عصر خودرو

سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۹۴

آمار و گزارش معاملات برق در بورس انرژی

عصر بازار: امروز سه شنبه ۹۴.۰۵.۲۷ در بازار برق بورس انرژی معامله ای انجام نشد.

آمار و گزارش معاملات برق در بورس انرژی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مبین سرمایه، دلیل عدم انجام معاملات امروز نیز انتظارات شرکت های توزیع نیروی برق برای کاهش قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته و مقاومت نیروگاه ها در برابر این انتظار بود که در نهایت عدم تعدیل قیمت از سوی طرفین منجر شد تا معامله ای در بازار به انجام نرسد.

    نمودار میانگین وزنی قیمت:

    با توجه به اینکه امروز معامله‌ای در بازار انجام نپذیرفت و قیمتی هم به ثبت نرسید، بررسی نمودارهای ماهانه و 10روزه شاخص میانگین وزنی قیمت براساس روال گذشته عملاً امکان پذیر نبوده است، لذا تصمیم بر آن شد تا نمودار این شاخص در بازه‌ای بلند مدت(از بتدای سال تا امروز) ارائه و افت و خیزهای آن در طول دوره بررسی شود.
    همانطور که در نمودار فوق مشاهده می‌شود روند قیمت از ابتدای سال افت و خیزهای فراوانی داشته و در بازه‌های مختلف زمانی تحت تأثیر عوامل مختلفی همچون واریز اعتبارات، کمبود نقدینگی، تغییر قوانین و مقررات، تغییر فصل و ... شیب نزولی یا صعودی به خود گرفته است اما در بازه بلند مدت همانطور که مشخص است روند کلی بازار از ابتدای سال تا اوایل مرداد ماه روندی صعودی بوده و قیمت تا محدوده 570,000 ریال رشد کرده است اما همانطور که در تصویر مشخص شده از این تاریخ به بعد چرخش روند در جهت نزول قیمت اتفاق افتاده و تا به امروز این روند نزولی پایدار می‌باشد.
    بررسی روند نماد 13940607 :
    نمودار زیر روند قیمت در نماد بارپایه 13940607 را نشان می‌دهد. همانطور که مشخص است قیمت در طول دوره روندی نزولی داشته که این روند در انتهای دوره با افزایش شیب همراه بوده و در حال حاضر قیمت در محدوده 406,000 ریال قرار دارد.
    روند سال گذشته این نماد همانطور که در تصویر مشخص است در ابتدای دوره روندی با ثبات در محدوده 545,000 ریال بوده که در اواسط دوره روندی نزولی به خود گرفته و در پایان دوره نیز در قیمت 510,000 ریال به ثبات رسیده است.
    در این نماد تا به امروز 556 مگاوات برق مورد معامله قرار گرفته است که بیشترین حجم معاملات مربوط به معاملات 25/05/1394 با 270 مگاوات می‌باشد.

    روند نماد 13930607 (روند قیمتی نماد فوق در سال گذشته) :

    برچسب ها