عصر خودرو

وزیر نیرو در لندن اعلام کرد

سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری ایران در بخش آب و فاضلاب

درخواست همکاری از شرکت‌های انگلیسی

عصر بازار- وزیر نیرو در جمع شرکت‌های حوزه صنعت آب انگلیس با بیان اینکه تا پنج سال آینده حداقل ۱۲ میلیارد دلار در بخش آب و فاضلاب ایران سرمایه‌گذاری می‌شود، بر آمادگی تهران برای پذیرش سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های انگلیسی تأکید کرد.

سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری ایران در بخش آب و فاضلاب
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ‌وزیر نیرو در‌ جمع شرکت‌های حوزه صنعت آب انگلیس در لندن‌ اظهار داشت: شرایط بین المللی این امکان را فراهم کرده است که ما بتوانیم رابطه ای فعال، رو به گسترش و مفیدتری را با شرکت های انگلیسی و موسسات انگلیسی داشته باشیم.

    وی در ادامه به تشریح ظرفیت‌های صنعت آب کشورمان پرداخت و گفت: ایران کشوری است که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و میزان متوسط بارندگی در ایران حدود 250 میلی متر در سال می باشد که در حال حاضر به دلیل کاهش بارندگی در پانزده سال اخیر، بسیار کاهش پیدا کرده است.

    چیت‌چیان افزود: میزان آب تجدید شونده کشور ما در گذشته 130 میلیارد متر مکعب در سال بود، ولی بر اساس ارزیابی هایی که اکنون داریم به کمتر از 90 میلیارد مترمکعب محدود شده و از طرفی مصارف و جمعیت کشور ما افزایش پیدا کرده؛ بنابراین میزان آب تجدید شونده به ازای هر نفر ایرانی کاهش قابل توجهی داشته است.

    وزیر نیرو‌ افزود: بسیار بدیهی است که در چنین شرایطی ناچار هستیم که سرمایه گذاری قابل توجهی را در صنعت آب انجام بدهیم.

    وی اضافه کرد: اقدامات وسیعی انجام شده و اقدامات وسیع تری نیز قرار است که انجام شود؛ اما واقعیت موجود جهان، که تغییر اقلیم است در منطقه خاورمیانه به نفع ملت های ما تغییر نمی کند.

    چیت چیان با بیان اینکه تاکنون بیش از 160سد بزرگ در ایران احداث شده است، افزود: هم اکنون نیز ده‌ها سد دیگر در حال احداث است که انتظار می رود که در سال های آینده به بهره برداری برسند.

    وی در ادامه به تلاش های وزارت نیرو برای تامین آب آشامیدنی در ایران اشاره کرد و گفت: شاید برای شما جای تعجب باشد که گاهی آب شرب با 700 کیلومتر طی مسیر در اختیار شهرهای گوناگون قرار می گیرد و گاهی اوقات در خطوط انتقال آب ما ناچار هستیم بیش از هزار متر آب را پمپاژ کنیم.

    وزیر نیرو افزود: شمار تونل‌ها و طول تونل هایی که ما برای انتقال آب زده ایم بسیار بیشتر از تونل هایی است که برای جابه‌جایی در کشور ما حفاری شده است.

    وی تصریح کرد: این نشان دهنده این است که اقدامات بسیار قابل توجهی برای تامین آب انجام شده و لذا صد در صد مردم شهرهای ما دسترسی به آب آشامیدنی با استانداردهای بالا دارند.

    چیت چیان اظهار داشت: اما در خصوص شبکه های فاضلاب فقط 43 درصد از مردم ما تحت پوشش شبکه های فاضلاب هستند و این نشان دهنده این است که یکی از اقدامات آتی ما توسعه شبکه های فاضلاب و سیستم های تصفیه فاضلاب خواهد بود.

    وی گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که ما در حال حاضر آن را پیگیری می کنیم موضوع مدیریت مصرف آب و ارتقاء سطح راندمان آبیاری در بخش کشاورزی است.

    وزیر نیرو همچنین موضوع هوشمندسازی شبکه های آب شهرها را از دیگر اهداف وزارت نیروی کشورمان برشمرد.

    چیت چیان با بیان اینکه در سال های اخیر بسیاری از طرح های وزارت نیرو به صورت مشارکت خصوصی (PPP ) در داخل ایران صورت گرفته است، افزود: امیدواریم که شرکت‌های خارجی هم بتوانند در این زمینه مشارکت جدی داشته باشند.

    وی افزود: این مشارکت ها می تواند شامل احداث سدها، شیرین‌سازی آب دریا و انتقال آب به مناطق مورد نیاز، توسعه شبکه های فاضلاب و احداث تاسیسات تصفیه فاضلاب، هوشمند سازی شبکه های آب باشد.

    چیت چیان اضافه کرد: پیش بینی شده است که طی پنج سال آینده ما حداقل 12 میلیارد دلار در بخش آب و فاضلاب سرمایه گذاری خواهیم کرد؛ بنابراین ما به شرکت های انگلیسی که در این بازار مشارکت کنند ضمن آنکه ما نیز بتوانیم از فناوری های این شرکت ها بهره ببریم ،استقبال می کنیم.

    برچسب ها