عصر خودرو

برنامه تولید هزارمگاوات برق ازانرژی های تجدیدپذیر;

برجام استفاده از فناوری های روزجهان را درصنایع آب و برق فراهم کرد

عصر بازار- وزیر نیرو گفت: امکان تامین مالی پروژه ها و استفاده از فناوری های برتر جهان در صنایع آب و برق کشور پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) فراهم شده است.

برجام استفاده از فناوری های روزجهان را درصنایع آب و برق فراهم کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، حمید چیت چیان این سخنان را امروز (سه شنبه) در نخستین روز از چهارمین همایش دو روزه انرژی بادی ایران در محل وزارت نیرو عنوان کرد و افزود: امروز پس از برجام بسیاری از سرمایه گذاران خارجی علاقه مند به تولید محصولات خود در داخل ایران هستند و امکان فعالیت مشترک شرکت های داخلی با خارجی فراهم شده است.
    به گفته وزیر نیرو، از سال 2015 میلادی تاکنون بیش از 147 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در جهان نصب شده است و ایران نیز براساس تعهدی که در همایش بین المللی «کاب 21» پاریس داده، در نظر دارد تا در برنامه ششم توسعه سالیانه هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور وارد مدار کند.
    استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و نو به دنبال حضور ایران در همایش بین المللی زیست محیطی پاریس فرانسه مشهور به «کاب ٢١» که از 30 نوامبر تا 11 دسامبر سال 2015 (9 تا 20 آذرماه 94) در پاریس برگزار شد، قوت گرفت.
    این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی، یادآور شد: این قانون در سال 1380 به تصویب رسیده و پیرو آن، سازمان سرمایه گذاری خارجی در کشور شکل گرفته است.
    چیت چیان گفت: علاوه بر آن، در سیاست های کلی نظام مطرح شده توسط مقام معظم رهبری به این مساله اشاره شده و در قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور نیز پرداختن به این موضوع و فراهم کردن زمینه های آن مورد تاکید قرار گرفته است.
    چیت چیان گفت: از سال گذشته تاکنون تحولات خوبی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در ایران و جهان صورت گرفته و بویژه انواع فناوری های جدید در این عرصه معرفی شده است.
    چیت چیان رشد سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر را تحولی اساسی در صنعت برق جهان برشمرد و ادامه داد: هرچند آهنگ رشد استفاده از این فناوری ها در اروپا کاهش یافته ، اما در سایر نقاط جهان رشد کرده است.
    وی بیان داشت: با افت قیمت انرژی های فسیلی در یک سال گذشته، انتظار می رفت رشد استفاده از انرژی های تجدیدپذیر کند شود، اما عکس آن اتفاق افتاد.

    ** سهم 75 درصدی تجدیدپذیرها در نیروگاه های ساخته شده در سال 2015
    وزیر نیرو خاطرنشان کرد: کاهش قیمت انواع سیستم های استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در جهان و قابلیت رقابت آنها با شیوه های سنتی تولید برق، نشان از تحول قابل ملاحظه ای است که در این صنعت رخ داده است.
    به گفته وی، برنده شدن برخی صنایع فعال در این عرصه در برخی مناقصه ها با قیمت های بسیار نازل، از جمله در مراکش با نرخ سه سنت یورو در هر کیلووات ساعت تولید برق و یا کشور امارات با نرخ 2.99 سنت یورو در هر کیلو وات ساعت تولید برق خورشیدی، حاکی است که باید به سرعت برای توسعه این نوع از انرژی ها در کشور حرکت کرد.
    چیت چیان تصریح کرد: نزدیک به 75 درصد از مجموع ظرفیت جدید نیروگاهی که در سال 2015 در جهان ساخته شده، به انرژی های تجدیدپذیر اختصاص داشته است.
    وی یادآور شد: ایران در جریان برگزاری همایش کاپ 21 پاریس به صورت داوطلبانه متعهد شده که تا سال 2030 میلادی، هفت هزار و 500 مگاوات انرژی های تجدیدپذیر را در کشور نصب کند.
    این عضو کابینه دولت یازدهم اضافه کرد: علاوه بر آن، در جریان تدوین برنامه ششم توسعه، مصوب شد تا پنج هزار مگاوات از ظرفیت یاد شده در طول اجرای این برنامه (سالیانه هزار مگاوات) از محل توسعه انرژی های تجدیدپذیر نصب شود.
    چیت چیان خاطرنشان کرد: شبکه برق کشور آنقدر انعطاف پذیر است که نصب و وارد مدار کردن این هفت هزار و 500 مگاوات برق از محل نیروگاه های تجدیدپذیر در آن به سادگی امکانپذیر است.
    چیت چیان افزود: وجود 11 هزار و 500 مگاوات نیروگاه های برق آبی، نیروگاه های گازی و بیش از هزار مگاوات نیروگاه های تلمبه- ذخیره ای در کشور، قابلیت ذخیره سازی برق در ساعت های مورد نظر را فراهم کرده و این انعطاف را به شبکه برق کشور می دهند تا کمبود نیروی برق را بویژه در ساعت های پیک شب جبران کند.

    ** افزایش 30 درصدی خرید برق تضمینی تجدیدپذیرها در صورت استفاده از تجهیزات ایرانی
    وی در ادامه با اشاره به نظام تعرفه جدید که برای خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها در تیرماه سال گذشته ابلاغ شده است، گفت: در این نظام تعرفه ای، مدت زمان تضمین خرید برق از پنج به 20 سال افزایش یافته و برخلاف گذشته، برق حاصل از فناوری های مختلف تولید انرژی از تجدیدپذیرها با قیمت های متفاوتی خریداری می شود که به این ترتیب، تعادلی در این عرصه ایجاد شده تا سرمایه گذاران با اطمینان خاطر و پذیرفتن ریسک کمتر به فعالیت بپردازند.
    وزیر نیرو یادآور شد: بر این اساس و با متعادل تر شدن قیمت ها، اردیبهشت ماه گذشته قیمت های جدید اعلام شد و این مساله به اطمینان بیشتر برای خرید برق از تولیدکنندگان و متضرر نشدن شبکه برق و دولت خواهد انجامید.
    چیت چیان اطمینان داد، از این پس، هرگونه تغییراتی در این عرصه پیش تر اطلاع رسانی خواهد شد.
    این مقام مسوول همچنین اعلام کرد: از این پس در صورتی که سرمایه گذاران داخلی و خارجی از فناوری ها و تجهیزات ایرانی برای تولید برق استفاده کنند، وزارت نیرو متناسب با آن تا 30 درصد قیمت بیشتری را پرداخت خواهد کرد.

    برچسب ها