عصر خودرو

مدیرعامل اتحادیه سراسری سهام عدالت:

سهام عدالت در قالب تعاونی آزاد شود

۲۱ هزار میلیارد تومان سهام عدالت مردم پشتوانه ندارد

عصر بازار- مدیرعامل اتحادیه سراسری سهام عدالت با انتقاد از عملکرد دولت برای آزادسازی سهام عدالت به عدم وجود پشتوانه ۲۱ هزار میلیارد تومان از سهام در دست مردم گفت: سهام عدالت طبق سیاستهای کلی در قالب تعاونی ساماندهی و آزادسازی شود.

سهام عدالت در قالب تعاونی آزاد شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، داریوش پاک بین، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور با اشاره به آخرین وضعیت سهام عدالت و لایحه مربوط به آن که قرار بود از سوی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شود، اظهار داشت: لایحه آزاد سازی سهام عدالت را به مجلس ارائه نکردند و درباره محتویات آن نیز اطلاعاتی در دست نیست.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا برای تدوین لایحه سهام عدالت با شرکت‌های سرمایه گذاری و تعاونی‌های سهام عدالت مشورت می‌شود یا خیر؟، توضیح داد: در این باره فقط وزارت امور اقتصادی و دارایی و کارشناسان سازمان خصوصی سازی بررسی می‌کنند و هیچ مشورتی از تعاونی‌ها که پایه اصلی سهام عدالت در کشور هستند، نمی‌گیرند.

    پاک بین با بیان اینکه منویات مقام معظم رهبری درباره سهام عدالت به طور شفاف مشخص است، گفت: سهام عدالت باید با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های تعاونی آزاد شود و هر نوع تغییر قانون هزینه‌های مادی و معنوی برای دولت خواهد داشت.

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور همچنین با تاکید بر اینکه بهترین حالت برای آزادسازی سهام عدالت همان وضع فعلی (تعاونی‌ها) هستند، گفت: البته اشکالاتی هم در وضع موجود وجود دارد که می‌تواند به یکسری دستورالعمل‌ها آن را برطرف کرد و نواقص را به طور کامل رفع کنیم.

    وی افزود: طبق اصل 44 قانون اساسی آزادسازی سهام عدالت و شکل گیری تعاونی‌ها بیش از صدها هزار ساعت کار کارشناسی زمان برده است و یکی از بهترین روش‌ها طبق تجارب سایر کشورها استفاده از توان بخش خصوصی یعنی همان مردم در قالب تعاونی‌هاست.

    وی با اشاره به اینکه بزرگترین بیمه‌ها و بانک‌ها و همچنین بخش حمل و نقل دنیا از ظرفیت تعاونی ایجاد شده‌اند، گفت: گردش مالی تعاونی‌ها در دنیا بیش از 300 تریلیون دلار است که بیشترین منفعت را برای ایجاد عدالت و توزیع ثروت از این وسیله به دست می‌آورد.

    پاک بین با اشاره به اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت با سرمایه 150 میلیارد تومانی شکل گرفته‌اند، گفت: هم اکنون این سرمایه به 400 میلیارد تومان رسیده که باید تعیین تکلیف شود.

    وی همچنین درباره اینکه آیا سهام عدالت باز هم به افراد و همچنین متولدین جدید خانوارهای مشمول تعلق می‌گیرد یا خیر؟، گفت: آخرین بار در سال 93 آنهم برای یکسری از اقشار سهام عدالت تعلق گرفت و برای مابقی هیچ گونه سهامی صادر نشد.

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور با اشاره به اینکه 10 سال زمان برای آزادسازی سهام عدالت امسال به پایان می‌رسد، گفت: اگر سال 85 را زمان واریز اقساط در نظر بگیریم، در سال 95 این موعد به اتمام می‌رسد و باید دولت به طور رسمی اعلام کند که چه میزان از ارزش سهام عدالت از محل سود ان پرداخت شده است، تا نسبت به آزادسازی آن طبق قانون اقدام کنیم.

    این مقام مسئول خاطرنشان کرد: 49 هزار میلیارد تومان سهام به مردم واگذار شده است، یعنی 49 میلیون نفر برگه سهام عدالت دریافت کرده‌اند، اما تاکنون تنها 28 هزار میلیارد تومان آن به شرکت‌های سرمایه گذاری انتقال پیدا کرده است.

    وی گفت: 21 هزار میلیارد تومان از سهام عدالت در دست مردم بدون پشتوانه است و هنوز به طور قطعی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری منتقل نشده است. از طرفی از 28 هزار میلیارد تومان سهام  بیش از 27 هزار میلیارد تومان آن از محل سود سهام عدالت پرداخت شده، اما دولت نسبت به آزادسازی آن اقدام نکرده است.

    وی با اشاره به مدیریت شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت توسط دولت، گفت: این شرکت‌ها از دو سال گذشته تاکنون زیان سنگینی داده‌اند، در حالی که در سال 92 شرکت‌های سرمایه گذاری بیش از 7 هزار و 600 میلیارد تومان سود ساخته بودند.

    پاک بین در پایان، تاکید کرد: پس از ورود دولت به موضوع سهام عدالت و مدیریت شرکت سرمایه گذاری بیش از سه هزار و 500 میلیارد تومان از سود این شرکت‌ها کم شده است و روز به روز وضعیت بدتر می‌شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو