عصر خودرو

یک مقام ارشد دولتی پاسخ داد;

چرا دولت از صنایع محکوم به فنا حمایت می‌کند؟

عصر بازار- رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید دولت مجبور است از کارخانه‌های «از پا افتاده» حمایت کند؛ کارخانه‌هایی که محکوم به فنا هستند، اما می‌خواهند با هر شرایطی روی پا نگه داشته شوند.

چرا دولت از صنایع محکوم به فنا حمایت می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در دهه‌های اخیر همواره بالا نگه داشتن تعرفه‌های گمرکی مهم‌ترین ابزاری بوده که با ادعای حمایت از صنایع داخلی مورد استفاده قرار گرفته است؛ موضوعی که مورد نقد کارشناسان قرار دارد و پرسش مهمی که به دنبال دارد این است که اگر قرار بوده با این تعرفه‌های بالا به این صنایع کمک شود، چرا تا به حال این اتفاق رخ نداده و بسیاری از این صنایع حمایت‌خواه مانند صنعت خودرو و صنعت نساجی کشورمان هنوز توان فعالیت در یک فضای رقابتی و آزاد را ندارند؟ در این شرایط چرا دولت همچنان اصرار دارد به حمایت از این صنایع ادامه دهد؟

    ولی‌الله افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این پرسش می‌گوید: ما چاره‌ای نداریم. می‌بینید که یک کارخانه بسته می‌شود، یک‌دفعه اعتراض‌ها به راه می‌افتد که چرا کارخانه بسته شد. مشخص است که اگر به این کارخانه رسیدگی نشود، محکوم به فناست. در این شرایط ایرادی ندارد که بگویند نتوانستیم و شکست خوردیم. ولی ما می‌خواهیم با هر شرایطی کارخانه‌های از پا افتاده را روی پا نگه داریم. به این موضوع فکر نمی‌کنیم که تولیدات این کارخانه‌ها شاید تولیدات اشتباهی بوده و در شرایط امروز توجیهی نداشته است. تصور کنید یک نفر بخواهد در شرایط کنونی که همه‌جا لوله‌کشی گاز دارد، کارخانه تولید کپسول گاز بزند. آیا توجیه‌پذیر است؟ بدیهی است که کارخانه بسته می‌شود. باید به فکر راه چاره بود. نه اینکه برای نجات آن کارخانه‌های ورشکسته به آنها وام بدهیم که آنها را بدهکارتر کنیم.

    او در بخش دیگری از این اظهارات در پاسخ به این پرسش که «در سال آینده سیاستگذاری تعرفه‌مان همچنان به منظور حمایت از تولید داخل خواهد بود؟» اظهار می‌کند: حرکت ما به این سمت است که هم از تولید داخلی حمایت کنیم و هم از مصرف‌کننده. یعنی ما نمی‌توانیم آنقدر حمایت از تولید را بالا ببریم که مصرف‌کننده کالا مجبور شود کالای گران‌قیمت و فاقد کیفیت را خریداری کند.

    برچسب ها