عصر خودرو

تاثیر تحولات منطقه بر اقتصاد ایران؛

مشکل اصلی صادرات ایران به کشورهای منطقه کجاست؟

عصر بازار- رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران معتقد است مشکل اصلی صادرات ایران به کشورهای منطقه به تنش‌های سیاسی در منطقه ارتباط چندانی ندارد بلکه بیشتر مشکلات در این زمینه به ضعف‌ها در زیرساخت‌ها و مشکلات بانکی بر می‌گردد.

مشکل اصلی صادرات ایران به کشورهای منطقه کجاست؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ابوالفضل گلپایگانی گفت: برخی تحولاتی که در منطقه به وجود آمده است نمی‌تواند تغییراتی در روابط اقتصادی ایران با کشورهای منطقه ایجاد کند، البته حذف داعش از منطقه در صادرات ما به عراق بسیار موثر خواهد بود، چرا که عراق به لحاظ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مناسبات بسیار خوبی با ایران دارد. 

    وی افزود:‌ سوابق تاریخی ایران و ترکیه به لحاظ اقتصادی یک رابطه بسیار طولانی است، بعد از کودتایی هم که در ترکیه اتفاق افتاد رژیم سیاسی در ترکیه تغییر نکرد و برای همین تغییری هم در مناسبات اقتصادی ایران با ترکیه رخ نخواهد داد. فاز مهم بعدی صادراتی برای ما در منطقه کشور افغانستان است که به لحاظ سیاسی دچار تغییر و تحولی نشده است و بازارهای صادراتی ما در این کشور تغییری نخواهد کرد. 

    گلپایگانی ادامه داد: مشکلات اصلی صادرات ما به موارد دیگری برمی‌گردد که مهمترین آن ضعف در زیرساخت‌های لازم برای صادرات است و از سوی دیگری هم مسئله نقل و انتقالات پولی برای ما وجود دارد که در زمینه صادرات بسیار اهمیت دارد. 

    رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: در زمانی که روابط ترکیه و روسیه بهم خورده بود به دلیل ضعف زیر ساخت‌ها نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم و حضور جدی در بازار روسیه داشته باشیم. همچنین از طرف دیگر ما به لحاظ هم کیفیت، قیمت تمام شده،  بسته بندی و زیرساخت‌های صادراتی ترکیه  قابل مقایسه نیستیم که بخواهیم بازار روسیه را در رقابت با ترکیه در اختیار بگیریم و برای همین نتوانستیم از این فرصت تاریخی که در اختیار ما قرار گرفت استفاده کنیم.  

    وی افزود:‌ ترکیه از راه دریای سیاه با کشورهایی مثل اوکراین، گرجستان، آذربایجان و روسیه در ارتباط است و مراودات بانکی‌اش هم برقرار است و مشکلی در این زمینه ندارد برای همین ما برای رقابت با ترکیه در یک معادله برابر قرار نداریم.

    برچسب ها