عصر خودرو

مجری میدان نفتی یادآوران:

افزایش تولید به ۳۰۰هزار بشکه در روز از اهداف این طرح است

عصر بازار- مجری طرح میدان نفتی یادآوران گفت: افزایش ظرفیت تولید به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز یکی از اهداف اصلی ما در اجرای این طرح است.

افزایش تولید به ۳۰۰هزار بشکه در روز از اهداف این طرح است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، هادی نظرپورعصر یکشنبه درنشست خبری با جمعی از رسانه های سراسری کشور که درمحل میدان نفتی یادآوران برگزار شد اظهار کرد: طرح یادآوران در70 کیلومتری جنوب غربی اهواز و در شمال شهرستان خرمشهرواقع شده و با میدان نفتی نهر عمر کشورعراق مشترک و از مناطق کوشک و حسینیه تشکیل شده است.
    وی افزود: قرارداد این طرح در سال 87 با پیمانکار سین اوپک چین منعقد شد که باتوجه به برنامه ریزی های انجام شده قرار شد که این طرح در سه فاز تکمیل شود و در فاز نخست به سقف تولید 85 هزار بشکه ، در فاز دوم به تولید 180 هزار بشکه و در فاز نهایی نیز به ظرفیت تولید 300هزار بشکه در روز برسد.
    مجری طرح میدان نفتی یادآوران ادامه داد: باتوجه به مطالعات جدید و چاه های جدیدی که در این میدان زده شد، نفت درجای میدان از 12 میلیارد بشکه به 31 میلیارد بشکه رسید و با این شرایط می توان فاز چهارم و پنجم را برای این طرح تعریف کرد.
    وی بیان کرد: تعهد تولید ما در فاز اول تولید 85 هزار بشکه بود که در زمان حاضر ظرفیت تولید ما یکصد هزار بشکه در روز است و امید است بتوانیم این ظرفیت تولید را همچنان افزایش دهیم.
    نظرپور اظهار کرد: همچنین اقدامات لازم درخصوص شروع فاز دوم این طرح نهایی شده و قرار است این فاز نیز پس از چهارسال به اتمام رسیده و ظرفیت تولید از این میدان نفتی افزایش چشمگیری خواهد داشت.
    وی تصریح کرد: در زمان حاضر 83 هزار بشکه نفت سبک و 17 هزار بشکه نفت سنگین در میدان نفتی یادآوران تولید می شود.
    همچنین سید محمد موسوی ،مدیرطرح و برنامه شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: در زمان حاضر بالغ بر 170 هزار بشکه نفت خام به صورت روزانه از میادین آزادگان شمالی و یادآوران درحال تولید است و این درحالی است که پیش از این تولید زودهنگام میدان نفتی یادآوران 20 هزاربشکه و میدان آزادگان شمالی تولید زودهنگام نداشت.
    وی افزود:پس از این که در میدان نفتی آزادگان جنوبی کار را از شرکت چینی اخذ شد، اقدامات خوبی در جهت توسعه این میدان نفتی و افزایش تولید با استفاده از نیروهای بومی انجام شد که نتایج این زحمات را می توان در میزان تولید به وضوح مشاهده کرد.
    مدیرطرح و برنامه شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: درمیدان آزادگان جنوبی در زمان حاضر 19 دکل در حال حفاری است و بخش اعظمی ازمناقصات این میدان نفتی نیز واگذار شده و تنها واحد فراورش باقی مانده که این واحد نیز درآینده ای نزدیک به مناقصه گذاشته می شود.
    وی تلمبه خانه غرب کارون را یکی از بخش های مهم میادین نفتی برشمرد و گفت: در زمان حاضر حدود 230 هزار بشکه نفت خام در طول روز از طریق تلمبه خانه غرب کارون برای صادرات ارسال می گردد و به ازای افزایش میزان تولید در ماه های آینده، میزان صادرات نیز از این تلمبه خانه افزایش می یابد.
