عصر خودرو

هفت سال تجارت ایران با کشور میزبان ظریف در یک نمودار

عصر بازار- بیسکوییت، نان، شکلات، شیروخامه با مواد چرب، نوشابه‌های غیرالکلی، کچاپ و سایر سس‌های گوجه فرنگی از اقلام صادراتی ایران به غنا و «دانه کاکائو» و «اسکیپ جک یا بونیتو با شکم راه راه» اقلام وارداتی ایران از این کشور آفریقایی هستند.

هفت سال تجارت ایران با کشور میزبان ظریف در یک نمودار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، کشور غنا یکی از مقاصد سفر آفریقایی محمدجواد ظریف است؛ سفری که سوم مردادماه آغاز شده و تا هشتم مردادماه ادامه خواهد داشت. سازمان توسعه تجارت ایران 35 شرکت تجاری، اقتصادی و بازرگانی ایرانی را راهی آفریقا کرده است. اعضای این هیات اقتصادی، در جریان سفر به چند کشور آفریقایی از جمله غنا، با بازرگانان، سرمایه‌گذاران، فعالان و مسئولان اقتصادی کشورهای میزان دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

    سازمان توسعه تجارت گزارش داده که برای تجار ایرانی حاضر در این هیات نشست‌های کاری رودرو با تجار و بازرگانان کشورهای میزبان تدارک دیده و هدف از اعزام این هیأت را توسعه روزافزون روابط اقتصادی، تجاری و بازرگانی ایران و کشورهای قاره سیاه عنوان کرده است. اما در حال حاضر وضعیت تجارت دو کشور ایران و غنا چگونه است؟ در سال‌های اخیر ارزش مبادلات تجاری دو کشور چه نوسان‌هایی داشته و اساسا چه کالاهایی بین این دو کشور در حال مبادله است؟

    ارزش مبادلات تجاری ایران و غنا در سال‌های اخیر ناچیز بوده و پس از طی نوسان‌هایی در مجموع در هفت سال اخیر ارزش صادرات ایران به این کشور افت کرده و ارزش واردات ایران از غنا تا حدودی افزایش یافته است. در سال 88 ارزش صادرات ایران به غنا معادل دو میلیون و 700 هزار دلار و ارزش واردات ایران از این کشور معادل سه میلیون و 600 هزار دلار بوده است. در سال 94 ارزش صادرات ایران به غنا به مبلغ یک میلیون و 200 هزار دلار و ارزش واردات ایران از این کشور به مبلغ پنج میلیون و 800 هزار دلار رسیده است. در سه ماهه آغازین سال 95 نیز ایران معادل یک میلیون و 108 هزار دلار کالا به غنا صادر کرده است. در همین بازه زمانی ایران معادل دو میلیون و 458 هزار دلار کالا از غنا وارد کرده است.

     شکل زیر  بر اساس آمارهای رسمی گمرک از تجارت ایران و غنا تهیه شده است.

    ایران و غنا چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟
    اقلام صادراتی ایران به غنا در سه ماهه آغازین سال جاری عبارتند از: روغن صنعتی، وازلین گرید دارویی، بیسکوییت، نان، شکلات، شیروخامه با مواد چرب، نوشابه‌های غیرالکلی، کچاپ و سایر سس‌های گوجه فرنگی. در همین بازه زمانی ایران تنها «دانه کاکائو» و «اسکیپ جک یا بونیتو با شکم راه راه» از غنا وارد کرده است.

    برچسب ها