عصر خودرو

سود دلالان از تاخیر کشتی‌های شکر;

خرید از بورس کالا با عرضه بیشتر شکر به نفع کشور است

عصر بازار- یک مقام مسئول با بیان اینکه در صورت عرضه بیشتر شکر از سوی بازرگانی دولتی در بورس کالا همه مصرف کنندگان از این بازار خرید می‌کنند، گفت: هم اکنون برخی واحدها که با مازاد شکر روبه‌رو هستند، اقدام به فروش شکر در بازار آزاد می‌کنند.

خرید از بورس کالا با عرضه بیشتر شکر به نفع کشور است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، ولی الله داوود آبادی دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه ایران گفت: بر اساس تحقیقات میدانی صورت گرفته از میادین تره بار وابسته به شهرداری تهران هم اکنون هر کیلو شکر سفید در بسته بندی‌های 5 یا سه کیلویی به قیمت کیلویی 4200 تومان به فروش می‌رسد. از طرفی واحد های صنفی وابسته به انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه ایران نیز عنوان می‌کنند شکر سفید فله را هم اکنون به قیمت کیلویی 3700 تومان خریداری می‌کنند.

    داوود آبادی عنوان کرد: در حال حاضر تنها بورس کالا مستندات ثبتی حاصل از معاملات شکر را ارایه می‌کند،  این در حالی است که خرید شکر به هر طریقی که از سوی واحدهای صنفی در بازار ازاد صورت می‌گیرد با عدم ارایه فاکتور فروش مواجه است.

    وی با بیان اینکه خرید از بورس کالا به عنوان بازار دست اول همواره قیمت‌هایی به مراتب ارزان تر و عادلانه تری نسبت به بازار آزاد ارایه می‌دهد، عنوان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو شکر در بورس کالا از 2450 تومان فراتر نمی‌رود، منتهی عرضه کنندگان شکر از شرکت جمله بازرگانی دولتی به اندازه تقاضا در بورس کالا شکر سرازیر این بازار نمی‌کند. از سوی دیگر شرط نقدی بودن خرید از بورس کالا و تحویل شکر در زمان طولانی، باعث شده تا مصرف کننده در بازار آزاد به دنبال تامین مواد اولیه خود باشد.

    به گفته داوود آبادی چنانچه بتوان مقدار بیشتری شکر از بورس کالا تهیه کرد و در عین حال تضامین لازم به تناسب خوشنامی ارائه کرد و یا برند تولید کنندگان در کنار قرارداد های بلندمدت جای خود را به معاملات نقدی بسپارد، همه اعضای انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان آبمیوه از این بازار شفاف شکر مورد نیاز خود را تامین خواهند کرد.

    داوود آبادی با بیان اینکه دلال ها در بازار آزاد از موقعیت‌های زمانی مختلف از جمله تاخیر در ورود کشتی‌های حامل شکر نیز منفعت می‌برند، گفت: 4 هفته پیش در حالی این مشکلات در حضور متولیان بازرگانی دولتی، انجمن تولید کنندگان شکر، انجمن شیرینی و شکلات و سازمان حمایت و نیز بورس کالا مطرح و عنوان شد که تاخیر کشتی‌های حامل شکر باعث برهم خوردن قیمت در بازار آزاد شده که امروز خبر داده شد که هم اکنون شکر از این کشتی‌ها در بنادر ایران در حال تخلیه است.

    وی میزان سرانه مصرف شکر در ایران را دو برابر کشور ترکیه اعلام کرد و افزود: دلال بازی نه تنها در بازار شکر بلکه در بازار میوه نیز دیده می شود. به عنوان مثال در ارومیه که قطب تولید آبمیوه کشور است، هم اکنون درآمد دلالی از سود تولید نیز فراتر رفته و کار به جایی رسیده که حتی کامیون حامل میوه برای کارخانجات کنسانتره در مسیر جاده با پیشنهادهای جذاب و نقد دلال‌ها مواجه می‌شوند.

    این مقام مسئول با بیان اینکه دلال ها در بازار آزاد باعث بر هم خوردن نظام عرضه و تقاضای شکر شده‌اند، گفت: یکی از نقاط ضعف صنعت آبمیوه عدم برخورداری از سرمایه در گردش کافی است . تولید کننده علاقه مند است، از بورس کالا مواد اولیه خود را تهیه کند، اما چون پول نقد ندارد، مجبور است از طریق دلال که علاوه بر دسترسی به پول های بزرگ با اعتبار کارخانجات روبرو هستند، کار کنند.

    وی افزود: بر هم خوردن قیمت‌ها در بازار آزاد حتی باعث می شود شرکت هایی که در انبارهای خود شکر نگهداری می کنند، به یکباره از عرضه شکر خودداری کنند که باعث سوء استفاده دلال‌ها از این موقعیت می‌شود.

    وی افزود: شرکت بازرگانی دولتی هم اکنون اعلام کرده که شکر مصرفی کشور را از طریق شرکت های بازرگانی استانی توزیع خواهد کرد، در حالی که این اقدام بدون مشورت با انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه ایران صورت می گیرد و درخواست واقعی واحد های صنفی مشخص نیست.

    وی گفت: گاهی اوقات شرکت ها با مازاد شکر مصرفی مواجه هستند و به دلیل وجود نقدینگی باعث می شود که این سهمیه وارد کانال دلالی شود. در حالی که اطلاعات دقیق مصرف واحد های صنفی هم اکنون در اختیار این اتحادیه است و از فعال و تعطیل بودن واحدها به خوبی خبر دار هستیم.

    داوود آبادی در خاتمه عنوان کرد: خرید از بورس کالا همواره به صرفه ترین مسیر برای تولید کننده و مصرف کننده شکر است و انجمن تولید آبمیوه با کمال میل حاضر است برای بررسی درخواست های متقاضیان شکر به منظور تخصیص بهتر کالا کمک کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو