عصر خودرو

تولید ۳۰۰ هزار بشکه نفت از نقطه صفر مرزی

عصر بازار- از فرودگاه اهواز تا میادین نفتی غرب کارون حدود ۱۳۰ کیلومتر فاصله است و مسیر آن از میان یکی از مهم ترین تالاب‌های ایران می‌گذرد. تالابی به نام هورالعظیم که روزگاری میدان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود و اکنون میدان جنگ اقتصادی است.

تولید ۳۰۰ هزار بشکه نفت از نقطه صفر مرزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین، هر کسی نمی‌تواند به این منطقه برود چراکه بخشی از این تالاب بزرگ ایران محافظت شده و بخشی دیگر بستر چاه‌های نفت خام کشور است. منطقه با زیبایی‌های وصف نشدنی و گیاهان و جانورانی زیبا. این هور تا مرز کشور عراق پیش می‌رود و بخشی از میادین مشترک ایران در نقطه صفر مرزی همین تالاب واقع شده است.با وجود این محدودیت‌ها برای بازدید از میدان‌های نفتی مشترک غرب کارون با جمعی از خبرنگاران به این منطقه رفتیم.

    از جاده میان تالاب هورالعظیم گونه‌های مختلف پرندگان، تالاب و نیزارهایش همه را مبهوت می‌کند. البته در این سفر کوروش رضازاده، سرپرست اچ اس ای شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، می‌گفت که بخشی از تالاب به دلایل فنی تا قبل از عید خشک شده بود اما با رفع مشکلات محیط زیستی اکنون حیات تالاب دوباره بازگشته است. حتماً شنیده‌اید که هورالعظیم در سال‌های اخیر چگونه خشک شد. سال 87 بود که وزیران عضو کمیسیون اقتصاد در مقابل دیدگان سازمان حفاظت محیط زیست بیش از 7 هزار هکتار از اراضی تالاب را برای 30 سال به شرکت نفت واگذار کردند تا عملیات اکتشاف و بهره‌برداری نفت خام از میانه هور را انجام دهد، از آن زمان هر روز خبر جدیدی از تخریب‌ هورالعظیم به گوش می‌رسید اما اکنون با بازنگری در طرح توسعه میادین نفتی غرب کارون از جمله آزادگان شمالی این تالاب دوباره زنده شده است.

    رضا‌زاده می‌گوید اکنون همه الزام‌های زیست محیطی در طرح توسعه میدان مشترک آزادگان شمالی رعایت شده است. از آن جایی که بخش عمده‌ای از میدان آزادگان شمالی در تالاب هورالعظیم واقع شده مسائل زیست محیطی این تالاب به طور جدی در دستور کار شرکت متن قرار دارد.

    ناگفته نماند که با بارندگی‌های شدیدی که در ماه‌های ابتدایی سال شاهد آن بودیم، این تالاب احیا شد و جان دوباره‌ای گرفت. البته رضازاده می‌گوید که ورود پرفشار آب به دلیل حجم بارندگی‌ها و به دنبال آن بازشدن دریچه‌ها به سمت تالاب مشکلاتی را نیز برای طرح ایجاد کرد که بخوبی مدیریت شد.اکنون این شرکت پیمانکار ایرانی به منظور حفظ وضع محیط و کنترل آلایندگی‌های ناشی از طرح‌های توسعه‌ای غرب کارون در محدوده‌ای به وسعت بیش از ٦٥٨ هزار هکتار به طور مستمر فعالیت‌های پایش و احیای هور را با اقداماتی مانند ساخت آبراهه، ساخت پل و پاکسازی‌های مستمر در دست اجرا دارد.از تالاب که عبور می‌کنیم به میدان آزادگان شمالی می‌رسیم. هوا بشدت گرم است و به گفته مجری طرح دمای هوا نزدیک به 60 درجه است. اما جالب است که در این شرایط سخت هم کار با جدیت تمام جریان دارد تا مبادا شریک و رقیب ایران در میدان سرمایه ملی کشور را چپاول کند. صحنه‌ای که بخوبی مصداق همان جنگ اقتصادی است. فرزندان بی‌ادعای ایران با سختکوشی هر چه تمام در این منطقه از جان خود مایه می‌گذارند، هر چند که شاید کمتر کسی از آنها یاد کند اما کشورمان مدیون همین دلیرمردان است.