    موسوی در پاسخ به این سوال که آیا در میدان های مشترک نفتی سهم برداشت کشورعراق از میدان های نفتی استان بیشتر است؟ اظهارکرد: اگرچه باتوجه به آمار کشور عراق در میدان های مشترک با ما روزانه 200 هزار بشکه نفت خام تولید می کند اما در این منطقه در میادین نفتی مشترک حدود 230 هزاربشکه یعنی بیشتر از کشور عراق تولید می کنیم و در این زمینه از آن ها عقب نیستیم.
    وی همچنین به افزایش ظرفیت تولید میادین نفتی مشترک در ماه های آینده اشاره کرد و گفت: میدان نفتی یادآوران که با تعهد تولید 85 هزار بشکه در روز کار خود را آغاز کرد در زمان حاضر 15 هزار بشکه بیش از تعهدات خود تولید می کند و میدان آزادگان شمال نیز یکصد هزار بشکه در روز تولید دارد که این ظرفیت نیز 25 هزار بشکه بیشتر از تعهدات این میدان است و در ماه های آینده به صورت پلکانی این ظرفیت افزایش می یابد.
    مدیرطرح و برنامه شرکت مهندسی وتوسعه نفت ادامه داد: میدان آزادگان جنوبی نیز در زمان حاضر ظرفیت تولید 50 هزار بشکه در روز را دارد و تا سه ماه آینده نیز 30 هزار بشکه به ظرفیت تولید خود می افزاید و باتوجه به روندی که درمیادین نفتی مشترک این منطقه در پیش است ، میزان تولید از میادین نفتی ما به 285 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
    همچنین سیروس آغاجاری مجری طرح احداث تلمبه خانه های غرب کارون و امیدیه گفت: وظیفه اصلی ما انتقال تولیدات میادین نفتی برای صادرکنندگان است وهمین امر، این بخش را به یکی از حساس ترین و سرنوشت ساز واحد ها تبدیل کرده است.
    وی افزود: درگام نخست برای این که بتوانیم تولید زودهنگام برخی از بخش ها را برای انتقال پوشش دهیم، تلمبه خانه قدیم اهواز که مربوط به مناطق نفت خیز جنوب بود را انتخاب کردیم و با اتصالاتی که در خطوط جدید داشتیم، توانستیم 230 هزاربشکه را در روز انتقال دهیم که باتوجه به افزایش طرفیت در میادین نفتی این منطقه، یک گام موثر بود.
    مجری طرح احداث تلمبه خانه های غرب کارون و امیدیه ادامه داد: همچنین درگام دوم نیز برنامه ریزی شده است که ظرفیت انتقال را به 300 هزار بشکه درروز برسانیم که با خطوط جدیدی که ایجاد کرده ایم تا سه ماه آینده به هدف خود برای انجام این اقدام مهم دست خواهیم یافت.
    وی بیان کرد: همچنین در گام سوم که پیش بینی انتقال 700 تا یک میلیون بشکه در روز بوده و تا پایان سال 97 هدف گذاری شده است، باید این ظرفیت تلمبه خانه را افزایش داده و دو خط لوله 30 و 42 اینچ را برای انتقال نفت سبک و سنگین به خطوط انتقال اضافه کنیم.
    آغاجاری تصریح کرد: اگر بتوانیم این مجموعه را باتوجه به برنامه ریزی های صورت گرفته آماده کنیم، می توانیم تا پایان سال 97 تعهداتی را که برعهده شرکت مهندسی توسعه نفت درجهت صادرات است را عملی کنیم.
    وی بیان کرد: خط 32 اینچ انتقال نفت در زمان حاضر آماده بوده و تا شهریور ماه سال جاری می توانیم از آن برای انتقال استفاده کنیم.
    جمعی از خبرنگاران رسانه های کشوری روزیکشنبه به همراه جمعی ازمجریان پروژه های نفتی غرب خوزستان به منظورتهیه گزارش از میدان های نفتی آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و میدان نفتی یادآوران بازدید کردند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو