عصر خودرو

معاون وزیر نفت:

ژاپنی ها ۱۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری می کنند

عصر بازار- معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: انتظار می رود ۱۰ میلیارد دلار اعتباری که ژاپن قصد دارد برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی ایران اختصاص دهد، سریع تر اجرایی شود.

ژاپنی ها ۱۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری می کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، امیرحسین زمانی نیا درباره مذاکره با ژاپنی ها برای سرمایه گذاری در صنعت نفت، افزود: ژاپنی ها که از گذشته، شریک خوبی برای ایران بوده اند؛ قصد دارند در پساتحریم نیز در صنعت نفت ایران حضوری فعال داشته باشند.

    وی درباره توافق با ژاپنی ها درباره سرمایه گذاری در صنعت نفت، اضافه کرد: ژاپنی ها قصد دارند در بخش های مختلف صنعت نفت از جمله پتروشیمی، پالایشگاه و ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) سرمایه گذاری کنند.
    زمانی نیا گفت : ژاپنی ها اکنون در حال ارزیابی شرایط بسر می برند تا نحوه سرمایه گذاری خود در صنعت نفت ایران را مشخص کنند.
    معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره افزایش صادرات نفت به ژاپن نیز گفت: توکیو اکنون در استفاده از نفت خام محدودیت هایی دارد، بنابراین دنبال افزایش واردات نفت خام نیستند، بلکه افزایش خرید میعانات گازی را خواستار شده اند.
    بر اساس این گزارش، ژاپنی ها سابقه ای طولانی در صنعت نفت ایران دارند و ساخت مجتمع پتروشیمی بندر امام در ماهشهر از همکاری آنها در ایران محسوب می شود.
    علاوه بر پتروشیمی، شرکت های ژاپنی تمایل خود برای فعالیت در صنعت ال.ان.جی ایران هم نشان داده و مذاکراتی را نیز صورت داده اند که تاکنون به نتیجه نرسیده است.
    شرکت اینپکس ژاپن پیش از این قرار بود در توسعه میدان آزادگان جنوبی مشارکت داشته باشد که به دلیل تشدید تحریم ها، از سرمایه گذاری در این میدان نفتی صرف نظر کرد.
    دوران تحریم، بیشترین مشارکت نفتی دو کشور مربوط به صادرات نفت بود به طوری که این کشور در کنار چین، کره جنوبی و هند از خریداران نفت ایران به شمار می رفت.
    توکیو پس از اجرایی شدن برجام، میزان خرید نفت از ایران را افزایش داده، اما به خرید نفت سبک و میعانات گازی از ایران بیشتر تمایل دارد.
    بر اساس گزارش ها، ایران با صادرات روزانه ٣۰٨ هزار بشکه نفت خام و میعانات به ژاپن در ماه مه (اردیبهشت- خرداد)، در جایگاه چهارمین تأمین کننده بزرگ نفت این کشور قرار گرفت.

    برچسب ها