عصر خودرو

آمار جدید تجارت چین به بازارهای نفت خام، مس و آلومینیوم آسیب رساند

اثرات شوک جدید چین بر بازار کالا

عصر بازار: «وال استریت ژورنال» در گزارشی که اواسط هفته گذشته منتشر شد، دلایل افت بازار کالا را بررسی کرد و در این گزارش با استناد به آمار جدید تجاری جدید چین نوشت: قیمت مس آلومینیوم و نفت خام، احتمالا افت های بیشری را تجربه می کند، چون تقاضای چین ضعیف می ماند.

اثرات شوک جدید چین بر بازار کالا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، به عبارت دیگر ریزش قیمت نفت خام، مس و آلومینیوم آن هم بعد از انتشار داده های تجاری چین، مهر تاییدی بر انتظارات مربوط به ضعف تقاضا در بزرگ ترین بازار فلزات صنعتی جهان بود.

    بر اساس آمار گمرک چین، صادرات این کشور در ماه جولای8.3  درصد نسبت به ماه مشابه پارسال کاهش یافت، در حالی که این وضعیت در ژوئن با بازده 2.8درصدی مواجه شده بود.آمارهای مربوط به واردات در ماه جولای نیز از افت 8.1 درصدی حکایت داشت و کاهش واردات این کشور برای نهمین ماه ثبت شد. واردات در ماه ژوئن 6.1 درصد افت داشت و می توان گفت، افت واردات در ماه جولای بدتر از ژوئن بود.
    نگرانی ها نسبت به اقتصاد چین، مهم ترین عامل افت قیمت فلزاتی نظیر مس و آلومینیوم بوده است. در ضمن قیمت نفت خام نیز در پایین ترین سطح طی چهار ماه اخیر قرار دارد.
    «کاسپر برگرینگ» اقتصاددان ارشد فلزات صنعتی و تولیدی در بانک ABN Amro گفت: تا زمانی که نگرانی های چین، مشکلات ناحیه اروپا و تقویت دلار درسرخط اخبار مشاهده شود، بازار فلزات به سمت ضعف گرایش خواهد داشت.
    آمار تجاری چین را باید جدیدترین اخبار منفی برای بازار کالایی دانست. البته بازار نگران تقاضای اروپا و موضوع احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکاست. افزایش نرخ بهره در آمریکا با توجه به تاثیر آن بر رشد ارزش دلار، می تواند هزینه واردات کالا برای خریداران سراسر جهان از جمله کاربران چین را افزایش بدهد.
    «سوزان جوهو» اقتصاددان در Julius Baer  معتقد است،گزارش اشتغال آمریکا، بهبود قوی در بازار کار این کشور را تصدیق می کند و اگر اشتغالزایی مانند انتظارات قوی باشد، «فدرال رزرو» نسبت به عادی سازی نرخ ها و افزایش نرخ بهره از سپتامبر اطمینان حاصل خواهد کرد.

