عصر خودرو

جنب پل حافظ

بی‌توجهی بورس به ناآرامی‌های ترکیه

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با توجه به فروکش کردن غائله کودتا در ترکیه پیش از شروع به کار خود، بدون نگرانی از کنار این مساله گذشت.در این شرایط بازار بیش از پیش به سمت تحولات درون بازار معطوف بود که در این بخش مهم‌ترین موضوع اوج‌گیری برگزاری مجامع و نگرانی‌های بازار در مورد برگزاری مجامع برخی از شرکت‌ها از جمله گروه خودرویی و بانکی است که انتظار می‌رود هفته‌ای ضعیف را در کل برای بازار رقم بزند.

بی‌توجهی بورس به ناآرامی‌های ترکیه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دومین موضوع مورد توجه بازار دیروز رشد بهای فلزات به ویژه بهای روی در بازار‌های جهانی بود که به تشکیل صف خرید در اکثر نمادهای تولید‌کننده این فلز منجر شد. نمادهایی نظیر توسعه معادن روی، باما، کالسیمین و نمادهای کوچکتری نظیر زنگان و کیمیا دیروز با اقبال مواجه بودند.

    در بازار دیروز سومین موضوع مورد توجه بازار توقف نماد پالایشگاه شیراز و ارائه گزارشی بود که هر چند توأم با تعدیل مثبت بود اما تاثیر مثبت آن بر نمادهای دیگر تعجب‌آور بود. پالایشگاه شیراز که برای سال 94سودی معادل 22ریال پیش‌بینی کرده بود ودر 9ماهه زیانی بالغ بر450ریال ساخته بود در پایان سال سود 275ریالی را منتشر کرد که تعدیل قابل ملاحظه‌ای را در خود داشت که البته ناشی از سود غیر‌عملیاتی بود. پالایشگاه شیراز با تحقق زیان 16میلیارد تومانی عملیاتی به مدد 44میلیارد تومان درآمد غیر‌عملیاتی (عمدتا سود بانکی‌) توانست به سود خالص 28میلیارد تومانی دست یابد. این گزارش نه چندان جالب دیروز موجب تشکیل صف خرید در نمادهای پالایشگاهی نظیر بندرعباس و اصفهان شد.در همین حال دیروز مجمع پالایشگاه تهران نیز با رای به تقسیم سود 12تومانی به کار خود پایان داد.

    در بازار دیروز در گروه سیمانی، سیمان داراب مجمع خود را با تقسیم سود 6تومانی به پایان برد. در تحولات مهم این گروه دولت عراق تعرفه واردات سیمان از ایران را 15درصد اعلام کرده است هر چند مشخص نیست آیا این تعرفه اعمال خواهد شد یا همچنان واردات سیمان از ایران به عراق ممنوع خواهد بود. در این گروه همچنین دبیر انجمن صنفی سیمان از تشکیل کمیته ویژه سیمان در ستاد اقتصاد مقاومتی برای رفع مشکلات صنعت سیمان خبر داد و گفت: افزایش قیمت سیمان همچنان در دست بررسی است.

    عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، به تفاهم‌نامه اخیر انجمن سیمان با وزارت راه برای تحریک تقاضای بازار سیمان اشاره و اظهار کرد: سال گذشته وزارت راه حدود یک میلیون تن سیمان از تولیدکنندگان خریداری کرد که براساس تفاهمات انجام شده امسال قرار است 5 میلیون تن سیمان با قیمت مصوب خریداری کند.

    دبیر انجمن صنفی سیمان درخصوص قیمت سیمان که قرار بود بعد از ماه مبارک رمضان افزایش پیدا کند، افزود: این موضوع همچنان در دست بررسی است و هنوز به اجماع نهایی دست پیدا نکرده‌ایم.در گروه خودرویی به دنبال انجام معامله بلوک 62 درصدی گروه بهمن موضوع این معامله در شورای رقابت بررسی خواهد شد. در این رابطه رضا شیوا رئیس شورای رقابت می‌گوید: بررسی این موضوع در دستور کار شورای رقابت قرار گرفته است.

