عصر خودرو

ایست قیمتی سنگ‌آهن در محدوده ۳۸ دلار

زمان عرضه دپوی سنگ‌آهنی‌ها فرا رسید

عصر بازار: بررسی‌ها حاکی از آن است که قیمت سنگ‌آهن بندرعباس تا پایان سال ۲۰۱۶ در محدوده قیمتی ۳۸ دلار خواهد ماند.

زمان عرضه دپوی سنگ‌آهنی‌ها فرا رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،  در حالی کاهش قیمت جهانی سنگ‌آهن مانند شوکی بزرگ، بازار داخلی این مواد معدنی را غافلگیر کرده که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا دو سال آینده معاملات سنگ‌آهن شاهد رونقی نخواهد بود. زیرا مدیران معدنی بر این باور هستند که روند نزولی سنگ‌آهن تا پایاین سال 2016 میلادی ادامه خواهد داشت و تا آن زمان قیمت سنگ‌آهن به مرز 44 دلار خواهد رسید.

    این در حالی است که در گفت‌و‌گو با ابوالقاسم شفیعی مدیرعامل شرکت معدنی مبین این نتیجه بدست آمد که بزرگترین مشکل ساختاری بازار سنگ‌آهن ناشی از کاهش تقاضا در چین است که از سویی در این کشور تقاضای فولاد به دلیل رکود در بخش ساخت‌وساز کاهش پیدا کرده و از سویی دیگر سهم عمده‌ای از نیاز مصرفی کارخانه‌های فولاد چین را معادن استرالیا پوشش می‌دهد.

    به اعتقاد وی مسیر قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی از 49 دلار فعلی تا پایان سه ماهه دوم سال 2016 به 46 تا 44 دلار خواهد رسید. این فعال عرصه معدن گفت: فعالان بازار سنگ‌آهن معتقدند تا پایان سال 2016 بازار در حالت رکود است و بیشترین امیدواری به 2017 میلادی است که معامله‌ها رونق می‌گیرد.

    بر اساس این گزارش، در مقطع فعلی بازار سنگ‌آهن روی تصمیمات چینی‌ها می‌چرخد و نوسانات قیمتی را واحدهای تولیدی این کشور سبب می‌شوند اما به گفته شفیعی بیشتر مدیران معدنی معتقدند سال 2017 بازار به قیمت فلزات روی دیگری نشان می‌دهد و معاملات از رکود خارج می‌شود.

    همچنین در حال حاضر قیمت سنگ‌آهن در بندرعباس حدود 37 تا 38 دلار است که از منظر تولیدکنندگان با توجه به افزایش هزینه‌های حمل و نقل صادرات سنگ‌آهن به صرفه نخواهد بود. رئیس شرکت معدنی مبین در این خصوص گفت: بازار داخلی سنگ‌آهن گرم شده و فولادسازان بهتر از چین خریدار تولیدات سنگ‌آهنی هستند.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد این ثبات قیمتی تا دو سال آینده ادامه‌‌دار خواهد بود اما با توجه به اینکه رکود بازار سنگ‌آهن باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان داخلی محصولات‌شان را دپو کنند، از این رو با تقاضای فولادسازان برای تامین مواد اولیه وقت عرضه مازاد تولید یا دپوی شرکت‌های سنگ‌آهنی فرا رسیده است.

    بر اساس این گزارش، شرکت ذوب‌آهن اصفهان و فولادمبارکه، فولادسازان بزرگ دولتی هستند که از شرکت‌های تولیدی نیمه دولتی سنگ‌‌آهن کشور مانند جلال‌آباد و گل‌گهر سنگ‌آهن مورد نیاز خود را فراهم می‌کنند که با توجه به هدفگذاری برای افزایش ظرفیت فولاد نیاز به سنگ‌آهن روبه افزایش خواهد رفت.

    برچسب ها