عصر خودرو

در ماه میلادی گذشته صورت گرفت

رشد ۱۶ درصدی صادرات نفت ایران به چین در رقابت با عربستان

عصر بازار- عربستان در بازه زمانی ۳ ماهه مارس تا می ۲۰۱۶ جایگاه برتر خود در بازار نفت چین را به روسیه و ایران واگذار کرده است.

رشد ۱۶ درصدی صادرات نفت ایران به چین در رقابت با عربستان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بر اساس آمارهای گمرکی، عربستان در بازه زمانی 3 ماهه مارس تا می جایگاه برتر خود در بازار نفت چین را به روسیه و ایران واگذار کرده است.

    صادرات نفت روسیه به چین به دلیل تقاضای پالایشگاه های خصوصی این کشور از اواخر سال 2015 رو به افزایش گذاشته است. صادرات نفت روسیه به چین در ماه می به رقم بی سابقه 1.24 میلیون بشکه در روز رسید.

    اریکا داونز، تحلیلگر مسائل انرژی چین در موسسه اوراسیا گروپ در این باره گفت: «دولت (چین) نمی خواهد بیش از حد به هیچ تامین کننده ای وابسته باشد، از این رو رقابت بین تولید کنندگان عمده نفت اتفاق مثبتی است، به ویژه اگر این موجب کاهش قیمت ها شود.»

    پالایشگاه های خصوصی نفت چین که به تازگی مجوز واردات نفت را از دولت این کشور دریافت کرده اند، بیش از نیمی از افزایش روزانه 930 هزار بشکه ای خرید نفت چین در نیمه نخست امسال را به خود اختصاص داده اند.

    این گزارش همچنین حاکی است، واردات نفت چین از ایران در ماه ژوئن نسبت به یک سال قبل 16.1 درصد افزایش یافته و به 780 هزار و 175 بشکه در روز رسیده که بالاتر از خرید روزانه 671 هزار و 176 بشکه ای ماه می است. صادرات نفت ایران به چین در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن 2.5 درصد افزایش داشته است.

    بر این اساس آمارهای گمرک چین همچنین نشان می‌دهد که میزان واردات نفت خام چین از عربستان در ماه ژوئن 1.112 میلیون بشکه در روز برابر با 14.2 درصد کاهش یافته است.

    در مقابل، واردات چین از روسیه 8.6 درصد در ماه گذشته که معادل 999 هزار و 420 بشکه در روز است، افزایش داشته و میزان واردات از ایران هم معادل 16.1 درصد معادل 780 هزار و 175 بشکه در روز افزایش نشان می‌دهد.

    برچسب ها