عصر خودرو

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد:

موانعی که اجازه کاهش تعرفه‌های وارداتی را نمی‌دهند

عصر بازار- رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفته است: سال‌هاست که باید برای برخی از صنایع تعرفه را بالا نگه داریم. چون به محض اینکه می‌خواهیم تعرفه‌ای را کاهش دهیم، این صنایع مثل همان بچه‌ای می‌شوند که اگر دستش را رها کنیم به زمین می‌خورد.

موانعی که اجازه کاهش تعرفه‌های وارداتی را نمی‌دهند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، ولی‌الله افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت درباره اینکه چرا دولت با ایجاد یک دیوار تعرفه‌ای همیشه در حال دفاع از صنایعی است که کیفیت چندانی ندارند و قادر به رقابت در بازار آزاد نیستند، اظهار کرد: مشکل ما این است که کارخانه‌ها بدون اینکه هزینه‌های تولید خودشان را کاهش دهند همواره متقاضی هستند که تعرفه بالا بماند، چرا که قابلیت رقابت را ندارند. وقتی به این کارخانه‌ها مراجعه می‌کنید می‌بینید که از تورم پرسنل رنج می‌برد. به آنها می‌گوییم که شما باید اصلاحات ساختاری انجام دهید تا قیمت تمام‌شده‌تان پایین بیاید. آنها می‌گویند انجام این کار هم مستلزم اخراج تعدادی از کارگران است، هم اینکه کارگران موجود باید کار بیشتری را انجام دهند. این فضا در داخل کشور فراهم نیست. مسائل و مشکلاتی که برای کاهش قیمت تمام‌شده پیش روی آنهاست، نمی‌گذارد که آنها بتوانند قیمت را کاهش دهند.

    او همچنین در بخش دیگری از این اظهارات عنوان کرد: از سوی دیگر بحث سرمایه‌گذاری جدید هم مطرح است. کارخانه‌ها ادعا دارند تکنولوژی که استفاده می‌کنند قدیمی است که موجب قیمت تمام‌شده بالا می‌شود. تغییر ماشین‌آلات خط تولید نیازمند سرمایه است و کارخانه‌ها نمی‌توانند این میزان سرمایه را تامین کنند. بانک‌ها هم اگر تسهیلاتی بدهند، سودشان خیلی بالاست. در نتیجه ما در یک دوران گذار هستیم که باید قوانین و مقررات حاکم در بخش تولید را به گونه‌ای اصلاح کنیم که تولیدکننده امکان کاهش قیمت ناشی از افزایش بهره‌وری، تغییر تکنولوژی و کاهش نیروی انسانی را پیدا کند. اگر این کار را نکنیم با تعطیلی این کارخانه‌ها مواجه می‌شویم. در نهایت در آن بسته می‌شود. این کارخانه‌هایی که دچار مشکل شدند تعطیل شدند.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تصریح کرد: منطق می‌گوید اگر تعرفه بالا برای یک صنعت استمرار داشته باشد و به طرف کاهش حرکت نکند، نشان‌دهنده یک ایراد یا بیماری در ساختار توسعه‌ای آن صنعت است. ما در برخی از صنایع با شرایطی مشابه شرایط کودکی مواجه هستیم که به‌رغم رشد سنی، از لحاظ جسمی رشد نکرده است. سال‌هاست که باید برای برخی از صنایع تعرفه را بالا نگه داریم. چون به محض اینکه می‌خواهیم تعرفه‌ای را کاهش دهیم، این صنایع مثل همان بچه‌ای می‌شوند که اگر دستش را رها کنیم به زمین می‌خورد.

    او افزود: سیاستگذاران باید ببینند چرا این صنعت روی پا نمی‌ایستد؟ مشکل آن کجاست؟ اگر مشکل آن، ساختاری است، آن را حل کنند. وگرنه همیشه به این بلا دچار خواهیم بود. قطعاً سیاستی که برای ایجاد این صنایع و استمرار فعالیت آنها به‌کار برده‌ایم، سیاست غلطی است. شاید هم از ابتدا ورودمان به این صنایع درست نبوده. لازم نیست که همه کالاهای مورد نیاز کشور را خودمان تولید کنیم. هر کشوری در زمینه‌هایی مزیت‌هایی دارد و در برخی دیگر خیر. شاید صنایعی که ما سال‌ها با دیوار تعرفه‌ای از آنها حمایت کرده‌ایم، ضعف بنیادی داشته باشد. اگر هم درست وارد شده‌ایم، شاید سیاستگذاری‌مان غلط بوده. باید سیاست‌هایمان را اصلاح کنیم. صنعت خودرو از صنایعی است که باید به این سمت حرکت کند.

    افخمی‌راد سپس گفت: وقتی که ما تعرفه بالا را در طولانی‌مدت حفظ می‌کنیم، در حقیقت این مردم هستند که از جیب خودشان دارند برای بقا و ماندگار شدن آن صنعت هزینه می‌کنند.

    برچسب ها