عصر خودرو

در تلویزیون بلومبرگ تحلیل شد

بازارهای کالایی چگونه تحت‌تاثیر رکود ساختاری چین قرار گرفتند؟

عصر بازار: شهراب احمد، مدیر ارشد اطلاعات شرکت سرمایه‌گذاری «دکا کپیتال» در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» به بررسی وضع کنونی اقتصاد چین و تاثیرات آن بر بازار سنگ‌آهن و مس پرداخت.

بازارهای کالایی چگونه تحت‌تاثیر رکود ساختاری چین قرار گرفتند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، «شهراب احمد» موافق فروش سهام سنگ‌آهن و مس است و «دکا کپیتال» چند ماه پیش سهام مربوط به این دو بخش را فروخته است. وی درباره وضعتی بازارهای کالایی اظهار کرد: نظریه اساسی ما این است که چین با یک رکود ساختاری مواجه شده است. درحالی که جهان بر روی رکود ادواری متمرکز است، رکود چین از نوع دایره‌وار (circular slowdown) به نظر می‌رسد.

    احمد در توضیح اظهاراتش افزود: چین طی چند سال آتی زیرساخت‌های کمتری خواهد ساخت و اگر به اقدامات معدن‌داران در ظرف چند سال اخیر توجه کنیم، می‌بینیم مخارج سرمایه‌ای عظیمی صرف کرده‌اند تا صعود رشد اقتصادی چین در آینده را تضمین کنند.

    وی تصریح کرد: بنابراین اگر رشد چین کند شود، میزان تقاضای آینده را کاهش خواهد داد و تأثیر شدیدی بر بازارهای کالایی خواهد گذاشت. احمد، چرایی متأثر شدن سنگ‌آهن و مس از رکود بازار چین را این‌گونه توصیف کرد: اولین دلیل سقوط قیمت سنگ آهن این است که بیشترین میزان تولید را داشته و برآورد شده است که موجودی سنگ‌آهن طی 5 سال آینده حدود 10 تا 20 درصد افزایش یابد. این تولید بسیار کم‌هزینه است و در نتیجه بسیاری از تولید‌کنندگان کم‌هزینه حتی با قیمت‌های کنونی سود زیادی می‌برند.

    مدیر ارشد اطلاعات «دکا کپیتال» هم‌چنین در خصوص حوزه‌های مورد علاقه‌ شرکت متبوعش در بازار سرمایه آمریکا، گفت: به عقیده من در بازار سرمایه آمریکا دو دنیا وجود دارد. یکی شرکت‌های داخلی که از قرار وضع خوبی دارند و دنیای دیگر متعلق به تولیدکنندگان و سایر شرکت‌هایی است که داد و ستد زیادی با چین دارند و با مشکلات جدی روبرو هستند.

    احمد ضمن تأکید بر احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه سپتامبر ادامه داد: یکی از نکات خیلی جالب درباره شرکت‌های فعال در حوزه کالا این است که قیمت کالاها و قیمت‌ها در بازار آتی همواره مشخص است و با استفاده از این قیمت‌ها می‌توان شرکت‌ها را ارزش‌گذاری کرد. اما با وجود کاهش قیمت کالا در شش ماه گذشته، تحلیل‌گران پیش‌بینی‌هایشان را تنزل نداده‌اند و این به شکاف عظیمی بین قیمت پیش‌بینی‌شده برای کالاها و قیمت واقعی آن سهام ختم شده است.

    برچسب ها