عصر خودرو

افت اونس متناسب با رشد بورس نیست

طلا در محدوده خطرناک

عصر بازار- هفته تازه بازارهای جهانی با ادامه کاهش ارزش فلز زرد شروع شد. اونس طلا که هفته گذشته تا قیمت ۱۳۲۲ دلار افت کرده بود،‌ صبح دوشنبه را تحت فشار اوج‌گیری بورس‌های جهان تا اوج ۹ ماهه با قیمت ۱۳۱۷ دلار آغاز کرد و بعد به نوسان‌های کاهشی رو آورد.

طلا در محدوده خطرناک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، البته در قیمت‌های پایین‌تر، خریدها و در نتیجه قیمت‌ها افزایش می‌یافت. بهایی که تا ساعت 7 عصر روز گذشته برای اونس طلا ثبت شد، 1316 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری از آخرین هفته ماه ژوئیه رقم خورده باشد. اما با وجود افت ارزش طلا در روزهای گذشته، قیمت آن با توجه به رشد بازارهای سهام همچنان بالاست، وضعیتی که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران هشداردهنده باشد.

    هفته آخر ماه هفتم میلادی در حالی با افت ارزش فلز زرد شروع شد که عمده معامله‌گران در انتظار پایان نشست ژوئیه بانک مرکزی آمریکا هستند. کمیته بازار آزاد فدرال از امروز سه‌شنبه نشست دوروزه خود را آغاز می‌کند، نشستی که چهارشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان خواهد داد، اما دوشنبه صبح، همزمان با انتظار برای مشخص شدن نتیجه نشست پیش‌گفته، رشد شاخص‌های بورس و دلار فشار بر طلا را ادامه داد. البته در ادامه روز، نوسان‌های کاهشی دلار، بازار فلزهای گرانبها را تحت‌تاثیر قرار داد. آنچه صبح روز گذشته به رشد بازارهای سهام جهان منجر شد وعده مقام‌های اقتصادی گروه بیست مبنی‌بر استفاده از «تمام ابزارهای سیاستی» برای بالا بردن رشد اقتصاد جهان بود. وزرای اقتصاد و روسای بانک‌های مرکزی بیست اقتصاد بزرگ جهان روزهای شنبه و یکشنبه در گوانگژو چین گرد هم آمده بودند. وعده آنها باعث شد بازارهای سهام روز دوشنبه به اوج 9 ماهه بروند.

    طلا در ماه ژوئیه تحت فشار رشد بازارهای سهام قرار داشته، اما جالب اینجا است که در هر حال در کانال 1300 دلار مانده تا برخی از کارشناسان نسبت به این وضعیت هشدار بدهند. تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه‌گذاری «جی پی مورگان» معتقد است: «افزایش همزمان قیمت جهانی طلا و ارزش سهام در بازارهای بین‌المللی در نهایت دردسرساز خواهد شد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «سی‌ان‌بی‌سی»، قیمت جهانی طلا و شاخص سهام در ماه‌های اخیر به‌طور همزمان افزایش داشته است. همزمان قیمت اوراق قرضه دولتی نیز با افزایش روبه‌رو شده است. استفان پارکر در تحلیل این شرایط می‌گوید: «من بر این باورم که نشانه‌های نگران‌کننده‌ای وجود دارد. افزایش همزمان قیمت جهانی طلا و ارزش سهام و اوراق قرضه دولتی، نشانه خوبی نیست. به نظر من طلا، سهام و اوراق قرضه وارد منطقه خطرناکی شده‌اند.» بر اساس این گزارش و به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در 2 سال گذشته، شاخص‌های داو جونز اینداستریال اورج و اس ان پی 500 به ترتیب 87 و 10 درصد رشد کرده‌اند. به‌علاوه، پس از رویدادهایی چون برگزیت، نوسان بهای نفت خام، رشد تروریسم و کاهش نرخ‌های بهره در جهان، افت‌های بورس‌های آمریکا ظرف مدت کوتاهی جبران شده است.

    بنابراین به نظر می‌رسد رفتار معامله‌گران بازارهای جهانی نشانه احتیاط بیش از حد آنها است. براساس تحلیل پارکر، معامله‌گران برای مدیریت نوسان‌های شدید به سرمایه‌های امن نیاز دارند‌، اما به باور او باید درباره احتیاط خود محتاط باشند! او می‌افزاید: «شما شاهد برقراری ثبات نسبی در اقتصاد جهانی هستید. اوضاع اقتصادی آمریکا هم به بهترین وضع ممکن از اوایل سال 2015 رسیده است.» با این همه، ارزش فلز زرد از ابتدای سال 2016 حدود 25 درصد جهش داشته و این وضعیت خطرناکی برای سرمایه‌گذاران به‌وجود می‌آورد. با این وجود بیشتر معامله‌گران و کارشناسان همچنان چشم‌انداز بلندمدت طلا را افزایشی می‌بینند. حتی چشم‌انداز کوتاه‌مدت نیز پس از دو هفته افت پیاپی افزایشی است. براساس آخرین نظرسنجی‌های کیتکو، اکثر کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد انتظار دارند که طلا در پنج روز کاری هفته جاری با رشد مواجه شود. البته این نکته نیز جالب توجه است که درصد افزایشی‌های بازار نسبت به هفته‌های گذشته، کاهش یافته است. صبح دوشنبه، تازه ترین تحلیل فنی «اف ایکس استریت» نشان می‌داد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت بین 1315 تا 1335 دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود.

    برچسب ها