عصر خودرو

عضو کمیسیون انرژی مجلس:

فاصله گرفتن از خام فروشی، نیازمند جذب سرمایه گذاری در صنعت نفت است

عصر بازار- یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: برای این‌که از خام‌فروشی جلوگیری شده و فاصله بگیریم نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی و سوق دادن منابع داخلی به سمت صنعت نفت هستیم.

فاصله گرفتن از خام فروشی، نیازمند جذب سرمایه گذاری در صنعت نفت است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، جلال میرزایی با تاکید بر این‌که «کمیسیون انرژی مجلس می‌تواند در تعامل با وزارت نفت اقدامات موثری انجام دهد تا منجر به جلوگیری بیشتر از خام فروشی شود»،  گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از نیاز داخلی از طریق پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های تولید داخلی تامین می‌شود، البته در بعضی موارد مانند بنزین با کیفیت نیاز به واردات داریم.

    وی با اشاره به این‌که «امسال صنعت نفت باید به طور کلی بررسی شده و اولویت‌هایش شناسایی شود»، اظهار کرد:‌باید اولویت‌ها بر اساس شرایط و وضعیت صنعت نفت انتخاب شوند نه این‌که خارج از سیستم اولویتی را انتخاب کرده و به صنعت نفت تحمیل کنیم.

    وی اظهار کرد:‌ با توجه به بحث تحریم‌ها شاهدیم که مشکلات جدی پیش آمده است، البته در سال‌های گذشته به دلیل تحریم و عدم جذب سرمایه‌گذاری خارجی و نبود مدیریت صحیح در استفاده از منابع مالی، میزان سرمایه گذاری روند نزولی طی کرده و بخش نفت و گاز با مشکل جدی مواجه شده است؛ بنابراین ما در شرایط فعلی بعد از کم رنگ شدن بحث‌ تحریم‌ها، حفظ ظرفیت تولید نفت برای‌مان در اولویت قرار دارد تا بتوانیم قدرت و اعتبارمان را در اوپک حفظ کنیم و همچنین بتوانیم در پیشبرد اهداف داخلی در حوزه توسعه از درآمد نفت استفاده کنیم.

    این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: با توجه به تشدید تحریم‌ها از سال 91 تولید نفت خام ایران روند نزولی طی کرد و از دومین صادر کننده نفت اوپک به رتبه‌ پنجم تنزل پیدا کردیم و حتی روند توسعه میادین مشترک به کندی دنبال شده است و همه این مسائل باعث شد تا از رقبا عقب بیفتیم.

    وی با بیان این‌که «طی یکی، دو سال اخیر اقدامات خوبی هم انجام شده است»، گفت:‌ در سال 92 میزان تولید ایران از میادین مشترک که برای ما اهمیت حیاتی دارد روزانه 230 هزار بشکه بوده و این در حالی است که میزان برداشت کشورهای همسایه از میادین مشترک روزانه یک میلیون و 300 هزار بشکه بوده است، در واقع عدم سرمایه گذاری در پروژه‌ها موجب کاهش تولید شده است.

    وی با تاکید بر این‌که «علاوه بر مشکلات نیاز داریم تا ظرفیت تولید را چه در نفت و چه در گاز  افزایش دهیم»، اظهار کرد:‌ میادین مشترک برای ما اهمیت دارد، باید تولیدمان به سطح تولید پایدار در نفت برسد امابه هر حال با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با رویکردی که وجود دارد، در جهت ایجاد ارزش افزوده و دست یافتن به آن نیاز است که از خام‌فروشی فاصله بگیریم.

    این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد:‌ فاصله گرفتن از خام فروشی، نیازمند جذب سرمایه گذاری خارجی و سوق دادن منابع مالی داخلی به سمت صنعت نفت است. البته این کار آسانی نیست؛ زیرا نگرشی که نسبت به جمهوری اسلامی ایران در اثر تبلیغات منفی و ایران هراسی بوجود آمد، یکی از موانع سرمایه گذاری در ایران است، اما این نگرش شکل گرفته و مقصر هم دولت، وزارت نفت یا وزیر نفت نیست؛ بنابراین حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت به ویژه در میادین مشترک و همچنین افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز به منظور اثر گذاری در بازارهای جهانی باید در اولویت قرار گیرد.

    وی اظهار کرد:‌ استفاده بهینه از منابع و ظرفیت‌های بخش انرژی به منظور حداکثر سازی و ایجاد ارزش افزوده و نیز افزایش صادرات نفت به خصوص فرآوردهای نفتی و درآمدهای ارزی بیشتر از برنامه‌هایی راهبردی است که در برنامه ششم  توسعه نیز برآن‌ها تاکید شده است.

    برچسب ها