عصر خودرو

معاون راه‌آهن ایران در گفت‌وگو با ترند آذربایجان:

آذربایجان در توسعه کریدور حمل و نقل شمال به جنوب بسیار جدی است

عصر بازار- معاون عملیات و حمل و نقل بین‌الملل راه‌آهن ایران در گفت‌وگو با ترند آذربایجان اعلام کرد: تصمیم آذربایجان در توسعه کریدور شمال به جنوب از روسیه تا هند جدی است و تنها چند قدم تا تکمیل این مسیر باقی مانده است.

آذربایجان در توسعه کریدور حمل و نقل شمال به جنوب بسیار جدی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، حسین عاشوری معاون عملیات و حمل و نقل بین‌الملل راه‌آهن ایران طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: ایران، روسیه و آذربایجان به صورت ماهانه مذاکراتی را برای توسعه کریدور شمال به جنوب برگزار می‌کند.

    در حال حاضر چهار کشور روسیه، آذربایجان، ایران و هند تصمیم دارند تا مسیر حمل و نقل شمال به جنوب را که از روسیه به هند کشیده می‌شود را توسعه دهند.

    وی اعلام کرد: در حال حاضر این کریدور یک مسیر ترکیبی است چرا که در حال حاضر محموله‌ها از طریق دریا از هند به بندرعباس ایران منتقل شده و سپس به وسیله راه‌آهن به قزوین منتقل می‌شوند. در قزوین، این محموله‌ها در کامیون‌ها بارگیری شده و به شهر آستارای آذربایجان منتقل می‌شود و سپس مجدداً این محموله‌ها از طریق راه‌آهن به روسیه ارسال می‌شوند.

    عاشوری تأکید کرد: تنها بخش باقی‌مانده راه‌آهن کریدور شمال به جنوب، رشت ـ آستارا است که طی چهار تا پنج سال آینده تکمیل خواهد شد. انتظار می‌رود مسیر جاده‌ای قزوین ـ رشت در کنار یک پل که بر روی رودخانه آستارا چای زده خواهد شد، طی شش ماه آینده تکمیل شود.

    عاشوری همچنین اعلام کرد: دو مسیر برای کریدور شمال به جنوب تعریف شده است که یکی ایران ـ آذربایجان ـ روسیه و دیگری ایران ـ آذربایجان ـ گرجستان است.

    این مقام ایرانی ادامه داد: با توجه به حملات تروریستی به مسیر ریلی ایران ـ آنکارا ـ اروپا 2 مسیر جدید می‌تواند به عنوان مسیر جایگزین مورد استفاده قرار گیرد.

    عاشوری اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود مبادلات و حمل و نقل کالا بین ایران و اروپا از طریق راه‌آهن در سال 2017 و در نتیجه لغو تحریم‌ها علیه ایران افزایش یابد. آذربایجان موافقت خود را با اختصاص 500 میلیون دلار برای تکمیل این کریدور اعلام کرده است. در حال حاضر توافق بر کلیات این طرح بین دو کشور انجام شده و در روز 26 جولای دو کشور درباره جزئیات این طرح مذاکره خواهند کرد.

    برچسب ها