    مجری طرح آزادگان شمالی برای خوشامدگویی و نشان دادن بخش‌های مختلف میدان به میان خبرنگاران می‌آید. کرامت بهبهانی در سایت میدان آزادگان شمالی از هدفگذاری تولید در فاز نخست توسعه میدان آزادگان شمالی می‌گوید که ظاهراً ٧٥ هزار بشکه در روز بوده و اکنون این میزان تولید محقق شده است.او با اشاره به ادامه مذاکرات با شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) درباره فاز دوم توسعه این میدان مشترک می‌گوید: این شرکت چینی باید طرح پیشنهادی خود را در این زمینه به شرکت ملی نفت ایران ارائه دهد و مذاکرات به این منظور ادامه دارد.همچنین بهبهانی ذخایر نفت درجای آزادگان شمالی را 5/68 میلیارد بشکه عنوان کرد و افزود: با توجه به احتمال وجود ذخایر بیشتر نفت درجا تا حدود هفت میلیارد بشکه، این امکان وجود دارد که هدفگذاری تولید در فاز دوم توسعه این میدان مشترک تغییر کند.به گفته بهبهانی تولید نفت از میدان مشترک آزادگان شمالی از حدود 100 روز پیش آغاز و تاکنون بیش از پنج میلیون بشکه نفت تولیدی این میدان صادر شده است.بعد از آن برای بازدید از یکی از دکل‌های حفاری آزادگان جنوبی، میدان یاران و یادآوران به سمت مرز حرکت می‌کنیم تا آنکه به نقطه صفر مرزی می‌رسیم. در طول این مسیر تا چشم کار می‌کند لوله‌های نفت خام، دکل‌ها، پالایشگاه‌ها، خطوط برق در کنار منظره و حیات تالاب بزرگ هورالعظیم یا همان هورالهویزه دیده می‌شود .

    برداشت روزانه نفت از غرب کارون به بیش از 300 هزار بشکه می‌رسد

    برداشت نفت از میدان‌های مشترک غرب کارون که هم‌اکنون حدود 200هزار بشکه در روز است، تا پیش از پایان امسال به حدود ٣١٥ هزار بشکه در روز می‌رسد.

    میرکاوه موسوی حسینی، مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح شرکت متن با بیان این مطلب به خبرنگاران گفت: هم‌اکنون بالغ بر 170 هزار بشکه نفت از میدان های یادآوران و آزادگان شمالی و 50 هزار بشکه نفت از آزادگان جنوبی برداشت می‌شود که با احتساب افزایش برداشت از یاران شمالی به 30 هزار بشکه در روز تا پایان شهریورماه امسال و افرایش 60 هزار بشکه‌ای آزادگان جنوبی تا پایان سال، تولید روزانه نفت از میدان های مشترک غرب کارون، امسال به حدود ٣١٥ هزار بشکه در روز می‌رسد. مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح شرکت متن تصریح کرد: همه تولیدات نفت میدان های مشترک غرب کارون صادر می‌شود و برداشت نفت از یاران شمالی به 40 هزار بشکه در روز می‌رسد.

