عصر خودرو

بررسی تحولات یک ماه اخیر بازار آتی

سکه آتی سکه در تقابل اونس طلا و نرخ ارز

عصر بازار: در حال حاضر قیمت‌های آتی سکه در کلیه سررسیدها زیر ۹۰۰ هزار تومان مورد مبادله قرار می‌گیرد و در همین حال فاصله قیمتی بازار نقدی با نرخ‌های سکه در دورترین سررسید نیز به ارقام بسیار پایینی تنزل یافته است.

سکه آتی سکه در تقابل اونس طلا و نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،  نوسان قیمت طلای جهانی و نرخ برابری دلار به ریال همواره دو پارامتر اثرگذار بر تغییر قیمت طلا و سکه در بازار نقدی به شمار می‌روند. در بازار آتی سکه طلا نیز بر اساس پیش‌بینی روند آتی این فاکتورها و بحث انتظارات معامله‌گران، بر حسب فاصله زمانی که سررسیدها با یکدیگر دارند قیمت‌های سکه تعیین می‌شوند.

    بر اساس این گزارش، در فاصله زمانی بیش از یک ماه گذشته تاکنون، بررسی روند تغییر قیمت‌ها در بازار جهانی طلا نشان می‌دهد متاثر از اعلام توافق هسته‌ای پس از 12 سال کشمکش ایران و غرب، بحث بدهی یونان و احتمال خروج این کشور از حوزه یورو که منجر به تضعیف ارزش یورو در برابر دلار آمریکا شد و پیش‌بینی افزایش نرخ بهره آمریکا تا پایان سال جاری میلادی، قیمت این فلز ارزشمند در بازارهای بین‌المللی تا به آن حد تضعیف شد که کف 5 سال اخیر را نیز شکست.

    قیمت هر اونس طلا در تاریخ 23 تیرماه (روز اعلام توافق هسته‌ای)، 1157 دلار در هر اونس بوده است که بعضا به نرخ 1100 دلار نیز تحت تاثیر عوامل مذکور نزدیک شده، اما در تاریخ 27 مردادماه بهای این فلز به 1116 دلار رسیده است؛ یعنی افتی 5/3 درصدی در بازه مورد بررسی.

    در بازار غیررسمی ارز نیز در بازه ذکر شده، تحت اقدامات کنترلی بانک مرکزی و دولت، نرخ دلار با یک شیب ملایم مسیر افزیشی را طی کرده و از کانال 3200 تومان به بیش از 3300 تومان رسیده است. برخی این رویکرد قیمتی را تلاش برای اجرای سیاست تک نرخی کردن ارز در دوره میان مدت می‌دانند.

    در مجموع برایند نوسانات مذکور (افت هر اونس طلا و افرایش نرخ ارز در بازار داخلی) منجر به تغییر چندانی در قیمت‌های آتی سکه طلا در یک ماه گذشته نشده است. هرچند باید این نکته را نیز افزود که در سال جاری بعضا مشاهده شده قیمت‌های آتی در برخی سررسیدها به دلیل کاهش قیمت نقد مورد انتظار سرمایه گذاران در آن سررسید خاص، کمتر از قیمت نقد جاری سکه در بازار کالایی بوده است که اصطلاحا به این وضعیت Backwardation)) می‌گویند.

    بازار آتی در حال حاضر با سررسیدهای شهریور، آبان، دی و اسفند 94 برای معامله‌گران فعال در حال فعالیت است و کماکان سررسیدهای دورتر با حجم قراردادهای بیشتری مورد اقبال خریداران قرار می‌گیرند. اما به هر ترتیب این بازار با روزهای رونق خود در سال 91 فاصله نسبتا زیادی دارد؛ چراکه به عنوان مثال از تاریخ 23 تیر ماه تا 27 مردادماه حجم قراردادهای باز این بازار به حدود 350 هزار عدد رسیده در حالی در مدت مشابه سال 91 این رقم نزدیک به 440 هزار عدد بوده است.

    آرام شدن بازارهای موازی ارز و طلا در طول ماه‌های گذشته نسبت به دوران پرتلاطم آن در چند سال قبل از جمله عواملی است که باعث شده بازار آتی برای سفته‌بازان کوتامدت جذابیتی نداشته و تنها سرمایه گذاران با دید میان مدت تا بلندمدت را جذب خود کند.

    در حال حاضر قیمت‌های آتی سکه در کلیه سررسیدها زیر 900 هزار تومان مورد مبادله قرار می‌گیرد و در همین حال فاصله قیمتی بازار نقدی با نرخ‌های سکه در دورترین سررسید نیز به ارقام بسیار پایینی تنزل یافته است.

    روز گذشته بهای هر قطعه سکه در بازار نقدی 893 هزار تومان بود، این در حالی است که در قرارداد آتی سکه طلا تحویل اسفند 94، نرخ سکه تنها 3 هزار تومان از این رقم بیشتر یود. (896 هزار تومان) این مساله بیانگر چشم‌انداز نزولی قیمت‌های طلا در ماه‌های آینده از سوی معامله‌گران بازار آتی است.

    برچسب ها