عصر خودرو

عجله‌ای برای کاهش بیشتر تورم نداریم;

کاهش بیشتر تورم در تعمیق رکود اثر می‌گذارد

عصر بازار- وزیر صنعت عنوان کرد:تورم به نقطه‌ای رسیده، که بهتر است دیگر عجله برای کاهش بیشتر آن به خرج ندهیم چون در تعمیق رکود اثر می‌گذارد. بهتر است بیشتر انرژی خود را روی رفع رکود از کشور قرار دهیم که این کار نقدینگی می‌خواهد در حالی که بانک‌های ما با محدودیت مالی مواجه هستند.

کاهش بیشتر تورم در تعمیق رکود اثر می‌گذارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، محمدرضا نعمت‌زاده با بیان اینکه یقین دارد نه‌فقط مجموعه دولت که مجموعه نظام نیز به این درک مشترک رسیده‌اند که عواقب سیاسی و اجتماعی رکود و بیکاری بسیار خطرناک است، افزود: به همین دلیل چند تصمیم کلیدی گرفته‌ایم تا تولید در کشور شکوفا شود. کاهش نرخ سود یکی از این تصمیم‌های مهم است. در عین حال، معتقدیم برای شکوفایی اقتصاد هم، زمینه خارجی باید فراهم شود و هم در داخل مسائل به‌گونه‌ای مسالمت‌آمیز به سمت حل و فصل شدن حرکت کند. در صحنه داخلی، با رکود و تورم نمی‌توان سرمایه‌گذاری کرد و اقتصاد را به نقطه شکوفایی رساند. در ابتدای سیاستگذاری‌ها برای اصلاح تورم و از بین بردن رکود بین اقتصاددانان دولت تا اندازه‌ای اختلاف نظر بود، ولی آنها در نهایت به توافق رسیدند که اول باید نسبت به مهار تورم اقدام کنند آنگاه سایر مسائل موجود در اقتصاد کشور حل شود.

    وی یادآور شد: حل مساله‌ تورم مستلزم به‌وجود آوردن انضباط پولی و مالی در کشور بود و در همین راستا در این مدت دولت از بانک مرکزی و سیستم بانکی استقراض نکرد. گفته می‌شود نقدینگی افزایش یافته که دلیل آن بدهی دولت، بابت بهره‌هایی است که سال به سال محاسبه می‌شود و روی بدهی‌های گذشته می‌آید. بعضی معتقدند دولت باید به بانک سود بدهد چون منابع بانک‌ها از پول و سرمایه‌های مردمی تامین می‌شود. نمی‌شود که بانک‌ها مجانی به دولت وام بدهند. اصولاً قراردادهایی هم که بسته شده است، بر این مبناست و تضمین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را دارد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگویی که اخیرا  داشته، افزود: نتیجه این انضباط پولی و مالی این شد تا نرخ تورم سرانجام تک‌رقمی شده و دولت موفق به درمان این درد کهنه اقتصاد ایران شده است. همان‌طور که اشاره کردید، این کار با اهتمام جدی رئیس‌جمهور رخ داد و من شاهد بودم به صورت جدی و مستمر، ماهی دو یا سه جلسه در حضور رئیس‌جمهور، ستاد هماهنگی امور اقتصاد، گزارش می‌دادند که در راستای کاهش نرخ تورم چه اقداماتی باید صورت گیرد. سرانجام همه دیدند که رئیس‌جمهور محکم ایستاد و گفت که تورم را باید پایین بیاوریم تا با ثبات در فضای اقتصاد کلان کشور بخش خصوصی جرات کند به صحنه بیاید. این اتفاق رخ داد و همه دستگاه‌های دولتی هم‌قسم شدند تا اقداماتشان به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که نرخ تورم کاهش یابد. ما هم در وزارت صنعت، در بحث کسب‌وکار، عرضه و تقاضای انواع کالا و خدمات، تامین کالای مورد نیاز جامعه و ثبات قیمت‌ها آرامشی را به وجود آوردیم نتیجه هم این شد که بازار با کمبود کالا مواجه نشود.