    وضعیت نامناسب بازار کالاها
    سلامت اقتصاد چین عامل مهمی برای بخش جهانی کالا محسوب می شود، چون تقاضای چین که45  درصد فلزات تولیدی جهان را مصرف می کند، تقویت می شود. از طرفی با تقاضای ضعیف در داخل این کشور، تولیدکنندگان فلزات با افزایش صادرات، چالش های بیشتری را برای تولیدکنندگان سایر کشورها ایجاد می کنند.
    برخی کارخانه های ذوب آلومینیوم به دلیل افت قیمت ها در حال توقف فعالیت های تولیدی هستند، اما تعدادی نیز بر میزان تولیدات شان افزوده اند، چون دولت های محلی مشوق هایی نظیر برق ارزان را ارایه می کنند و این امر هزینه تولید را کاهش خواهد داد.
    آلومینیوم سه ماهه در بورس فلزات لندن(LME)، دوشنبه گذشته و در زمان فعالیت بازارهای آسیایی قبل از اینکه با قیمت 1584 دلار در تن بسته شود به کمتر از 1583 هم رسید. این سطح قیمتی از جولای 2009 تاکنون مشاهده نشده بود. مس سه ماهه نیز در LME قبل از اینکه به سطح 5160 دلار افزایش یابد به کمترین قیمت طی شش سال اخیر افت کرد. در این روز فلز روی هم قبل از رسیدن به 1873 دلار در تن به کمترین میزان در دو سال اخیر افت کرد.
    هفته گذشته بلومبرگ گزارش داد که موجودی مس بورس شانگهای با افزایش 11 درصدی به114 هزار تن رسیده، به طوری که این میزان افزایش موجودی از 26 فوریه امسال تاکنون سابقه نداشته است. موجودی مس بورس فلزات لندن هم برای ششمین هفته پیاپی افزایش یافت و به 352 هزار تن رسید.
    در همین حال گزارش بانک مرکزی شیلی حاکی است،  ارزش صادرات مس این کشور در ماه جولای به 2 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 24 درصد کاهش یافت.همچنین صادرات کنسانتره این کشور با افت 23 درصدی و صادرات کاتد با افت 19 درصدی مواجه شد.
    ارزش صادرات مس شیلی در هفت ماهه امسال (از ابتدای سال تا پایان جولای) در مجموع 19 میلیارد و 352 میلیون دلار بوده که 13 درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش داشته است. شیلی، بزرگ ترین تولیدکننده مس محسوب می شود و این کشور امسال برای تولید 5 میلیون و 800 هزار تن فلز سرخ برنامه ریزی کرده است.
    کارشناسان معتقدند، مس و بسیاری از فلزات دچار شرایط مازاد عرضه شده اند. هفته گذشته طوفان و باران های شدیدی در شیلی (بزرگ ترین تولیدکننده مس جهان) به وقوع پیوست که سبب تعطیلی موقت برخی معادن بزرگ از جمله معدن «چوکی کاماتا» در 165 کیلومتری شمال سانتیاگو شد.

    دقت بالای چین برای خرید نفت
    همچنین واردات سنگ آهن چین در ماه جولای با افزایش 4.3 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به 86 میلیون تن رسید. با توجه به اینکه سنگ آهن برزیل و استرالیا جایگزین برخی عرضه های پر هزینه در چین خواهد شد، چشم انداز رشد واردات و قیمت این کالا در نبود بسته های محرک ویژه برای بخش های کالایی، ضعیف به نظر می رسد. قیمت سنگ آهن از ابتدای سال تاکنون با افت 20 درصدی مواجه شده است.
    البته اخبار اقتصادی چین به نفت آتی هم آسیب رسانده و قیمت این کالا با ادامه تولید قوی در عربستان و عراق پایین مانده است. علاوه بر این، بازار نفت نظاره گر وضعیت صادرات ایران خواهد بود. در معاملات دوشنبه گذشته، نفت خام سبک آمریکا تحویل سپتامبر به 43 دلار و 73 سنت رسید. نفت خام برنت هم در بورس آتی لندن با افت12 سنتی به 48 دلار و 49 سنت در بشکه افت کرد.
    «مورگان استنلی» معتقد است، همچنانکه به سال 2016 نگاه می کنیم، برداشتن تحریم های ایران می تواند 500 تا 700 هزار بشکه نفت به بازار اضافه کند. بنا بر اعلام این بانک، قیمت ها از قبل به کف رسیده است.
    تقاضای صنعتی چین برای نفت احتمالا طی ماه های آینده کند خواهد بود، برای اینکه دولت چین از افت قیمت ها برای بازسازی ذخایر نفتی خود سود می برد.«کای هو» نایب رئیس Moody’s Investor Service می گوید: دولت چین در مورد چگونگی خرید نفت دقت زیادی می کند، چراکه این کار سبب جلوگیری از افزایش قیمت در بازار می شود.

    برچسب ها