عصر خودرو

بازار در تعادل

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد شرایط متعادلی بود که در نهایت به رشد ۳۴واحدی شاخص کل منجر شد. در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای بازار تحت تاثیر عرضه‌های سنگینی که از روز دوشنبه در بازار شروع شده بود شاهد آغازی ضعیف بودند اما با گذشت زمان بازار تقویت شد و توانست در نهایت افت ابتدای معاملات را با یک رشد تعویض کند. نماگر بازار سهام دیروز در نهایت به مدد رشد قیمت دو نماد مخابرات و همراه اول توانست رشد ۰۵/ ۰ درصدی را تجربه و عدد ۷۵هزار و ۵۰۱واحدی را ثبت کند.

بازار در تعادل
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار » به نقل از دنیای اقتصاد ، در بازار دیروز در تحولات کلان معامله‌گران شاهد اعلام حراج مجدد سهام شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس و ذوب آهن بودند تا یکی دیگر از خصوصی‌سازی‌های گذشته تحت عدم حمایت دولت و سیاست‌های نامناسب در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی به بن‌بست برسد. در همین زمینه مشاور سازمان خصوصی‌سازی گفت: پرداخت نشدن اقساط معوق بابت واگذاری‌ها و تلاش صندوق‌ها و نهادهای عمومی برای تسویه بدهی خود به مستمری‌بگیران و بازنشستگان سبب شد دوباره سهام «فارس» و «ذوب» روی میز فروش قرار گیرد.

    سید‌جعفر سبحانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس عنوان کرد: موضوع واگذاری سهام شرکت ذوب‌آهن که شامل سهم 7 درصدی شستا و 16 درصدی صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد می‌شود، ناشی از تصمیم این دو نهاد برای پرداخت بدهی و تسویه مطالبات مستمری‌‌بگیران و بازنشستگان آنها بوده که برای این منظور به سازمان خصوصی‌سازی برای فروش دارایی‌های خود وکالت داده‌اند. مشاور سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: انتشار آگهی فروش سهم 08/ 3 درصدی تاپیکو در شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس اما به دلیل به تعویق افتادن زمان پرداخت اقساط واگذاری این دارایی به سازمان خصوصی‌سازی بوده که مطابق با قانون برای دریافت حقوق و وجوه دولت دوباره روی میز فروش گذاشته می‌شود.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به بازگشت سهام مدیریتی گروه مپنا از سبد دارایی‌های آستان قدس رضوی به دولت گفت: با حکم دادگاه 49 درصد از سهام مهاب قدس و 47 درصد از سهام مپنا که یک سال پیش به آستان قدس رضوی واگذار شده بود، دوباره به وزارت نیرو بازگشت و این در حالی بود که در فرآیند واگذاری این دارایی‌ها هیچ گاه سازمان خصوصی‌سازی زیر بار واگذاری آن نرفته است.

    سبحانی به موفقیت سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری سهام آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال از طریق مزایده به بخش خصوصی واقعی اشاره و عنوان کرد: متاسفانه قطار خصوصی‌سازی در ایران با مسیرهای سنگلاخی و برچسب‌های زیادی مواجه بوده که مانع از رسیدن آن به مقصد خود می‌شود که همان بخش خصوصی واقعی است. در گروه بانکی دیروز بانک ملت شاهد ادامه مباحث در مورد پرونده مدیر عامل سابق این شرکت و زمان تقریبی برگزاری مجمع مجدد این شرکت بود. در این گروه همچنین موسسه اعتباری عسکریه در نامه‌ای به سازمان بورس از آگهی ثبت تغییر نام این شرکت به موسسه اعتباری ملل خبر داده است. این موسسه در پنج‌شنبه هفته گذشته ضمن برگزاری مجمع عادی سالانه سهامداران خود در هتل همای تهران با تقسیم سود نقدی 255 ریالی به ازای هر سهم موافقت کرده است.

    در گروه غذایی دیروز رشد بهای شکر موجب افزایش اقبال معامله‌گران به گروه قندی شد.در این گروه مدیرعامل مارگارین که پیش از این برنامه افزایش سرمایه 200 درصدی در دو مرحله و از سود انباشته و آورده را اعلام کرده بود درباره کاهش حدود 20 درصدی سود توضیحات جدیدی داد. سیامک ربیعی مدیرعامل این شرکت در توضیحاتی خاطر‌نشان کرد با توجه به افزایش تعرفه واردات روغن خام و رشد ارزش دلار دولتی تعدیلی فوری از محل افزایش نرخ دریافتی متصور نیست و در صورت افزایش سود، این مورد به اطلاع بورس خواهد رسید.در گروه سیمانی شرکت سیمان شرق که با دریافت مجوز افزایش سرمایه 100 درصدی آماده برگزاری مجمع فوق‌العاده شده، درباره سه ابهام در پیش‌بینی سود سال مالی شهریور 95 بر اساس عملکرد 9 ماهه توضیح داد و در انتظار بازگشایی نماد ماند. در گروه فلزی دیروز شرکت لوله و ماشین‌سازی ضمن پاسخ به چهار سوال سازمان بورس از مزایده فروش زمین کارخانه خبر داد. بهروز رحمانی مدیرعامل «فلوله» در این نامه از تلاش شرکت برای فروش این زمین خبر داد. درمجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات بورس 151میلیارد تومان و فرابورس 88میلیارد تومان بود.

    برچسب ها