عصر خودرو

به تولید رسیدن معدن جدید طلا در آینده نزدیک

عصر بازار: معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از به تولید رسیدن معدن طلای داشکسن در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در ایران حداقل دو معدن طلا در کلاس جهانی وجود دارد.

به تولید رسیدن معدن جدید طلا در آینده نزدیک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، بهروز برنا اظهار کرد: به زودی معدن داشکسن نیز وارد چرخه تولید طلا می‌شود و با تکمیل اکتشافات ذخایر طلا، توان تولید به حدود سالانه 10 تن خواهد رسید، چراکه حداقل دو معدن طلا در کلاس جهانی در ایران وجود دارد و کمربند سنندج – سیرجان نیز کمربند طلادار محسوب می‌شود. از سوی دیگر در محور ارومیه – بزمان نیز ذخایر طلا پیدا شده است.

    ایران چهل‌وششمین تولیدکننده طلا در جهان

    وی همچنین با اشاره به رتبه ایران از نظر تولید طلا در آسیا و جهان گفت: در آسیا از بین 24 کشور رتبه دوازدهم و در دنیا از بین بیش از 100 کشور رتبه چهل‌وششم را در تولید طلا داریم.

    به گفته برنا کشور عمان با تولید سالانه پنج کیلوگرم طلا کمترین میزان طلا را دارد.

    معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با تاکید بر این‌که هر ماده معدنی، خود ارزش نفت و گاز را دارد، تصریح کرد: در کشور ما در حوزه معادن حق مطلب ادا نشده است. در حال حاضر بیش از 100 کشور در دنیا در حال استخراج طلا هستند و مجموع ذخایر به حدود 2600 تن می‌رسد که شاید تا 22 سال دیگر با توجه به میزان تولید دیگر ذخیره‌ای نماند لذا کشورهایی که شرایط مطلوبی دارند باید در اکتشاف طلا کوشا باشند.

    وی با تاکید بر عقب‌ماندگی تاریخی در حوزه اکتشاف اظهار کرد: بیش از 108 اسم مرتبط با طلا در کشور از گذشته مطرح بوده که این اسامی به کشف معادن کمک کرده و این مساله نشان‌دهنده قدمت اهمیت طلا است، اما متاسفانه در 150 سال اخیر که بحث نفت مطرح بوده، توجه‌ها بیشتر معطوف به استخراج نفت شده است.

    ترکیه در برابر ایران می‌تازد

    وی با انتقاد از کم‌کاری ایران در عرصه طلا، به کمربندی که از ترکیه وارد ایران می‌شود اشاره کرد و گفت: این کمربند در ترکیه هم از طول کانی‌سازی کمتری برخوردار است و هم شرایط آن در ایران بهتر است، اما کشور ترکیه سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه طلا انجام می‌دهد و از قوانین مطلوب‌تری برخوردار است.

    معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان این‌که در دهه 80 ایران 230 کیلوگرم طلا تولید می‌کرد، یادآور شد: در آن زمان ترکیه 130 کیلوگرم در سال تولید طلا داشت، اما اکنون با سرمایه‌گذاری‌هایی که کرده‌اند تولید طلا در ترکیه به 29.5 تن در سال رسیده است.

    برنا در پایان بر توان جدید تولید طلا در قاره آسیا از جمله ورود کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان و حتی اندونزی به عرصه طلا تاکید کرد.

    برچسب ها