    وی با بیان اینکه باید مالکیت‌ها در این گونه واگذاری‌ها بررسی شود تا مشکلی برای سایر تامین‌کنندگان قطعه به وجود نیاید، افزود: در حال حاضر مشغول بررسی این موضوع هستیم و گزارش نهایی خود را هفته آینده اعلام خواهیم کرد.دومین مزایده فروش سهام سه شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه فردا، سرمایه‌گذاری توسعه انرژی هور و فن‌پردازان بهمن در 18 خرداد‌ماه امسال برگزار و کنسرسیومی از بخش خصوصی به نام ویسمن موتور سرمایه‌گذار جدید گروه بهمن شد.

    در گروه خودرویی همچنین دیروز معاون صنایع وزیر صنعت از تصویب اختصاص یوزانس به واحدهای خودروساز و کالاهای سرمایه‌ای خبر داد و گفت: با وجود انتقاد‌های مطرح، تسهیلات جدید یک تا سه میلیارد تومانی دولت امکان رفع مشکلات واحدهای تولیدی را دارد.معاون وزیر صنعت گفت: پیش از این بانک مرکزی با اختصاص یوزانس یکساله در کارگروه رفع موانع تولید موافقت کرده بود اما به دلیل برخی محدودیت‌ها تاکنون این موضوع اجرایی نشده است.

    معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید براینکه درخواستمان در این جلسه اختصاص یوزانس دو ساله برای این بخش از صنعت و کالاهای سرمایه‌ای بود، تصریح کرد: در نهایت قرار شد یوزانس 18 ماهه برای این موارد با تایید وزارت صنعت اختصاص پیدا کند.وی در رابطه با رقم پیشنهادی برای اختصاص یوزانس به شرکت‌های خودروساز و کالاهای سرمایه‌ای تصریح کرد: بانک مرکزی باید در این ‌رابطه نظر خود را اعلام کند اما به اعتقاد بنده رقم یوزانس جوابگوی مشکلات این واحدهای تولیدی خواهد بود.

    در گروه حمل‌و‌نقل رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی با اشاره به اینکه هیچ تحریمی متوجه کشتیرانی ایران نیست، گفت: نه در زمینه تردد کشتی‌های ایرانی به بنادر دنیا و نه درخصوص ورود کشتی‌های خارجی به آب‌های ایران با مشکلی مواجه نیستیم.مسعود پلمه در گفت‌وگو با «ایسنا» در رابطه با وضعیت کشتیرانی پس از برجام و رفع تحریم‌ها اظهار کرد: این موضوع باید از دو منظر با ملیت و مالکیت ایرانی و نیز با ملیت و مالکیت خارجی مورد بررسی قرار گیرد.

    وی ادامه داد: در مورد وضعیت کشتیرانی با ملیت و مالکیت ایرانی خوشبختانه بعد از برجام وضعیت منطقه شکل اجرایی و عملی گرفته و رفته رفته ممنوعیت‌هایی که برای کشتی‌های با پرچم ایران برای تردد در بنادر خارجی وجود داشت لغو شده است. در گروه بانکی به نظر می‌رسد مجامع سال جاری بانک‌ها با حواشی زیادی مواجه خواهند بود. دیروز بانک مرکزی بعد از تعیین 3 شرط برای مجمع بانک خاورمیانه، برای بانک پارسیان هم شرط گذاشت. بانک پارسیان صبح پنج‌شنبه 31 تیر سه مجمع سالانه، فوق‌‌العاده (برای افزایش سرمایه) و عادی به‌طور فوق‌العاده (انتخاب اعضای هیات‌مدیره) دارد. براساس نامه بانک مرکزی بانک پارسیان 70میلیارد تومان کسری ذخایر داشته و لازم است تنها به اندازه 10 درصد سود معادل قانون تجارت تقسیم کند. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل و مثبت بود که در آن شاخص با رشد 105واحدی معادل 14/ 0 درصد به رقم 73هزار و 868واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز در بورس به حدود195میلیارد تومان و در فرابورس به 153میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو