عصر خودرو

پایانه نفتی نکا آماده از سرگیری سوآپ نفت خام شد

عصر بازار- پایانه نفتی نکا با انجام بازسازی و به روز رسانی همه بخش‌ها آماده از سرگیری مجدد سوآپ‌ نفت خام شد.

پایانه نفتی نکا آماده از سرگیری سوآپ نفت خام شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، با انجام بازسازی و به روز رسانی همه بخش‌ها در پایانه نفتی نکا، این پایانه آماده از سرگیری مجدد سوآپ نفت خام شد.

    به گفته مدیر پایانه نفتی نکا با تکمیل ساخت حوضچه فراگیر در این پایانه، حجم سوآپ نفت خام به یک و نیم میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

    با اظهارات اخیر رئیس پایانه‌های نفتی شمال ایران آماده از سرگیری سوآپ نفت خام از کشورهای مشترک المنافع CIS است.

    حمیدرضا شاهدوست درباره آماده‌سازی پایانه نفتی شمال (نکا) به منظور از سرگیری سوآپ نفت خام از کشورهای حاشیه دریای خزر،می گوید، در شرایط کنونی از مجموع 9 مخزن ذخیره‌سازی نفت خام، سه مخزن در حال تعمیرات اساسی است که با به پایان رسیدن تعمیرات اساسی مخازن موجود نفت، ظرفیتی به منظور سوآپ روزانه 120 تا 130 هزار بشکه نفت خام از کشورهای حاشیه دریای خزر فراهم می‌شود.

    از سوی دیگر در صورت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه حوضچه فراگیر، ظرفیت سوآپ نفت خام ایران از پایانه شمال در قالب یک طرح سه مرحله‌ای به ترتیب 500 هزار، یک میلیون و سپس دو میلیون و 500 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

    پیش از این یک منبع آگاه با اشاره به اینکه خط لوله نکا - جاسک مراحل پایانی آماده سازی خود را طی می‌کند، گفته بود، نفت حوزه خزر می‌تواند از این خط لوله به مناطق جنوبی کشور منتقل شود.

    این منبع آگاه خاطرنشان کرد: قبل از آغاز سواپ نفت خام در تمام موارد از قبیل «سوآپ فی» و خریدار نفت کشور سوآپ کننده به توافق رسیده‌ایم و قرار نیست عملیات سوآپ نفت خام مانند گذشته صورت پذیرد.

    بر اساس این گزارش، شنیده‌ها حاکی از آن است که قزاقستان و ترکمنستان قرار است نفت‌شان را از طریق ایران سوآپ کنند و به نظر می‌رسد، اولین محموله نفت خام نیز از کشور قزاقستان به ایران سوآپ شود.

    مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی نیز اخیرا با اعلام اینکه تعمیرات اساسی مخازن و تاسیسات پایانه نفتی شمال انجام شده است و هم اکنون شرکت پایانه‌های نفتی آمادگی انجام این عملیات را دارد، اظهار کرده بود: یک کشور همسایه در منطقه آسیای میانه آمادگی و همکاری خود با جمهوری اسلامی ایران را برای سوآپ نفت خام و فرآورده‌های نفتی با ایران اعلام کرده است.

    موسوی یادآور شد: پایانه نفتی شمال با در اختیار داشتن سه اسکله و تاسیسات وابسته، مخازن، سیستم های اندازه گیری و سایر بخش‌های مرتبط، تمام تجهیزات لازم یک پایانه نفتی استاندارد را برای انجام سوآپ دارد.

    مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با بیان اینکه پایانه نفتی شمال ظرفیت تبادل روزانه 200 هزار بشکه نفت خام را دارد، تاکید کرد: با عملیاتی شدن پروژه حوضچه فراگیر شمال و ساخت 12 پست اسکله، ظرفیت سوآپ نفت خام به میزان 500 هزار بشکه در روز نیز خواهد رسید.

    این گزارش اضافه می کند، در دیدار اخیر وزیر انرژی روسیه با بیژن زنگنه مذاکراتی به منظور ورود روسیه به عملیات سوآپ نفت مطرح شد و قرار است یک شرکت خصوصی روسی وارد عملیات سوآپ نفت خام شود.

    برچسب ها