عصر خودرو

علاقمندی سرمایه گذاران نروژی برای همکاری باایران در زمینه انرژی های تجدیدپذیر

عصر بازار- پیرو سیاست وزارت نیرو بر توسعه انرژی های تجدیدپذیر و حضور کشورهای صاحب فناوری در این زمینه در کشور بویژه در پسابرجام، سفیر نروژ در ایران با حضور در سازمان انرژی های نو ایران (سانا) برای حضور سرمایه گذاران و صنعتگران کشورش اعلام آمادگی کرد.

علاقمندی سرمایه گذاران نروژی برای همکاری باایران در زمینه انرژی های تجدیدپذیر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سیاست های وزارت نیرو اضافه شدن پنج هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور از انرژی های تجدیدپذیر در برنامه پنجساله ششم توسعه است.
    در این زمینه، پیش تر «حمید چیت چیان» وزیر نیرو گفته بود: تبصره خاصی در بودجه سال 1395 درباره حمایت از استفاده از انرژی های تجدیدپذیر پیش بینی شده است که براساس آن دست کم هفت هزار میلیارد ریال منابع و اعتبارات از محل عوارض متداول کشور برای انرژی های نو اختصاص خواهد یافت.
    براساس آمارهای ارایه شده وزارت نیرو، ظرفیت کنونی نصب شده نیروگاهی کشور در بخش انرژی های تجدیدپذیر فقط یک درصد سبد انرژی کشور است و پیش بینی می شود در افق سال 1400 ظرفیت تولید انرژی نیروگاه های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات برسد.
    در همین پیوند، در روزهای گذشته سفیر نروژ در ایران با حضور در سازمان انرژی های نو ایران (سانا) و برگزاری جلسه با مدیر عامل این سازمان، از علاقمندی سرمایه گذاران و صنعتگران کشورش برای همکاری در زمینه انرژی های تجدیدپذیر ایران خبر داد.
    برپایه این گزارش، خانم «اود لیسه نورهیم» با اشاره به سابقه حضور دو ساله خود در ایران به عنوان سفیر نروژ، از تمایل سرمایه گذاران و صنعتگران نروژی برای سرمایه گذاری در ایران در بخش نفت و گاز خبر داد که به تازگی برخی سرمایه گذاران به فعالیت در عرصه انرژی های تجدیدپذیر ابراز تمایل کرده اند.
    وی افزود: در نروژ سازمانی وجود دارد که عمده فعالیت هایش در زمینه نفت و گاز است، اما به تازگی انرژی های تجدیدپذیر را نیز در آن ادغام کرده اند و بخش انرژی این سازمان شامل نفت، گاز و انرژی های تجدیدپذیر است.
    سفیر نروژ در تهران خاطرنشان کرد: سازمان پیش گفته یکی از زیرشاخه های شرکت «زیمنس» است و در بخش انرژی های تجدیدپذیر تاکنون فعالیت های بسیار زیادی را در سراسر دنیا انجام داده است.
    وی تصریح کرد: این سازمان، امروز به دنبال سرمایه گذاری در بخش باد و سایر بخش های انرژی های تجدیدپذیر ایران است.

    ** قراردادهای 20 ساله خرید تضمینی برق
    «سیدمحمد صادق زاده» مدیرعامل سانا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی و استقبال از همکاری دوجانبه با نروژ در زمینه انرژی های تجدیدپذیر، گفت: تعرفه کنونی انرژی های تجدیدپذیر در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه و بسیاری از کشورهای دیگر برای سرمایه گذاران بسیار جذاب است.
    وی افزود: دولت تصمیم گرفته است قوانین و شیوه های سرمایه گذاری در این زمینه را به منظور توسعه انرژی های تجدیدپذیر تسهیل کند.
    صادق زاده تصریح کرد: در این راستا، قراردادهای خرید تضمینی برق 20 ساله بوده و دولت 30 درصد مشوق ساخت داخل را علاوه بر نرخ پایه به تجهیزات و فناوری های تجدیدپذیر اختصاص داده است.
    در هفته های گذشته یک شرکت سرمایه گذار اسپانیایی- آلمانی، برای سرمایه گذاری 50 مگاواتی نیروگاه خورشیدی در حوزه برق باختر اعلام آمادگی کرده بود.
    همچنین، سفیر دانمارک در تهران از آمادگی کشورش برای گسترش همکاری ها با ایران در بخش های آب و آب وفاضلاب(آبفا) و انرژی تجدیدپذیر بادی خبر داده بود.
    ساخت 600 مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور توسط چینی ها و مشارکت شرکت های کره جنوبی در ساخت نیروگاه های برقابی، تجدیدپذیر و حرارتی در ایران با تاکید بر انتقال فناوری و تامین مالی (فاینانس)، دیگر مواردی از این دست بودند که در سال جاری به مرحله انعقاد تفاهم نامه یا قرارداد رسیدند.
    پیش تر وزیر نیرو اعلام کرده بود: وزارت نیرو با اعتقاد به اصل سازگاری زیست محیطی، فعالیت و توسعه انرژی های پاک و تجدیدپذیر با نگرش پیوند میان آب، انرژی و محیط زیست، مدیریت ریسک، پایبندی به اصول توسعه پایدار و اهداف توسعه هزاره ، برنامه ریزی وسیعی انجام داده است.

    برچسب ها