عصر خودرو

صادرات بخش معدن در بهار به ۲ میلیارد دلار رسید

عصر بازار- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر پایه بررسی ها در سه ماهه نخست امسال ارزش صادرات بخش معادن و صنایع معدنی نزدیک به دو میلیارد دلار بود که از این رقم یک میلیارد دلار به فولاد و چرخه مربوط به آن اختصاص داشت.

صادرات بخش معدن در بهار به ۲ میلیارد دلار رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»  به نقل از دنیای معدن، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر پایه بررسی ها در سه ماهه نخست امسال ارزش صادرات بخش معادن و صنایع معدنی نزدیک به دو میلیارد دلار بود که از این رقم یک میلیارد دلار به فولاد و چرخه مربوط به آن اختصاص داشت.

    «جعفر سرقینی» با علام این خبر؛ افزود: بقیه ارزش صادرات سه ماهه امسال در بخش معادن و صنایع معدنی به مس، سایر کانی ها و سنگ های ساختمانی و تزیینی اختصاص داشت.
    سرقینی گفت: ارزش سالیانه صادرات سنگ تزیینی از سطح 200 میلیون دلار فراتر نرفته است اما انتظار می رود امسال برای نخستین بار شرایط متفاوتی را داشته باشیم، زیرا در فصل بهار ارزش صادرات این بخش به 60 میلیون دلار رسید.
    معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت  یادآوری کرد: شکلگیری ستاد سنگ در محل این وزارتخانه یک گام برای تدوین نقشه راه به منظور نیل به ارزش صادرات دو میلیارد دلاری در زمینه صدور سنگ است که در یک دوره پنج ساله تحقق یابد.
    وی گفت: امسال دستیابی به ارزش صادرات 250 میلیون دلاری در زمینه صدور سنگ های ساختمانی و تزیینی پیش بینی می شود.
    سرقینی برندسازی در بخش صادرات سنگ را مهم دانست و افزود: لازمه حضور در بازارهای بین المللی سنگ داشتن هویت مشخص است اما در این زمینه تاکنون کم توجهی شده است و باید این نقیصه را برطرف ساخت.
    به گفته وی، تعرفه 20 تا 30 درصدی در زمینه واردات سنگ نباید به گونه ای باشد که تولیدکنندگان ایرانی نتوانند رقبای خارجی را کنار بزنند، بنابراین انتظار می رود فعالان این بخش پس از دو دهه بتوانند ضعف خود را در این عرصه برطرف سازند.
    سرقینی پیشنهاد مشارکت جدی فعالان صنعت سنگ را در نمایشگاه های اختصاصی ایران در روسیه (مسکو)، ایتالیا (ورونا)، ترکیه و عمان را مطرح کرد.
    به گفته وی، شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران اعلام آمادگی کرده است برای مشارکت فعالان سنگ در این نمایشگاه ها تخفیف 50 درصدی را قایل شود.
    وی با انتقاد از اختصاص نیافتن حقوق دولتی معادن به این بخش گفت: مطابق قانون معادن 65 درصد حقوق دولتی آن باید به منظور کارهای زیرساختی به این بخش انتقال یابد و افزون بر آن 15 درصد نیز از حقوق دولتی وصولی را به اعتبارات همان استان اضافه کند، به این ترتیب 80 درصد به معادن باید مسترد شود اما بالاترین سهم تخصیصی در سال 1393 برابر با 12 درصد بود و هیچگاه فراتر از این میزان امکانپذیر نشد.
    معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت اضافه کرد: وجوه جذب شده بابت حقوق دولتی صرف پرداخت اضافه کار نیروهای معادن نمی شود، بلکه در اجرای طرح های زیرساختی معادن مصرف می شود.
    وی خطاب به شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در محل این نمایشگاه حاضر بودند، گفت: انتظار می رود مجلس شورای اسلامی از تخصیص منابع معادن برای عمران و نوسازی آن حمایت کند.
    سرقینی درباره تسهیلات 160 هزار میلیارد ریالی که از سوی نظام بانکی برای حمایت از تولید تخصیص می یابد، افزود: پیش از این در این فرم ها برای معدن جایگاه لازم نبود اما اکنون این نقیصه برطرف شده است.

    برچسب ها