماه های آینده، شرایط کلی اقتصاد جهان، برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، مهمترین عوامل موثر بر قیمت طلا هستند. نهادهای تحلیلگر معتقدند احتمال رشد قابل ملاحظه قیمت فلز زرد زیاد نیست و حتی ممکن است قیمت ها نسبت به ارقام کنونی پایین تر باشند.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها