عصر خودرو

صورت‌جلسه نشست فدرال رزرو امروز منتشر می‌شود

عقبگرد انتظاری اونس طلا

عصر بازار: اونس طلا که در نخستین روز کاری هفته با ۴ دلار رشد روی قیمت ۱۱۱۷ دلار ایستاده بود، روز سه‌شنبه را نیز با ادامه تنش در اقتصادهای نوظهور با رشد قیمت‌ها آغاز کرد. اما انتظار برای گزارش روز چهارشنبه فدرال رزرو، «سودگیری» و تعدیل تحلیل‌های فنی بازار را آرام کرد. هر اونس فلز زرد روز گذشته تا ساعت ۸ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۱۱۴ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

عقبگرد انتظاری اونس طلا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، رشد روز دوشنبه عمدتا ناشی از تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین انتشار داده‌های ضعیف از اقتصاد آمریکا بود. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه خود نوشته که در نخستین روز هفته در پی بهبود چهره فنی طلا، علاقه به خریدهای دلالی افزایش یافته بود. اونس که روز دوشنبه را با رشد آغاز کرده بود، وقتی شاهد رشد بیشتر شد که گزارش تولید امپایر استیت داده‌هایی بسیار بدتر از انتظار را در دسترس قرار داد. بر اساس این گزارش، شاخص تولید امپایر استیت در ماه آگوست به منفی 9/ 14 واحد رسیده است. این در حالی است که رقم مورد انتظار 5/ 4 واحد مثبت بود. این رقم در ماه جولای 86/ 3 واحد ثبت شده بود.

    اونس پس از این گزارش به رشد خود ادامه داد، گرچه تا انتهای روز از اوج روزانه خود پایین آمد، اما حتی در مقاطعی که بازار رو به افت بود هم افزایش تقاضای فلز زرد به‌عنوان سرمایه امن نسبت به هفته‌های گذشته به چشم می‌آمد. هفته گذشته، کاهش 3 درصدی ارزش یوآن چین مقابل دلار توسط بانک مرکزی این کشور تقاضا برای طلا را افزایش داد؛ افزایشی که به هفته جدید کاری نیز سرایت کرد. مدتی است درباره سلامت اقتصاد چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است نگرانی وجود دارد. این نگرانی با اقدامات تحریکی و حمایتی چین بیشتر شده است. از سوی دیگر تنش‌های اقتصادی و سیاسی در برزیل که هفتمین اقتصاد بزرگ جهان است نیز بازار فلزهای گرانبها را تحت‌تاثیر قرار داده است. از روز دوشنبه افت اونس را در مقاطعی به عوامل خارجی نسبت داده‌اند. روز دوشنبه بهای آتی نفت خام نایمکس به کمترین میزان در 5/ 6 سال گذشته نزدیک شد. همزمان شاخص دلار تقویت شد تا هر دو عامل خارجی در بازار طلا کاهشی باشند.

    اونس صبح سه‌شنبه نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد. ادامه تقاضا برای طلا قیمت‌ها را بالا برد اما تشدید حالت انتظاری در کنار دیگر عوامل کاهشی داخلی باعث سقوط بهای اونس شد. روز گذشته تا زمان نوشته شدن این گزارش، بهای نفت خام با افت و شاخص دلار با رشد مواجه بود تا عوامل خارجی باز هم به ضرر طلا عمل کنند. 

    امروز چهارشنبه صورت‌جلسه نشست پیشین کمیته بازار آزاد فدرال رزرو منتشر می‌شود. این صورت جلسه مانند همیشه به دقت دیده‌بانی خواهد شد؛ چراکه معامله‌گران و کارشناسان در آن به‌دنبال یافتن سرنخ‌هایی در مورد زمان افزایش نرخ‌های بهره آمریکا خواهند بود. شرایط موجود در اقتصاد جهان باعث شده برخی از کارشناسان از احتمال تعویق افزایش نرخ‌های بهره برای اولین بار در حدود 8 سال گذشته سخن بگویند؛ اما هنوز بخش قابل توجهی از کارشناسان معتقدند که فدرال رزرو در سال جاری میلادی شاید حتی در نشست سپتامبر اقدام به افزایش نرخ‌های بهره خود کند.

    با آنکه افزایش نرخ‌های بهره می‌تواند طلا را به شدت تحت فشار قرار دهد، یک تحلیلگر برجسته نشریه فوربس معتقد است که به‌رغم کاهش شدید قیمت طلا در ماه‌های اخیر، اکنون زمان بسیار مناسب و بزرگی برای خرید طلا به شمار می‌رود. به گزارش سایت طلا به نقل از نشریه فوربس، هنری تو، استراتژیست ارشد بازار طلا می‌گوید: «طلا یک سرمایه‌گذاری جذاب برای بلندمدت به شمار می‌رود. با توجه به کاهش قیمت جهانی طلا به سطح 1100 دلاری من فکر می‌کنم اکنون بهترین فرصت برای خرید خواهد بود.

    او 3 دلیل را برای این تحلیل خود عنوان کرده است. نخست اینکه، طی سال‌های آینده شرکت‌های معدنی جهان میزان تولید و عرضه طلا را به طور چشمگیری کاهش خواهند داد. علت دوم، این است که باوجود افزایش ارزش دلار آمریکا، سیستم پولی جهان هنوز به شدت نااطمینان است و علت سوم اینکه، تقاضای طلا در بازارهای چین و هند طی ماه‌های آینده با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

     

    برچسب ها