عصر خودرو

زیان‌دهی استات‌اویل در نتیجه سقوط قیمت نفت

عصر بازار- شرکت استات‌اویل،‌ بزرگترین تولیدکننده نفت نروژ گزارش داد اولین ضرر خود را در ۸ سال اخیر تجربه کرده است.

زیان‌دهی استات‌اویل در نتیجه سقوط قیمت نفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، شرکت نفت استا‌ت‌اویل نروژ اعلام کرد درآمد پس از مالیات این شرکت از سود 929 میلیون دلاری در سال گذشته به 28 میلیون دلار زیان رسیده است. این عملکرد بسیار ضعیف‌تر از برآورد سوددهی 294 میلیون دلار نظرسنجی بلومبرگ بوده است.

    الدار ساتره مدیر اجرایی شرکت استات‌اویل در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ «نتایج مالی در این سه‌ماهه به شدت تحت تاثیر قیمت‌های پایین نفت و گاز بوده است. هرچند خصوصی‌سازی شدید، نتایح خوب برنامه بهبود ما و فعالیت‌های حفاری موثرتر به ما اجازه داده تا هزینه‌های سرمایه خود را در سال 2016 کاهش دهیم.»

    استات‌اویل که 67 درصد از سهام آن در اختیار دولت نروژ است، همانند رقبای خود نظیر بی‌پی به منظور حفاظت از جریان نقدی و حفظ سود سهام‌داران خود، در پی کاهش خرج و هزینه‌های خود است. این شرکت در سال جاری هزینه‌های سرمایه‌گذاری خود را به 12 میلیارد دلار کاهش داده است. این میزان 40 درصد کمتر از هزینه 20 میلیارد دلاری سال 2014 بوده است.

    سود هر سهم پرداختی استات‌اویل در سه‌ماهه دوم سال جاری 22 سنت بوده است.

    شرکت استات‌اویل که تولید نفت و گاز در داخل نروژ در دستان خود دارد به دنبال توسعه بین‌المللی است. این شرکت در سه‌ماهه دوم امسال به طور متوسط 1.959 میلیون بشکه در روز نفت و گاز طبیعی تولید کرده است. در حالی که تولید نفت و گاز این شرکت در سال گذشته 1.873 میلیون بشکه در روز و پیش‌بینی تحلیلگران از تولید سه‌ماهه دوم 1.915 میلیون بشکه در روز بوده است.

    شرکت بی‌پی نیز گزارش داد که درآمد آنها در سه‌ماهه دوم سال جاری با افتی 45 درصدی مواجه شده است. شرکت‌های رویال و شل نیز در روز پنجشنبه و شرکت‌های اگزون‌موبیل و شوررون در روز جمعه، گزارش درآمدی خود را منتشر خواهند کرد.

    استات‌اویل برای نخستین بار از سال 2008 با ضرردهی مواجه شده است. حتی با رشد قیمت نفت در سه‌ماهه دوم به متوسط 47 دلار و 3 سنتی برای برنت، بهبود قیمت‌نفت با توجه به پرباقی ماندن ذخایر نفتی از بین رفته است. آژانس بین‌المللی انرژی در اوایل این ماه اعلام کرد، مسیر قیمت نفت زیاد هموار نیست.

    برچسب ها