عصر خودرو

چرا اقتصادهای آسیایی‌ نگران‌ پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات آمریکا هستند؟ +نمودار

عصر بازار- سرمایه‌گذاران می‌گویند شانس کمی وجود دارد که دونالد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، در مرز آمریکا با مکزیک دیوار بکشد. اما آنها معتقدند ترامپ با اعمال تعرفه‌های شدید بر واردات آسیایی جنگ ارزی به راه خواهد انداخت.

چرا اقتصادهای آسیایی‌ نگران‌ پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات آمریکا هستند؟ +نمودار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بر اساس نظرسنجی انجام شده از سرمایه‌گذاران توسط شرکت هلدینگ نومورا، کشورهای زیادی نگران ریاست‌جمهوری ترامپ هستند: اگر آمریکا تعهدات نظامی خود را در آسیا کاهش دهد، سرمایه‌گذاران نگران افزایش احتمالی حمایت از تولیدات داخلی و تهدید‌های موجود امنیت منطقه‌ای خواهند بود.

    نتیجه مشخص است: بعد از مکزیک، آسیا بیشترین ریسک را متحمل خواهد شد.

    راب سابرامان، سرپرست نویسندگان این گزارش اعلام کرد: «هیچ شکی وجود نخواهد داشت که ریاست‌جمهوری ترامپ به رشد تولید ناخالص داخلی آسیا ضربه زده و جدا از مازاد مبادلات تجاری کمتر و سیاست‌های اقتصاد کلان تسهیلی‌تر، می‌تواند در نهایت منجر به افزایش تورم شود.

    در گزارش نومورا، 77 درصد از پاسخ‌دهندگان انتظار دارند که آمریکا نرخ ارز چین را دستکاری خواهد کرد و 75 درصد متقدند ترامپ تعرفه‌هایی روی کره، چین و ژاپن اعمال خواهد کرد. تنها 37 درصد بر این باورند که آمریکا دیواری در مرز مکزیک خواهد کشید.

    چین بزرگترین شریک تجاری آمریکا در سال گذشته بوده است و اگر محدودیت‌های تجاری روی این کشور اعمال شود، اثرات آن روی بقیه آسیا قابل‌توجه خواهد بود.

    هیچ کشوری در آسیا به اندازه کره‌جنوبی و فیلیپین آسیب‌پذیر نخواهد بود. کره‌جنوبی از دو جهت پس زده خواهد شد: ترامپ توافق تجارت آزاد 2012  با این کشور را در مورد انتقاد قرار داده است و اعلام کرده که این توافق 100 هزار شغل آمریکایی را نابود کرده است. ترامپ همچنان سوگند خورده که کره‌جنوبی را مجبور خواهد کرد هزینه تمام تضمین امنیت این کشور توسط آمریکا را پرداخت کند موضوعی که به مشکلات مالی این کشور خواهد افزود.

    فیلیپین به دلیل محدودیت‌های مهاجرت احتمالی با خطر مواجه خواهد شد. آمریکا میزبان 35 درصد از کل کارگرانی است که در خارج از این کشور مشغول به کار هستند و نومورا برآورد کرده که آمریکا با پرداخت 31 درصد از خالص دریافتی کارگران فیلیپینی،‌ یک منبع درآمد اصلی برای اقتصاد این کشور محصوب می‌شود.

    تحلیلگران نومورا دریافتند که اقتصادهای تایلند و هند کمترین آسیب را از ریاست‌جمهوری ترامپ خواهند دید.

    ترامپ همچنین اعلام کرده که آمریکا از توافق تجاری همکاری ترنس‌-پاسیفیک کنار خواهد کشید. توافقی که 12 کشور را از پرو تا مالزی تحت پوشش قرار داده و 40 درصد اقتصاد جهانی محسوب می‌شود. اگر TPP قبل از اتمام ریاست‌جمهوری اوباما تصویب شود، ترامپ همچنان این قدرت را خواهد داشت که آمریکا را از این معاهده خارج کند.

    برچسب ها