عصر خودرو

ریشه ناکارآمدی‌های اقتصادی از نگاه یک اقتصاددان

نگرش لیبرالی سرمایه‌داری عامل افزایش فساد است

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی گفت: «این‌که گفته می‌شود ما سیستم می‌خواهیم و بدون سیستم و برنامه نمی‌شود کاری کرد، درست نیست. موضوع، افراد هستند که فساد را تولید می‌کنند.»

نگرش لیبرالی سرمایه‌داری عامل افزایش فساد است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، ابراهیم رزاقی در مناظره‌ای که درباره فیش‌های نجومی برگزار شده بود، اظهار داشت: من فکر می‌کنم مساله یک مقدار پرسابقه‌تر است. این سوال مطرح است که چه اتفاقی افتاده که بعضی از افراد به طرف فساد رفتند و بعد از آن فساد به تدریج سرعت گرفت؟!

    وی افزود: «این اتفاق یک ریشه چندین ساله دارد که به آرامی رشد کرده، اما در حال حاضر در اوج بلوغ خود قرار دارد؛ به طوری که خیلی راحت یک فرد 50 میلیون می‌گیرد.»

    این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: «در یک دورانی، بدون توجه به قانون اساسی یک دیدگاه اقتصادی در ایران پیاده شد و با آن دیدگاه روز به روز فساد رشد پیدا کرد. این دیدگاه، دیدگاه سرمایه‌داری لیبرالی صندوق بین‌المللی پول بود.»

    رزاقی عنوان کرد: «مدیریت ایرانی، اسلامی و انقلابی مدیر را خادم می‌داند و موظف است مسایل جامعه را حل کند، اما مدیریتی که پیشنهاد شد، مدیریت سرمایه‌داری لیبرالی است، یعنی بخش افزایش سود مدنظر مسوولان بود.»

    وی متذکر شد: «با این اتفاق، از همان اول شرایطی را پیش آوردند که درست خلاف مصلحت ایران بوده است.»

    این کارشناس اقتصادی ادامه داد: «خطا از آن‌جا شروع شد که یک مدیر فکر می‌کرد وظیفه دارد افرادی را که می‌شناسد، پولدار کند و خودش نیز جزو آنها باشد.»

    رزاقی گفت: «یک نکته خیلی مهم است و این‌که آیا ما باید اقتصادمان شبیه کره‌جنوبی یا آلمان شود؟!»

    وی افزود: «این‌که گفته می‌شود ما سیستم می‌خواهیم و بدون سیستم و برنامه نمی‌شود کاری کرد، درست نیست. بحث، افراد است که فساد را تولید می‌کنند.»

    این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: «نباید با حرف‌هایی مانند سیستم، مدیران را که عامل اصلی ناکارآمدی هستند، در امان بدانیم.»

    برچسب ها