عصر خودرو

روزنامه دیلی صباح:

داوری بین‌المللی در مناقشه گازی با ایران به نفع ترکیه رای صادر کرد

اعمال تخفیف ۱۳ درصدی روی گازصادراتی ایران

عصر بازار- روزنامه دیلی صباح نوشت: بعد از صدور رای داوری بین‌المللی به نفع ترکیه، دو کشور ایران و ترکیه توافق کردند که تخفیف ۱۲ تا ۱۳ درصدی روی گاز صادراتی به ترکیه اعمال شود.

داوری بین‌المللی در مناقشه گازی با ایران به نفع ترکیه رای صادر کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، روزنامه ترکیه‌ای دیلی‌صباح امروز نوشت بعد از برقراری داوری بین‌المللی درباره اختلافات گازی ایران و ترکیه، این دو کشور روی تخفیف 12 تا 13 درصدی گاز طبیعی به توافق رسید‌ه‌اند.

    پاییز سال گذشته دولت آنکارا با ادعای گران‌فروشی و کم‌فروشی گاز طبیعی توسط ایران به ترکیه این ادعا را در قالب پرونده‌ای به دادگاه لاهه ارائه کرده بود.

    براساس گزارش هبرترک، ترکیه رأی داوری بین‌المللی را به نفع خود برده است. کمیته داوری هم تصمیم گرفته تا تخفیف 10 تا 15درصدی فروش گاز طبیعی از سوی ایران به ترکیه اعمال شود.

    گفته می‌شود که ترکیه و ایران روی تخفیف 12 تا 13 درصدی به نتیجه رسیده‌اند. این رقم هم توسط کمیته داوری پذیرفته شده که قرار است قبل از ماه سپتامبر اجرا شود. ترکیه سالانه 10 میلیون متر مکعب  گاز طبیعی از ایران وارد می‌کند.

    در ارتباط با توافق تجاری گاز طبیعی قرار است میزان گاز وارداتی ترکیه از سال 2012 تاکنون محاسبه شود و تخصیص 12 تا 13 درصد برای آن اعمال شود.

    همچنین گزینه تقسط پرداخت از سوی ترکیه هم روی میز است.

    مطمئن نبودن در روند عرضه گاز به ترک‌ها و بالا بودن بهای گاز صادراتی ایران دو ادعای ترک‌ها برای شکایت گازی از ایران بوده است.

    در قرارداد صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه، بندی به نام Take or pay (بگیر یا بپرداز) وجود دارد که براساس این بند، اگر ترکیه به دلیل مسائل فنی و عملیاتی و یا تکمیل بودن مخازن ذخیره سازی، نتواند سالانه تا سقف 10 میلیارد متر مکعب گاز از ایران دریافت کند باید پول گاز را به طور کامل پرداخت کند.

    به عبارت دیگر، براساس قرارداد 25 ساله گازی بین تهران و آنکارا، شرکت ملی گاز ایران باید سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز به شرکت بوتاش ترکیه تحویل دهد. در صورتی که هریک از دو طرف به دلیلی در تحویل یا برداشت گاز وقفه ایجاد کنند، موظف به پرداخت غرامت می‌شوند.

    برچسب ها