عصر خودرو

ضامن نقدشوندگی صندوق‌ها با رتبه بندی اوراق حذف می شود;

کاهش سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به ۱۸.۵ درصد

عصر بازار- رئیس اداره بازرسی نهاد‌های مالی سازمان بورس گفت: نرخ متوسط بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت به ۱۸.۵ درصد کاهش یافته است.

کاهش سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به ۱۸.۵ درصد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، مهرداد فرح آبادی گفت: روند رو به رشد  حضور صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه باعث شده تا جایگاه ویژه‌ای به این نهادهای مالی در کشور اختصاص داده شود.

    وی با بیان اینکه در سال 1394 ارزش خالص دارایی صندوق های سرمایه گذاری به بیش از 60 میلیارد تومان رسید، عنوان کرد: هم اکنون ارزش دارایی‌های 180 صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران از 85 هزار میلیارد تومان فراتر رفته است.

    فرح ابادی افزود: از کل ارزش صندوق‌های سرمایه گذاری مبلغ 81 هزار میلیارد تومان متعلق به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت است و این در حالی است که ارزش دارایی های 15 صندوق سرمایه گذاری در این بخش از 16 هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفته است.

    به گفته این مقام مسئول هم اکنون 980 هزار شخص حقیقی و حقوقی دارنده واحد‌های سرمایه گذاری صندوق ها هستند که از این تعداد 2714 شخص حقوقی و 982 هزار شخص حقیقی تا آخر خردادماه امسال جزو مالکان واحدهای صندوق های سرمایه گذاری محسوب می شوند.

    فرح آبادی با بیان اینکه تعداد سرمایه گذاران در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به 963 هزار نفر رسیده است، عنوان کرد: از ابتدای سال جاری ارزش سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به بیش از 23 هزار میلیارد تومان رسیده و این در حالی است که نسبت به سال 94 حدود یکصد هزار سرمایه گذار جدید به تعداد دارندگان واحدهای سرمایه گذاری آنها افزوده شده است.

    وی از کاهش نرخ بازدهی صندوق های سرمایه گذاری متناسب با کاهش نرخ سود بانکی خبر داد و گفت: بخش عمده ای از دارایی صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت از انواع اوراق مشارکت و گواهی سپرده بانکی تشکیل شده و طبیعی است با کاهش نرخ سود بانکی بازدهی صندوق‌ها نیز دستخوش تغییر شود.

    به گفته این مقام مسئول با توجه برنامه دولت برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه و همچنین برنامه‌های مدون سازمان بورس به منظور توسعه بازار بدهی صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت از چشم انداز مناسبی برخوردار خواهند بود. هم اکنون در بازار سرمایه کشور حدود 18 هزار میلیارد تومان انواع اوراق با درآمد ثابت از جمله صکوک و سایر اوراق بهادار معامله می‌شود،از این رقم 11 هزار و 500 میلیارد تومان در فرابورس و 6 هزار و 500 میلیارد تومان در بورس تهران وجود دارد.

    وی ادامه داد: هم اکنون برای انتشار انواع اوارق بدهی به ارزش 1500 میلیارد تومان به سازمان بورس تقاضا ارسال شده و این در حالی است که لایحه درخواست برای انتشار 40 هزار میلیارد تومان انواع اوراق بدهی نیز از سوی دولت به مجلس ارایه شده است.

    فرح ابادی از نقش مهم موسسات رتبه بندی در چشم انداز روشن صندوق های سرمایه گذاری سخن گفت و افزود: با توجه به صدور نخستین موافقت اصولی برای راه اندازی موسسات رتبه بندی از سوی سازمان بورس می توان امیدوار بود که در آینده ای نزدیک رتبه ناشران و اوراق بهادار به استناد این موسسات ارایه و به تبع آن ضامن نقدشوندگی برای صندوق ها حذف شوند. به این ترتیب می توان با رفع موانع قانونی حتی صدور مجوز از سوی سازمان بورس برای تعیین سقف انتشار اوراق بهادار با نرخی بالاتر از نرخ سود بانکی را انتظار داشت.

    رئیس اداره بازرسی نهادهای مالی سازمان بورس با بیان اینکه سازمان بورس نقشی در تعیین کف و سقف بازدهی صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت ندارد، عنوان کرد: تعیین نرخ بازدهی به تشخیص مدیران صندوق ها و میزان دارایی های آنها بستگی دارد از سویی دیگر موضوع کفایت سرمایه نیر برای مدیران صندوق ها از اهمیت بالایی برخوردار است که باعث شده با کناره‌گیری از ضامن نقدشوندگی به سمت اوراق با پیش بینی سود گرایش پیدا کنند.

    به گفته وی در مجموع تقاضا برای نرخ بازدهی 17 و حتی 16 درصدی صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت نیز ارایه شده اما بطور متوسط نرخ بازدهی این صندوق ها به تدریج از مرداد ماه به 18.5 درصد کاهش می یابد.

    فرح آبادی تقاضا برای تاسیس و راه اندازی 50 صندوق سرمایه گذاری جدید به سازمان بورس را یادآور شد و گفت: هم اکنون علاوه بر تقاضا برای راه اندازی صندوق های پروژه، برای 5 صندوق جسورانه موافقت اصولی صادر شده که علاوه بر جذب طرح های نوآورانه مورد اقبال سرمایه گذاران خارجی نیز هست.

    در عین حال راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری طلا،صندوق های ارزی،صندوق تامین مالی کوتاه مدت و صندوق‌های سرمایه گذاری خرید دین نیز در دست مطالعه و بررسی سازمان بورس قرار دارد.

    به گفته وی مقررات و آیین نامه صندوق های سرمایه گذاری پروژه نهایی شده و در مرحله ابلاغ به بازار سرمایه قرار گرفته و منعی برای راه اندازی آن وجود ندارد. این صندوق ها می توانند به عنوان موتور محرک بخش واقعی اقتصاد که از درجه ریسک بالاتری برخوردار هستند نسبت به شناسایی پروژه های جذاب و تامین مالی آنها بویژه در حوزه فناوری اطلاعات و طرح های نیمه تکمیل و نوآورانه  اقدام کنند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو