عصر خودرو

«زرشوران» آماده برگزاری فراخوان توسعه شد

عصر بازار- مدیرعامل شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران گفت: فاز توسعه (دوم) معدن طلای زرشوران به زودی به فراخوان گذاشته می شود.

«زرشوران» آماده برگزاری فراخوان توسعه شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایمیدرو، محمدرضا احمدی در جمع خبرنگاران بازدید کننده از مجتمع طلای زرشوران گفت: طرح توسعه این شرکت برای افزایش تولید با ورودی خوراک 600 هزار تن با سرمایه گذاری 950 میلیارد ریال و 4.5 میلیون یورو را در برنامه داریم که قرار است به صورت EPC انجام شود.

    وی تصریح کرد: تا یک هفته آینده آگهی فاز توسعه زرشوارن از طریق جراید اعلام عمومی خواهد شد ضمن اینکه حضور پیمانکاران با یک مشاور خارجی در برنامه پیش بینی شده است.

    احمدی همچنین از انتشار اوراق مشارکت به میزان 700 میلیارد ریال برای اجرای فاز 2 طرح توسعه طلای زرشوران خبر داد و گفت: بخشی از تجهیزات مورد نیاز فاز 2 خریداری شده و تاکنون متقاضیانی نیز برای اجرای فاز 2 آمادگی خود را اعلام کرده اند.

    وی درباره عملکرد سال گذشته این شرکت گفت: معدن طلای زرشوران در 4 ماه نخست امسال 137 کیلوگرم شمش طلا تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4 برابر و میزان استخراج از معدن نیز دو برابر سال قبل بود.
    وی افزود: برنامه سال جاری دستیابی به تولید 600 کیلوگرم طلا و همچنین 10 میلیون مترمکعب استخراج ماده معدنی و باطله است.

    مدیرعامل شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران ادامه داد: این معدن از نظر ذخیره در کلاس جهانی است و بر اساس آخرین اکتشافات انجام شده دارای ذخیره ای بیش از 27.5 میلیون تن ماده معدنی است. همچنین آنتیموان و آرسنیک به ترتیب 8 و 7 درصد ذخایر معدن را تشکیل می دهد.

    احمدی میزان ذخایر شناسایی شده در زرشوران را حدود 108 تن ذخیره با عیار 4 و حدود 50 تن نقره ذکر کرد.

    احمدی با بیان اینکه سال گذشته عملکرد در بخش معدن، سه درصد بیشتر از هدف برنامه محقق شد، اظهار کرد: در زمینه اکتشاف سال گذشته 10 هزار متر حفاری انجام شد و برنامه امسال 30 هزار متر حفاری است.

    *پایش لحظه ای محیط زیست
    مدیرعامل شرکت زرشوران ادامه داد: در زمینه بهداشت ایمنی و محیط زیست ( HSE ) آزمایش های خود کنترلی داریم ضمن اینکه آزمایش ادواری نیروها و بهسازی فضاها به منظور ایجاد فضای ایمن برای کارگران انجام شده است.

    احمدی از راه اندازی دو دستگاه سامانه پایش برخط (آنلاین) زیست محیطی در کارخانه طلای زرشوران هم خبر داد و گفت: این سامانه باهدف رصد وکنترل آلودگی های احتمالی زیست محیطی برای نخستین بار در این واحد بزرگ صنعتی تولید طلا و در پائین دست محوطه انباشت توده خشک کارخانه راه اندازی شده است.

    به گفته وی با نصب و راه اندازی سامانه مذکور،آلاینده های احتمالی زیست محیطی کارخانه طلای زرشوران به صورت برخط کنترل می شود. این سامانه دارای جدیدترین تکنولوژی های موجود درجهان بوده و از کشور بلژیک خریداری شده است.

    وی افزود: با نصب سامانه مذکور، تمام موارد زیست محیطی کارخانه به صورت برخط به ادارات محیط زیست شهرستان، استان و در نهایت کشور قابل ارسال خواهد بود.

    *دریافت نشان استاندارد و عرضه شمش طلا در بورس کالا
    احمدی با بیان اینکه زرشوران نشان استاندارد برای تولید شمش طلا از موسسه استاندارد را دریافت کرده است، گفت: مجتمع طلای زرشوران در سال گذشته موفق به عرضه 134 کیلوگرم شمش طلای 24 عیار در بورس کالا شده و این روند در سال جاری نیز ادامه دارد.

    احمدی گفت: در حال حاضر 675 نفر در مجتمع زرشوران اشتغال دارند که از این تعداد 51 درصد را نیروهای بومی منطقه، 40 درصد را ساکنان روستاهای اطراف زرشوران و بقیه نیروهای فنی و تخصصی هستند. به این ترتیب بیش از 90 درصد نیروهای کاری را افراد بومی و محلی تشکیل می دهند.

    وی اظهار امیدواری کرد با تکمیل و راه اندازی طرح های توسعه زرشوران میزان اشتغالزایی به 1000 نفر برسد که این رقم تامین کننده اشتغال یک هفتم منطقه خواهد بود.

    احمدی تولید سنگ های تراورتن را یکی دیگر از برنامه های آتی مجتمع زرشوران ذکر کرد و افزود: در این طرح مجزا با تولید سنگ تراورتن ، می توان اشتغال بیشتری را در این منطقه ایجاد کرد.

    *طرح تولید نانو ذرات نقره
    وی ادامه داد: با توجه به ارزش افزوده تولید نقره، تولید نانو ذرات نقره در برنامه قرار گرفت و به زودی تفاهمنامه ای با جهاد دانشگاهی دانشگاه شریف در این زمینه منعقد می شود.

    احمدی اظهار کرد: تفاهمنامه ای با شرکت ملی گاز استان منعقد شده که بر اساس آن تا پایان سال 96 تمام منطقه گازکشی می شود به طوری که علاوه بر شرکت زرشوران، تمام روستاهای منطقه نیز از نعمت گاز بهره مند خواهند شد.

    وی همچنین از ساخت نیروگاه برق به منظور تامین کامل برق زرشوران و روستاهای منطقه خبر داد و گفت: به جز سرمایه گذاری 2000 میلیارد ریالی برای ایجاد مجتمع زرشوران، در حال حاضر حدود 1700 میلیارد ریال پروژه توسط پیمانکاران در دست اجراست که چنانچه فقط 10 درصد آن در منطقه زرشوران صرف شود ، سبب توسعه روستاهای اطراف و افزایش درآمدزایی آنان می شود.

    *پسابرجام و استقبال از زرشوران
    مدیرعامل زرشوران گفت: از زمان توافق برجام تاکنون، استقبال شرکت های خارجی برای همکاری با این شرکت افزایش چشمگیری یافته به طوری که شرکت های استرالیایی، قزاقستانی ، گرجستانی و فرانسوی ها با حضور در معدن زرشوران آماده توسعه همکاری شده اند.

    احمدی افزود: شرکتی از گرجستان در زمینه اجرای 30 هزار متر حفاری در زرشوران آماده همکاری شده و قرار است پس از تایید طرف ما ، همکاری های دو طرف در این زمینه اجرایی شود.

    وی با بیان اینکه دسترسی به فناوری های روز در برنامه شرکت زرشوران قرار دارد، اظهار کرد: در تمام مناقصه ها، پیمانکاران ایرانی حتما باید با یک مشاور خارجی حضور پیدا کنند.

    *ایران رتبه 4 تولید طلا در آسیا
    احمدی با بیان اینکه در حال حاضر ایران در جایگاه 54 تولید طلا در جهان قرار دارد و در آسیا و خاورمیانه حائز رتبه چهارم است، گفت: با تکمیل و تحقق تولید 3 تن طلا در زرشوران، کشورمان به رتبه سوم آسیا دست پیدا می کند ضمن اینکه تا سال 97 دستیابی به رتبه 2 آسیا نیز پیش بینی شده است.

    وی افزود: طی پنج سال گذشته قیمت طلا در جهان روندی نزولی داشته اما در 6 ماه گذشته روند بهای طلا صعودی بوده و پیش بینی ها حاکی از آن است که از 2016 تا 2020 قیمت طلا روندی صعودی داشته باشد.

    احمدی گفت: مجتمع زرشوران میلیاردها ریال کمک تجهیزاتی به روستاهای اطراف کارخانه در خصوص ایجاد خانه بهداشت، تجهیز مدرسه و مسجد و ... داشته است.

    وی افزود: همچنین قرار است با مشارکت مجتمع طلای زرشوران یک درمانگاه در تکاب ساخته شود.

    مجتمع طلای زرشوران آبان ماه سال 1393 با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری افتتاح شد. زرشوران از کارخانه های بزرگ مقیاس جهان با روش منحصر به فرد و کاملا بومی در تولید طلا است. بیش از 70 درصد تجهیزات به کار رفته در کارخانه توسط سازندگان داخلی تامین شده است.

    مجتمع طلای زر‌شوران در 35 کیلومتری شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد. گواهی کشف معدن طلای زرشوران به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) صادر شده است.
    معدن طلای زرشوران با ذخیره قطعی بیش از 27 میلیون تن کانسنگ طلا با عیار 4ppm (گرم در تن) ، بزرگترین معدن طلای کشور است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو