عصر خودرو

بررسی طرح آزادسازی سهام عدالت از طریق صندوق‌ سرمایه‌گذاری

عصر بازار: به گفته مدیرعامل شرکت فرابورس،‌ آزاد‌سازی سهام عدالت از طریق راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری مدل بسیار بهتری است و از لحاظ فنی، کارشناسی و اقتصادی، اهداف عالی این طرح را محقق می‌کند.

بررسی طرح آزادسازی سهام عدالت از طریق صندوق‌ سرمایه‌گذاری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، امیر هامونی در خصوص آخرین وضعیت آزادسازی سهام عدالت گفت: در حال حاضر طرح پیشنهادی آزادسازی سهام عدالت به هیات دولت ارسال شده و در دست دولت باقی‌مانده است اما اجرایی شدن این طرح نیاز به سازوکارهایی دارد که مصوبات مورد نیاز آن حتما باید اخذ شود.

    او یاد آور شد:در مرداد‌ سال 1392 مدل نهایی سهام عدالت توسط وزارت اقتصاد و هیات واگذاری به تصویب رسید و مقرر شد تا این سهام از طریق فرابورس و در قالب معاملات سهام 30 شرکت سرمایه‌گذاری استانی آزاد‌سازی شود.

    او افزود: به این ترتیب از 30 شرکت سرمایه‌گذاری استانی، 27 شرکت نزد سازمان بورس به ثبت رسیدند و قرار شد این کار به سرانجام برسد اما این روش معایبی داشت، زیرا هم تعداد مشمولین مشخص نشده بود و هم وضعیت پرتفوی شرکت‌ها مشخص نبود یعنی در صورت‌های مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری یک پرتفوی کامل و مشخص وجود نداشت و معلوم نبود که چگونه این شرکت‌ها باید قیمت‌گذاری شوند.

    به گفته هامونی، مبهم بودن پرتفوی شرکت‌ها موجب شد تا فرابورس در اجرای این طرح با مشکلاتی مواجه شود، از سوی دیگر دولت نیز تغییر کرد و تصور می‌شد اگر فرابورس بتواند مدل بهتری ارائه کند که معایب کمتری داشته باشد می‌تواند تاثیر‌گذار باشد.

    مدیرعامل فرابورس ایران اظهار کرد: نگاه دولت در حال حاضر این است که سهام عدالت به روش جدید آزاد شود تا با این اقدام اهداف عالی اصل 44 نیز تحقق یابد، در واقع مهمترین هدف این بود که به دنبال آزادسازی بتوان با گسترش فرهنگ سهامداری در میان مردم، مفهوم و اهمیت صبر در بازار سرمایه را نیز به صورت عینی به مردم بیاموزیم و این طور نباشد که بلافاصله با آزاد شدن سهام عدالت، همه به دنبال فروش سهام خود باشند.

    هامونی گفت: هدف دیگر این بود که این سهم تا 10 سال نگهداری شود تا رفتن مردم به مجامع و سود گرفتن از شرکت‌ها و شرکت‌کردن در افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه سهام عدالت، ارتقای فرهنگ سهام‌داری را در پی داشته باشد و این هدف فرصتی فراهم کرد که فرابورس مدل ETF سهام عدالت را با معایب کمتر و مزایای بیشتر پیشنهاد دهد.

    به اعتقاد او، راه‌اندازی صندوقی برای آزاد‌سازی سهام عدالت بسیاری از دغدغه‌های موجود برای آزاد‌سازی این سهام را برطرف می‌کرد از جمله این‌که تعداد مشمولین قابل افزایش بود و صندوق می‌توانست در لحظه با افزایش یا کاهش سرمایه مواجه شود.علاوه بر این‌که با راه‌اندازی صندوق می‌توانستیم پرتفوی شرکت‌های حاضر در سهام عدالت را وارد بازار کرده و به قیمت روز ارزش‌گذاری کنیم.

    هامونی اضافه کرد: همچنین از آنجایی که ETF قابل انعطاف است می‌توانست متناسب با شرایط و نیاز دولت دغدغه‌های موجود را برطرف کند بنابراین این پیشنهاد مورد توجه قرار گرفت و به سازمان بورس ارسال شد و پس از آن در سازمان خصوصی‌سازی مورد بررسی قرار گرفت و چندین جلسه با حضور چند تن از اعضای شورای عالی بورس و سازمان خصوصی‌سازی برگزار و این مدل پخته‌تر شد.

    او خاطرنشان کرد: در این راستا کارگروهی زیر نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی و با حضور رییس سازمان خصوصی سازی، رییس سازمان بورس و معاونین وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد و در نهایت منجر به این شد که مدل پیشنهادی به مجلس ارائه شود تا اصلاحاتی روی آن صورت گیرد و بتواند به مرحله اجرا درآید.

    مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر این طرح به هیات دولت ارسال شده و در دست دولت باقی‌مانده است، عنوان کرد: قطعا آزاد‌سازی سهام عدالت از طریق راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری مدل بسیار بهتری است و از لحاظ فنی، کارشناسی و اقتصادی، اهداف عالی این طرح را محقق می‌کند.

    برچسب ها