عصر خودرو

به منظور کاهش وابستگی به درآمد نفتی؛

کویت سهام ۴ شرکت نفتی خود را می‌فروشد

عصر بازار- دولت کویت در حال برداشتن گام‌هایی برای فروش سهام اقلیت خود در چهار واحد از شرکت نفت دولتی است. این در حالی است که این کشور در نظر دارد به منظور تامین مالی و بهبود کارایی صنعت نفت خود به بازارهای سرمایه جهانی متصل شود.

کویت سهام ۴ شرکت نفتی خود را می‌فروشد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز ، انس الصالح، وزیر نفت کویت اعلام کرد: «دولت یک برنامه چهارساله برای سازمان‌دهی و اجرای فروش سهام واحدهای بین‌المللی و بازوهای شیمیایی و صادرات شرکت ملی نفت کویت را دارد. اما شرکت ملی نفت کویت (KPC) که روزانه 3 میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند بخشی از این فروش نخواهد بود.»

    پس از اینکه عرضه مازاد نفتی از سال 2014 موجب سقوط قیمت نفت از سطح 100 دلاری شد، تولیدکنندگان نفت خاورمیانه به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود و توسعه منابع جدید درآمدی هستند. عربستان سعودی، بزرگترین تولیدکننده اوپک در نظر دارد تا 5 درصد از سهام شرکت نفت دولتی عربستان ( آرامکو) را تا سال 2018 به فروش برساند. همانند عربستان، کویت نیز در نظر دارد تا یک تحول اقتصادی را در کشور ایجاد کند که کاهش یارانه‌های و فروش برخی از دارایی‌های دولتی بخشی از این طرح خواهد بود.

    الصالح اعلام کرد: «ما به دنبال خصوصی‌سازی هستیم. کویت در نظر دارد تا به زودی فروش سهام را از 20 درصد به 30 درصد برساند.»

    وزیر نفت کویت افزود: «دولت‌ که کنترل اکثریت شرکت‌های انرژی را در اختیار دارد با در لیست فروش قرار دادن سهام خود برای عرضه عمومی اولیه آماده می‌شود. با این حال، مطالعه در خصوص زمان و جزئیات فروش همچنان ادامه دارد.»

    شرکت بین‌المللی نفت کویت که پالایشگاه‌هایی در آسیا و ایستگاه‌هایی در اروپا دارد، در میان کاندیداهای فروش قرار دارد. شرکت اکتشاف نفت خارجی کویت، شرکت نفتکش کویت، شرکت صنایع پتروشیمی نیز دیگر شرکت‌هایی هستند که قرار است سهام آنها به فروش برسد.

    بر اساس آمار منتشر شده توسط بلومبرگ، کویت در کنار امارات متحده عربی چهارمین تولیدکننده بزرگ اوپک است.

    برچسب ها