عصر خودرو

جزئیات تازه از مشارکت توتال در صنایع پتروشیمی ایران

عصر بازار- شرکت توتال فرانسه مطالعات و ارزیابی اقتصادی ساخت یک مجتمع پتروشیمی (احتمالا پلی اتیلن) در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارسیان را آغاز کرد.

جزئیات تازه از مشارکت توتال در صنایع پتروشیمی ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، شرکت توتال فرانسه بدون شک فعال‌ترین شرکت اروپایی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران در مدت زمان حدود 6 ماهه گذشته تاکنون بوده است.

    بر این اساس این شرکت فرانسوی پس از امضای قرارداد خرید روزانه 160 هزار بشکه نفت خام از ایران، قرارداد محرمانگی برای توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، مذاکرات متعددی با پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و توسعه فاز 11 پارس جنوبی با شرکت ملی نفت ایران انجام داده و حتی تاکنون تفاهم نامه‌هایی را هم امضا کرده است.

    در ادامه فعالیت و تحرک‌های توتال در صنعت نفت ایران، هفته جاری هیاتی متشکل از نمایندگان این شرکت فرانسوی از منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به منظور ساخت یک مجتمع پتروشیمی بازدید کرده‌اند.

    این بازدید به دنبال امضای تفاهم نامه همکاری سال گذشته توتال فرانسه و شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی یک مجتمع پتروشیمیایی انجام گرفته و هدف توتال از این بازدید آغاز مطالعات و ارزیابی اقتصادی ساخت یک مجتمع پتروشیمی (احتمالا پلی اتیلن) در منطقه پارسیان است.

    این درحالی است که مرضیه شاهدایی فروردین ماه سال جاری در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات با توتال فرانسه به منظور مشارکت در صنایع پتروشیمی ایران، گفته بود: براساس مذاکرات انجام شده، دو پیش شرط ایران برای شرکت توتال به منظور ساخت پتروشیمی در کشور مطرح شده و فرانسوی‌ها  در کنار استفاده از یک سبد ترکیبی خوراک گاز و مایع، باید نسبت به تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد صنایع تکمیلی پتروشیمی در حاشیه این مجتمع بخش بالادستی پتروشیمی اقدام کنند.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه توتال خواستار ساخت یک مجتمع پتروشیمی گریدهای مختلف پلی‌اتیلن در ایران است، اظهار کرده بود: با مذاکراتی که انجام شده، توتال باید برای ساخت پتروشیمی از ترکیبی از خوراک گاز اتان و خوراک مایع همچون میعانات گازی یا نفتا برای ساخت پتروشیمی اقدام کند.

    به گزارش مهر، منطقه ویژه اقتصادی پارسیان با همجواری با برخی از میادین بزرگ گازی ایران همچون شانول، وراوی، هما، تابناک، پالایشگاه گاز پارسیان و پالایشگاه های پارس جنوبی از خوراک کافی گاز طبیعی و میعانات گازی برای ساخت و توسعه صنایع پتروشیمی برخوردار است.

    پیش از توتال فرانسه، نمایندگان شرکت باسف آلمان از منطقه ویژه پارسیان برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی و سرمایه‌گذاری حدود چهار میلیارد دلار در صنایع پتروشیمی ایران بازدید کرده بودند.

    برچسب ها