    برداشت 4/1 میلیون بشکه نفت از یاران شمالی

    مجری طرح توسعه میدان یاران شمالی نیز با اشاره به تحقق برداشت روزانه 30 هزار بشکه‌ای نفت از این میدان تا پایان شهریورماه امسال، گفت: با توجه به نتایج مطالعات اخیر امکان افزایش 10 هزار بشکه‌ای برداشت روزانه نفت این میدان وجود دارد.آرش باقرزاده، با بیان این مطلب، افزود: افزایش 10 هزار بشکه‌ای تولید نفت از میدان یاران شمالی هم‌اکنون در حد مطالعه است و در صورت نهایی و قطعی شدن این مطالعات، امکان پیگیری این افزایش تولید از طریق تعریف فاز جدید توسعه یا ادامه افزایش تولید در ادامه تولید کنونی وجود دارد.مجری طرح توسعه میدان یاران شمالی با بیان اینکه طرح توسعه میدان یاران شمالی طرحی 100درصد ایرانی است، تصریح کرد: پیمانکار بیع متقابل این طرح عملکرد قابل قبولی داشت به طوری که این طرح در سال ٩٣ از پیشرفت 31/5 درصدی و در سال ٩٤ از پیشرفت ٤٢ درصدی برخوردار شد که در نوع خود رکوردی بی‌سابقه است.

    باقرزاده گفت : هم اکنون پیشرفت طرح به ٨٩ درصد رسیده است، به گفته وی، هم‌اکنون کار ساخت خطوط لوله، خط لوله صادراتی و چاه ها تکمیل شده است و برداشت از این میدان مشترک تا پایان شهریورماه به 30 هزار بشکه در روز می‌رسد.

    تاکنون بالغ بر 4/1 میلیون بشکه نفت از میدان یاران شمالی برداشت شده است. علیرضا علیخانی، سرپرست طرح توسعه یاران شمالی با تأکید بر این مطلب به ما گفت: برداشت زودهنگام نفت از میدان یاران شمالی از بهمن ماه ٩١ به صورت محدود آغاز شد و این روند همچنان ادامه دارد.وی با بیان اینکه در این مدت، هیچ گاه تولید روزانه نفت میدان از 4500 بشکه تجاوز نکرده است، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته، برداشت نفت از این میدان مشترک تا پایان نیمه اول امسال به 30 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

    فعالیت پیمانکار چینی در فاز دوم طرح توسعه یادآوران قطعی شد

    مجری طرح توسعه میدان یادآوران نیز با اشاره به آماده شدن فاز دوم طرح جامع توسعه این میدان گفت: مقرر است شرکت چینی سینوپک، فاز دوم طرح توسعه میدان یادآوران را عهده دار شود.

    هادی نظرپور با بیان این مطلب، افزود: هم‌اکنون روزانه 100 هزار بشکه نفت از میدان مشترک یادآوران برداشت می‌شود.وی با بیان اینکه تولید نفت از این میدان مشترک درحالی به مرز 100 هزار بشکه رسیده که عراق، تولید خود را از حدود چهار ماه پیش آغاز کرده است، افزود: از ابتدای تولید زودهنگام از این میدان تاکنون، در مجموع ٥٣ میلیون بشکه نفت از این میدان برداشت شده است.

    نظرپور با اشاره به تولید کنونی میدان یادآوران که 100 هزار بشکه در روز است، ادامه داد: ٨٣ هزار بشکه از این نفت سبک و ١٧ هزار بشکه آن سنگین است.

    برداشت نفت از آزادگان جنوبی روزانه 60 هزار بشکه افزایش می‌یابد

    برداشت روزانه نفت از میدان مشترک آزادگان جنوبی، امسال و طی دو مرحله، 60 هزار بشکه افزایش می‌یابد و به بیش از 110 هزار بشکه در روز می‌رسد.

    سید محمود مرعشی، مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی، با اشاره به این موضوع در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هم‌اکنون ١٩ دکل در این میدان مشترک مشغول به کار است و از سال ٩٣ و بعد از خلع ید سی ان پی سی (پیمانکار چینی طرح توسعه این میدان) تاکنون، بالغ بر 270 هزار متر حفاری صورت گرفته است.هدف از توسعه میدان آزادگان جنوبی تولید روزانه 320 هزار بشکه نفت خام (با احتساب تولید زودهنگام) در فاز نخست و افزایش تولید روزانه 280هزار بشکه نفت خام (در مجموع 600 هزار بشکه نفت خام در روز) در فاز دوم است.

    برچسب ها