عصر خودرو

امضای اولین قرارداد BOO پتروشیمی;

مذاکرات ایران با غول نفتی آلمان

عصر بازار- دور جدید مذاکرات ایران و لینده آلمان به منظور سرمایه‌گذاری و مشارکت در استراتژیک‌ترین مجتمع پتروشیمی ایران در قالب قراردادهای BOO آغاز شد.

مذاکرات ایران با غول نفتی آلمان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»  به نقل از مهر، با گذشت حدود 6 ماه از اجرای برجام تاکنون حتی یک قرارداد رسمی هم برای توسعه، جذب سرمایه و بازگشایی خطوط اعتباری و فاینانس در سطح صنایع پتروشیمی ایران با شرکت‌های خارجی امضا نشده است.

    بر این اساس با وجود امضای تفاهم نامه‌ای با توتال فرانسه برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی در جنوب ایران، مذاکرات متعدد با شرکت‌های میتسویی ژاپن، باسف آلمان و سرکوبه اسپانیا برای تامین اعتبارات طرح‌های در دست اجرای پتروشیمی اما این مذاکرات و تفاهم نامه‌ها هنوز منجر به امضای قراردادهای جدید در صنعت پتروشیمی کشور نشده است.

    در شرایط فعلی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به حدود 62 میلیون تن در سال رسیده و مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی وعده می‌دهند که با اجرای برنامه ششم توسعه ظرفیت تولید محصولات پتروشیمیایی ایران از مرز یکصد میلیون تن در سال عبور خواهد کرد.

    همزمان با تدوین برنامه‌های جدید سرمایه گذاری و حتی ابلاغ فرمول جدید قیمت گذاری خوراک گاز طبیعی صنایع پتروشیمی، به نظر می‌رسد عزم شرکت‌های اروپایی و به ویژه آلمانی بیش از سایر شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی ایران جزم است.

    از این رو اخیرا شرکت لینده آلمان مذاکراتی را به منظور امضای اولین قرارداد BOO برای ساخت، تکمیل و بهره‌برداری از مجتمع پتروشیمی دماوند را با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران آغاز کرده است.

    مجتمع پتروشیمی دماوند یکی از استراتژیک ترین طرح های پتروشیمی کشور در منطقه عسلویه بوده به طوری‌که این مجتمع قرار است خوراک مورد نیاز سایر صنایع پتروشیمی شامل آب، برق، بخار و یوتیلیتی را تامین کند.

    شرکت لینده آلمان که پیشتر هم مذاکراتی را با تکمیل واحدهای فرآیندی کارخانه ایران ال. ان. جی به شرکت ملی نفت ایران آغاز کرده بود رقابتی را با شرکت میتسویی ژاپن برای مشارکت در سرمایه گذاری پروژه‌های پتروشیمی دماوند به صورت BOO آغاز و حتی پیشنهادهای فنی خود را ارائه کرده است.

    در همین حال «کریستین بروش» عضو هیئت مدیره شرکت لینده آلمان آذر ماه سال گذشته در کنفرانسی در تهران تاکید کرده بود: این شرکت پس از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، وارد بازار پتروشیمی ایران خواهد شد.

    علاوه بر این شرکت آلمانی مذاکراتی را با شرکت‌های پتروشیمی ایران به منظور تامین کالا، تجهیزات و قطعات یدکی آغاز کرده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو