عصر خودرو

آمادگی انجمن کارفرمایی صرافان برای رفع مشکلات

احتمال ایجاد تلاطم دربازار ارز

عصر بازار: رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی سکه و صرافان استان تهران تاکید کرد که هرچند اجرای دستورالعمل صرافی ها امکان تلاطم در بازار ارز را افزایش می دهد اما این انجمن آماده همکاری برای رفع مشکلات است.

احتمال ایجاد تلاطم دربازار ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عباس مسعودی درباره پایان مهلت دستورالعمل جدید صرافان در روز جاری(28 مرداد ماه)با بیان اینکه، اظهارات اخیر بانک مرکزی مبنی بر پلمپ صرافی ها، فعالان ارزی را ناامید کرده است، افزود: فعالان ارزی ارتباط تنگاتنگی با بخش های اقتصادی دارند و پلمپ آنها بر اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود.

    وی با اشاره به تاثیر اجرای این دستورالعمل بر بخش های مختلف اقتصادی کشور، تصریح کرد: باید به حساسیت های بازار ارز توجه شود.
    رییس هیات مدیره انجمن کارفرمایی سکه و صرافان استان تهران در خصوص آثار اجرایی شدن دستورالعمل جدید ساماندهی صرافان، گفت: کاهش اشتغال، افت درآمدهای مالیاتی، نادیده گرفتن اصل 44 قانون اساسی، افزایش دلالان بازار و خروج ارز از پیامدهای اجرای این دستورالعمل است.
    مسعودی با بیان اینکه، صرافان قدیمی در حالی براساس این دستورالعمل باید ساماندهی شوند که همواره به دولت و کشور خدمت رسانی کرده اند و به نوعی سربازان خط مقدم جبهه هستند، تصریح کرد: با پلمپ صرافی های قدیمی در صورتی که نیاز به دور زدن تحریم ها و نقل و انتقال ارزی باشد امکان فرار سرمایه وجود دارد.
    رییس هیات مدیره انجمن کارفرمایی سکه و صرافان استان تهران ادامه داد: صرافان در قالب نظام صنفی تلاش های زیادی برای جذب سرمایه و به امانت گذاشتن سرمایه کشورهای خاورمیانه نزد بانک های ایرانی انجام داده اند.
    مسعودی با اشاره به کمبود نقدینگی در نظام بانکی کشور، اظهار داشت: هرچند بانک ها با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند اما با اجرای این دستورالعمل برخی از صرافان مجبور به نگهداری سرمایه خود در امارات می شوند.
    وی با تاکید بر آنکه باید تامین امنیت را برای جلب سرمایه در کشور نشانه گیری کرد، گفت: در گذشته و در زمان انجام معاملات، تاجران عراقی و افغانی سرمایه خود را نزد صرافان ایرانی نگهداری می کردند.
    رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی سکه و صرافان استان تهران، گفت: این انجمن خود را از فعالان بطن بازار می داند و می تواند در بسیاری از سیاست گذاری ها اقدامات لازم را انجام دهد.
    وی با تاکید براینکه، این انجمن می تواند بازوی مناسبی برای تدوین و اجرای تصمیم گیری ها در چارچوب قوانین باشد، گفت: این دستورالعمل در حالی فشار زیادی به صرافان وارد می کند که آیین نامه اجرایی برای آن تدوین نشده و به همین دلیل قابلیت اجرا ندارد.
    مسعودی تصریح کرد: این انجمن می تواند بازوی مناسبی برای رفع مشکلات ارزی کشور باشد و بعنوان نماینده انجمن صنفی اعلام همکاری برای رفع مشکلات می کنم.
    وی در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای این دستورالعمل تاثیری بر قیمت های بازار ارز دارد، گفت: به احتمال زیاد اجرای این دستورالعمل بر بازار ارز تاثیرگذار خواهد بود زیرا بخش اعظم صرافان مجاز مجبور به ورود به بازار غیرمجاز می شوند و این در حالی است که صرافان در امر اشتغالزایی تاثیر زیادی دارند.
    مسعودی با بیان اینکه، پلمپ واحدهای صنفی؛ ساماندهی نظام صنفی را با مشکل مواجه می کند، اظهار داشت: با ایجاد مشکل برای این صنف سرمایه ها به بازار غیرمجاز حرکت کرده و به طور حتم منجر به تلاطمات ارزی خواهد شد ضمن آنکه کنترل ونظارت را با مشکل مواجه می کند و برهمین اساس امکان افزایش سوداگری در بازار وجود دارد.
    وی در پایان اظهار امیدواری کرد مسولان در راستای قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور نسبت به تعلیق این دستورالعمل اقدام کنند.
    یادآور می شود، مهلت صرافان غیرمجاز برای دریافت مجوز از بانک مرکزی براساس دستورالعمل جدید، امروز 28 مرداد ماه پایان می یابد و برهمین اساس طبق قانون صرافان غیرمجاز از فردا(پنجشنبه) امکان انجام معاملات ارزی را ندارند.

    برچسب ها