    وی در ادامه متذکر شد: وقتی دولت یازدهم امور اجرایی کشور را بر عهده گرفت، انبارها از کالای اساسی تقریباً خالی بود اما امروز در بالاترین سطح خودش کالا در انبارها داریم. البته از سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی مسوولیت این کار را بر عهده گرفته است و به خوبی کارها پیش می‌رود. مثلاً راجع به ارز از همان ابتدا معتقد بودیم که باید قیمت آن کشور یک‌نرخی شده، ثبات داشته و قابل پیش‌بینی باشد. اما منابع بانک مرکزی در خارج از کشور بلوکه بود و درآمد ارزی به حداقل رسیده بود و با توجه به کاهش قیمت نفت، بانک مرکزی نمی‌توانست ریسک کند و به سمت یکسان‌سازی قیمت ارز حرکت کند. اما هم‌اکنون که مذاکرات به نتیجه رسیده و اقتصاد در ساحل آرامش به سر می‌برد، آهسته آهسته این فضا به وجود می‌آید تا قیمت ارز یکسان شود چون یکی از سیاست‌های اساسی در اقتصاد، واقعی‌سازی قیمت ارز است که می‌تواند باعث شود کسب‌وکار رونق پیدا کند. در حال حاضر ارز مبادله‌ای به واردات یارانه می‌دهد که چنین اقدامی ضد تولید ملی است. بنابراین ان‌شاءالله با بهبود فروش نفت و درآمدهای صادرات غیرنفتی، به سوی یکسان‌سازی نرخ ارز خواهیم رفت.

    نعمت‌زاده تصریح کرد:دولت مصمم است تا کاری اصولی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور انجام دهد که بخشی از آن هم انجام شده است. در بخش سیاست خارجی شرایط کاملاً متفاوت شده و قدرت چانه‌زنی ما در دیپلماسی اقتصادی بالا رفته است به‌طوری که برای طرف خارجی شرط می‌گذاریم که فقط بازار ما را مورد هدف خود قرار ندهد و از آن استفاده کند تا با آورده تکنولوژی‌های جدید 30 درصد تولیدات خود را از کشورمان به سایر نقاط دنیا صادرات کند. با توجه به تنوع درخواست‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران قدرت انتخاب پیدا کرده‌ایم تا از میان سرمایه‌گذاران گوناگون آنانی را که با شرایط ما سازگارترند برای همکاری انتخاب کنیم. در گذشته چنین امکانی وجود نداشت و با توجه به روشی که دولت قبل در سیاست خارجی در پیش گرفته بود، سرمایه‌گذاران محدودی رغبت به فعالیت در بازار ایران داشتند.

    وی اضافه کرد:حتی برای اقدامات زیربنایی نظیر توسعه فرودگاه‌ها دو سه شرکت هستند که قصد سرمایه‌گذاری دارند به‌طوری که دست وزارت راه و شهرسازی برای انتخاب یکی از این سرمایه‌گذاران باز است. بحث خرید هواپیما که به میان می‌آید دو غول جهانی با هم رقابت می‌کنند تا بتوانند محصولاتشان را به ما بفروشند. خب اینها، شرایطی است که به نفع کشور به وجود آمده است. ان‌شاءالله تسهیلات و فاینانس‌های خارجی هم که راه بیفتد، پروژه‌های بخش خصوصی و دولتی فعال‌تر خواهد شد.

    وزیر صنعت‌، معدن و تجارت همچنین بیان کرد: به نظرم تورم هم به نقطه‌ای رسیده، که بهتر است دیگر عجله برای کاهش بیشتر آن به خرج ندهیم چون در تعمیق رکود اثر می‌گذارد. بهتر است بیشتر انرژی خود را روی رفع رکود از کشور قرار دهیم که این کار نقدینگی می‌خواهد در حالی که بانک‌های ما با محدودیت مالی مواجه هستند.

    برچسب ها