عصر خودرو

علی‌اشرف افخمی خبر داد:

سود بانکی باز هم کاهش می‌یابد

عصر بازار- افخمی با بیان اینکه روند کاهش نرخ سود ادامه خواهد داشت، گفت: میزان این کاهش هنوز مشخص نیست.

سود بانکی باز هم کاهش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، علی اشرف افخمی، مدیرعامل بانک صنعت و معدن در خصوص ادامه روند کاهش نرخ‌ سود سپرده و تسهیلات و الزام رعایت آن از سوی بانک‌ها اظهار داشت: از ابتدای تیر ماه 95 همه بانک‌ها موظف به رعایت نرخ‌های سود جدید شدند و بانک صنعت و معدن نیز رعایت نرخ سود جدید را به همه شعبات ابلاغ کرده است تا نرخ های جدید را برای تسهیلات ملاک عمل خود قرار دهند و کلیه قراردادهایی که عملا از اول تیر ماه بسته می‌شود باید بر اساس این نرخ‌ها باشد.

    وی با بیان اینکه امکان ندارد بانک‌ها با نرخ های قبلی سودی پرداخت کنند، گفت: قطعا ارائه سودها با نرخ های جدید خواهد بود و این موضوع کاملا قابل راستی آزمایی است.

    افخمی با بیان اینکه روند کاهش نرخ سود ادامه خواهد داشت، افزود: میزان آن هنوز مشخص نیست.

    وی ادامه داد: به هر حال با توجه به اینکه نرخ تورم رو به کاهش است و به سمت تک رقمی حرکت می‌کند قطعا نرخ سود سپرده ها و متعاقب آن نرخ سود تسهیلات هم به همان سمت کاهش پیدا می کند و ما به سمتی حرکت می‌کنیم که این توازن در نرخ‌ها ایجاد شود و با شرایط اقتصادی کشور همخوانی داشته باشد.

    مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات برای فعالان اقتصادی طبیعتا مناسب‌تر خواهد بود و در صورت ادامه‌دار بودن استقبال بیشتری هم می‌کنند.

    وی افزود: البته شاید برای بانک‌ها تطبیق دادن در کوتاه مدت دشوار باشد اما قطعا در میان مدت و بلند مدت کمک مؤثری خواهد بود و قیمت تمام شده محصول را پایین می‌آورد.

      افخمی تصریح کرد: پیش از برجام شاهد نرخ های بالای 26 و 27 درصد بودیم. هر چند این نرخ در بانک‌های دولتی پایین‌تر بود اما بانک‌های خصوصی اغلب 27 درصد و 26 درصد بودند و اکنون نرخ سودشان حداکثر 18 درصد رسیده است.

    وی افزود: به اعتقاد بنده کاهش نرخ ها تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده محصولات می‌گذارد و هزینه مالی واحدها را کاهش می‌دهد و بر قیمت تمام شده تاثیر دارد و قابلیت فروش در بازارهای بین‌المللی را تغییر می دهد.

    مدیرعامل بانک صنعت و معدن در پاسخ به این پرسش که چرا نرخ سود به یکباره همراه با تورم کاسته نمی‌شود و روند کاهش آن به مرور صورت می گیرد؟ ، گفت: این موضوع باید متعادل انجام شود و پله پله صورت گیرد. کاهش نرخ‌ها به تدریج  در حال انجام است.

    برچسب ها