عصر خودرو

یک کارشناس بازار پتروشیمی مطرح کرد؛

عبور از رکود با تعامل فعالان بازار پتروشیمی

عصر بازار: در شرایط فعلی حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بازار پتروشیمی از یکدیگر، برای عبور از رکود اقتصادی موجود ضروری به نظر می رسد و در این بین، فروش اعتباری محصولات در بورس کالا می تواند به مشکل کمبود نقدینگی طرفین معامله کمک کند.

عبور از رکود با تعامل فعالان بازار پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، جواد رضایی، کارشناس بازار پتروشیمی گفت: رکود در بازار پتروشیمی به ضرر تولیدکننده ها و مصرف کنندگان واقعی است و از این رو به نظر می رسد عرضه کننده ها و تولیدکننده ها باید منافع یکدیگر را در نظر گرفته و در زمان رکود نقش حمایتی خود را فراموش نکنند؛ چرا که در شرایط سخت بازار، هر دو گروه آسیب می بینند.

    به گفته رضایی، در حال حاضر مصرف کنندگان بسیاری با توجه به نقدینگی های پایین، از ورود به مبادلات صرف نظر می کنند، اما عرضه کننده های بزرگ می توانند شرایطی ایجاد کنند تا مصرف کنندگان بتوانند آسان تر محصولات را خریداری کرده و واحدهای تولیدی خود را فعال نگه دارند. همچنین عرضه کننده ها نیز با توجه به شرایط رکودی، برای کسب نقدینگی باید محصولات خود را به فروش برسانند و از این رو به نظر می رسد تعامل این دو گروه در بازار شفاف بورس کالا می تواند شرایط مطلوبی در بازار پتروشیمی ها ایجاد کند.

    وی با تاکید براینکه حمایت تولیدکننده و مصرف کننده می تواند بازار را از کود خارج کند، گفت: فروش اعتباری مواد پتروشیمی از طریق بورس کالا یکی از راه کارهای تقابل با رکود در بازار پتروشیمی است.

    رضایی در ادامه خاطرنشان کرد: حجم معاملات محصولات پتروشیمی به غیر از برخی از گریدهای خاص که با مشکل تولید روبه رو هستند، به دلیل تردید معامله گران از آینده بازار کاهش یافته است.

    وی در پایان گفت: تاثیر گذارترین عامل بر بازار پتروشیمی روند منفی قیمت نفت و اتیلن در هفته های گذشته بوده که نگرانی ها در خصوص ادامه این روند را بیشتر کرده است، از سوی دیگر قیمت برخی از گریدهای پلیمرها هنوز با نرخ جهانی آنها فاصله دارد و از این رو تصمیم برای ورود به معاملات را دشوار می کند.

    برچسب ها