عصر خودرو

حواشی مجمع کانون صرافان +اسناد

عصر بازار- مجمع کانون صرافان در حالی روز پنج شنبه برگزار شده که صرافان مدعی شدند این جلسه با برخی تخلفات همراه بوده است.

حواشی مجمع کانون صرافان +اسناد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مجمع کانون صرافان ایرانیان که در 25 تیرماه امسال به حدنصاب نرسیده و به دور دوم کشیده شده بود در نهایت پنج شنبه هفته گذشته، همزمان با هفتم مردادماه برگزار و نهایی شد. طبق اساسنامه کانون، هر عضو می‌توانست وکالت پنج عضو دیگر را بر عهده گیرد.

    اما مجمع کانون صرافان ایرانیان با پنج دستور برگزار شد. استماع گزارش عملکرد شورای عالی و بازرس قانونی کانون، طرح و تصویب صورت‌های مالی سال مالی منتهی به اسفند 1394، انتخاب بازرس و حسابرس اصلی و علی البدل برای سال مالی منتهی به اسفند 1395، انتخاب روزنامه کثیر الانتشار جهت درج آگهی کانون و همچنین انتخاب برخی از اعضای هیات مدیره(شورایعالی).

    به هر حال جلسه اخیر در شرایطی برگزار شد که ظاهرا صرافان از برگزاری این جلسه رضایت چندانی نداشته و گفت‌وگو با تعدادی اعضای حاضر در مجمع از این حکایت داشت که برخی اقدامات جنبه تخلف داشته و پذیرفته شده نیست.

    تعیین عضو جدید بدون رای اعضای حاضر در مجمع

    یکی از موضوعات مورد اشاره به دستور پنجم جلسه یعنی انتخاب برخی اعضای هیات مدیره مربوط است و اعلام می کنند که در مجمع تشریفات قانونی انتخاب نفر جدید انجام نشده است.

    بر اساس ماده (11) اساسنامه کانون صرافان، مجمع عمومی به ریاست رئیس یا نایب رییس شورای عالی که بدین منظور توسط شورای عالی انتخاب شده باشد، تشکیل می‌شود و در غیاب آنها به ریاست یکی از اعضاء و یا نمایندگان اعضای حاضر به انتخاب مجمع عمومی تشکیل خواهد شد. دو نفر از اعضاء یا نمایندگان اعضای حاضر در جلسه از طرف مجمع به عنوان ناظر انتخاب می‌شود. همچنین دبیر کل کانون منشی جلسات مجمع کانون خواهد بود مگر در مواقعی که انتخاب یا عزل اعضای شورای عالی جزو دستور مجمع باشد که در این صورت رئیس مجمع از بین اعضای حاضر در جلسه با آرای اکثریت نسبی انتخاب خواهد شد.

    این در حالی است که ظاهرا در این جلسه مجمع، تشریفات قانونی انجام نشده و با عزل نائب رئیس شورای عالی کانون،  رئیس از بین اعضا حاضر در جلسه با رای اکثریت نسبی انتخاب  نشده است. آنطور که برخی صرافان حاضر در جلسه اعلام کرده‌اند، رئیس شورای عالی کانون بر خلاف تاکید صریح ماده (11) و بدون رای گیری بر صندلی رئیس مجمع نشستند و عزل عضوی از شورای عالی صرفا با خواندن متن دستورجلسه و بدون رعایت تشریفات قانونی مندرج  در این ماده از اساسنامه و بدون رای گیری، قیام و قعود انجام  شده است. بر این اساس، در اصل اعضای شورای عالی که هفت نفر هستند رای به بر کناری یک نفر دادند نه اعضای حاضر در مجمع.

    صرافان می گویند رئیس قبلی از سمت خود استعفا نداده بود که عنوان شود نیازی به رای گیری نبوده بلکه  اعلام  شده است که تصمیم بر این بوده که وی رد صلاحیت شده و کنار برود، در این شرایط باید توضیح داده می شد که دلیل این اقدام چه بوده  و رای گیری می شد.

    باز شدن رای دیوان عدالت اداری در مجمع

    اما حاشیه دیگر مجمع به اظهاراتی در مورد رای اخیر دیوان عدالت اداری در مورد دستورالعمل صرافی ها بر می‌گردد. دیوان در هفته گذشته رای داد که ماده (45) دستورالعمل تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها باطل است. بر این اساس مجموعه دستورالعمل از تضمین تا تامین سرمایه و سایر جزئیات شامل صرافانی که قبل از زمان ابلاغ دستورالعمل یعنی مرداد سال 1395 تاسیس و مجوز فعالیت دریافت کرده اند نمی‌شد. هر چند که رای در مرحله انشاء بوده و هنوز در قالب حکم صادر نشده است، ولی ظاهرا این رای نهایی است.

    این درحالی است که به گفته صرافان حاضر در مجمع، نمایندگان بانک مرکزی در این جلسه چندان جای امیدواری برای صرافان از منظر این رای دیوان باقی نگذاشته و می گویند که اظهارات آنها بیشتر بر این تاکید داشت که رای دیوان درد چندانی از آنها دوا نخواهد کرد!

    تردید در مجمع گذشته

    اما موضوع دیگر مطرح شده از سوی صرافان به انتقاد آنها نسبت به ثبت مجمع کانون در سال گذشته با وجود ایرادات قانونی وارد به آن بر می گردد. 

    در حالی در ارائه هر صورت جلسه‌ای برای ثبت به اداره ثبت شرکت‌ها، ممکن است دارای ایراداتی بوده و برگشت داده شود که باید ایرادات اعلامی برطرف شده و مجدد برای ثبت ارائه شود که ظاهرا مجمع سال گذشته کانون که در مردادماه برگزار شد، با وجود دوبار برگشت صورت جلسه و  ایراداتی که به برگزاری مجمع وارد بوده  در اردیبهشت ماه سال جاری به ثبت رسیده است.

    صرافان معتقدند که مجمع سال گذشته نباید با وجود ایرادات قانونی که آن وارد بوده ثبت می‌شده است. به طوری که در بزرگترین مشکل موجود، تعداد روزهای قانونی برای برگزاری مجمع رعایت نشده و در حالی که باید بین زمان انتشار آگهی برگزاری مجمع تا موعد برگزاری 10 روز فاصله وجود داشته باشد، چنین نشده و مجمع کمتر از این زمانی یعنی 9 روز بعد از انتشار آگهی تشکیل شده است. این در حالی است این ایراد با وجود اینکه توجیهی برای آن وجود نداشت، در نهایت پابرجا ماند و مجمع نیز بعد از هشت ماه به ثبت اداره شرکت‌ها رسیده است، در حالی که نباید این گونه می‌شد.

    به هر صورت در حالی گلایه صرافان از نحوه برگزاری مجمع و ثبت آن و همچنین سایر حواشی جلسه اخیر مجمع مطرح است که درخواست ایسنا از بانک مرکزی برای دریافت توضیحاتی نسبت به موضوعات طرح شده تاکنون نتیجه‌ای نداشته  است. ولی به هر حال این خبرگزاری آماده انتشار توضیحات و نظر بانک مرکزی در این باره خواهد بود.

    برچسب ها