عصر خودرو

در پی کودتای ترکیه رخ داد

کاهش ۸ میلیارد دلاری درآمد گردشگری

بیشترین افت گردشگری ترکیه در ۱۷ سال گذشته

عصر بازار-پس از کودتای ترکیه، گردشگری این کشور به کمترین میزان ۱۷ سال گذشته رسیده و پیش‌بینی می‌شود بحران اقتصادی ترکیه در آینده تشدید شود.

کاهش ۸ میلیارد دلاری درآمد گردشگری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، اقتصاد ترکیه به خودی خود در شرایط خوبی به سر نمی برد و بحران های امنیتی در این کشور اوضاع را در این کشور آسیایی- اروپایی به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

    بر اساس گزارش بانک جهانی این کشور در سه ماهه نخست سال جاری کاهش 0.7 درصدی رشد اقتصادی را نسبت به رشد اقتصادی 4 درصدی سال 2015 تجربه کرده است.

    از سوی دیگر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نیز اخیرا از ترکیه خواسته است تا با اجرای اصلاحات اقتصادی در این کشور تولید و صادرات خود را تقویت کند.

    این سازمان بین المللی تأکید کرد ترکیه باید سرمایه‌گذاری در بخش آموزش و تحقیقات را افزایش داده و با تعمیق قراردادهای دو یا چند جانبه تجاری با دیگر کشورها و تقویت نقش قوانین در این کشور تولید و صادرات خود را افزایش دهد.

    به موارد بالا باید تضعیف بخش گردشگری ترکیه را نیز اضافه کرد.

    حوزه گردشگری نه تنها از نظر درآمد زایی برای این کشور اهمیت دارد بلکه این بخش از اقتصاد ترکیه مسئولیت تأمین ارز خارجی مورد نیاز ترک ها را نیز برعهده دارد.

    به گزارش جردن تایمز، سنگینی کودتای نافرجام اخیر در ترکیه در کنار حملات تروریستی هفته های گذشته در این کشور بیش از هر حوزه دیگری بر گردشگری ترکیه تحمیل شده است به گونه ای که تنها در ماه آوریل تعداد گردشگران خارجی که ترکیه سفر کردند 28 درصد کاهش یافت که بیشترین افت ماهانه تعداد گردشگران در ترکیه در 17 سال گذشته بوده است.

    از سوی دیگر پس از کودتای جمعه شب نیز ارزش لیر ترکیه به پایین ترین میزان خود در 6 ماه گذشته رسید.

    افت شدید این دو شاخص اقتصادی خبر از تشدید بحران اقتصادی ترکیه در آینده را می دهند.

    این در حالی است که در شرایط کنونی ترکیه از کاهش صادرات و سرمایه گذاری به خودی خود رنج می برد.

    چند ماه پیش در یک حمله انتحاری، چند نفر از گردشگران آلمانی در یکی از میدان های اصلی شهر آنکارا کشته شدند.

    از سوی دیگر حمله تروریستی به فرودگاه آتاتورک ترکیه طی هفته گذشته نیز به کشته شدن حدود 44 نفر منجر شد که تعدادی از آن‌ها را گردشگران خارجی تشکیل دادند.

    از سوی دیگر پس از کودتای نافرجام بامداد شنبه در ترکیه، بسیاری از کشورهای جهان سفر اتباع خود را به ترکیه ممنوع کرده و اقداماتی را برای بازگرداندن اتباع خود که در ترکیه حاضر هستند نیز آغاز کرده اند به عنوان مثال ایران تا کنون 19 پرواز را برای بازگرداندن ایرانی های حاضر در ترکیه به این کشور گسیل کرده است.

    سازمان مدیریت هوانوردی آمریکا نیز تا اطلاع ثانوی هر گونه پرواز به ترکیه توسط شرکت‌های هوایی این کشور را ممنوع کرده است.

    به نظر می رسد تأثیر این بحران‌های امنیتی تا ماه های و یا حتی سال‌ها بر اقتصاد ترکیه تداوم یابد و گردشگری این کشور قربانی اصلی این اتفاقات باشد.

    کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند میزان درآمد گردشگری ترکیه امسال 25 درصد کاهش یابد که 8 میلیارد دلار کاهش درآمد را خواهد داشت.

    برچسب ها