عصر خودرو

سفیر سوییس :

آمریکا خواهان بازشدن فضای اقتصادی در ایران است

عصر بازار- سفیر سوییس در ایران گفت: آمریکا خواهان بازشدن فضای اقتصادی در ایران است.

آمریکا خواهان بازشدن فضای اقتصادی در ایران است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، جولیو هاس در دیدار با نایب رئیس اتاق بازرگانی خرم آباد و فعالان اقتصادی لرستان روز چهارشنبه در محل اتاق بازرگانی خرم آباد اظهار داشت: به عنوان سفیر کشور حافظ منافع آمریکا در ایران در سال چندین بار به این کشور سفر می کنم و با این حال آمریکایی ها خواهان باز شدن فضای اقتصادی در ایران هستند

    وی افزود:تا چند سال آینده میزان مبادلات اقتصادی کشورهای اروپایی با ایران به چندین میلیارد دلارخواهد رسید زیرا اروپایی ها مایل به این کار بوده و پیشرفت فعالیت های اقتصادی در ایران بستگی به خوب پیش رفتن مسائل سیاسی است.
    سفیر سوئیس در ایران اضافه کرد: دولت سوئیس نیز می خواهد که ایران در بخش های دارویی وغذایی به استاندارهای خوبی برسد و البته این بستگی به این دارد که ایران بتواند شریک خوبی برای خود انتخاب کند.
    جولیو هاس بیان کرد: سوئیس ها خیلی دوست دارند که به ایران بیایند و البته این حضور برای آنها جذاب است.
    وی با اشاره به اینکه دولت سوئیس در جریان مذاکرات هسته ای همواره از این مذاکرات حمایت کرده است، افزود: پس از توافق هسته ای ایران و کشورهای 5+1 رئیس جمهور کشور من به ایران سفر کرد.
    سفیر سوئیس در ایران با بیان اینکه توافق هسته ای فرصتی را فراهم کرده که واقعیت های کشور ایران کشف شوند یادآورشد: پس از توافق هسته ای کشورهایی که علاقمند به همکاری های اقتصادی با ایران هستند به فرصتی برای تست کردن فضای ایران و اینکه فضا چگونه پیش می رود، نیاز دارند.
    جولیو هاس یکی از موانع سرمایه گذاری در ایران به ویژه در صنعت دارو را مسئله مالکیت معنوی عنوان کرد و افزود: ایرانی برای تسهیل سرمایه گذاری در این کشور باید موانع پیش روی مالکیت معنوی را رفع کنند. به عنوان نمونه شرکت های دارو سازی در گذشته در ایران سرمایه گذاری چند صد میلیون دلاری کرده اند؛ اما به دلیل همین موانع مالکیت فکری سرمایه گذاری آنها نافرجام مانده است.
    وی ادامه داد: زمانی که مدیرعامل یک شرکت بزرگ برای سرمایه گذاری به ایران سفر کرده اول بازار را ارزیابی خواهد کرد
    همچنین حمایت حقوقی که در آن کشور از سرمایه گذار وجود داشته را بررسی می کند که ایران ازحیث حمایت های حقوقی در برخی زمینه ها عقب تر است.
    سفیر سوئیس در ایران با بیان اینکه با توجه به مشکلات حقوقی که در ایران وجود دارد ما هر چه که از دولت سوئیس هم کمک بخواهیم به ما کمکی نمی کنند، تصریح کرد: باید ببینیم که سرمایه گذاری های کوچک در ایران چه نتیجه ای می دهد بعد شرکت های بزرگ برای سرمایه گذاری به ایران بیایند فقط ایرانی ها باید صبور باشند.
    جولیو هاس با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه در جلسات متعددی که در اتاق بازرگانی ایران و سوئیس تشکیل می شود حضور پیدا می کنم، افزود: ماهانه در یک جلسه مشابه جلسه ای که در اتاق بزرگانی خرم آباد تشکیل شده است در دیگر شهرهای ایران شرکت می کنم.
    وی تاکید کرد: طرحی با عنوان پودر شیری به صورت پایلوت با همکاری سوییس و وزرات کشاورزی در حال اجرا است که لرستان با توجه به موقعیت خوبی که دارد می تواند یکی از شرکای خوب در این طرح باشد.
    دبیر اتاق بازرگانی ایران و سوئیس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این اتاق دارای 175 عضو است، گفت: در اردیبهشت ماه یک هیات 30 نفره سوئیسی شامل فعالان صنعت نساجی و یک هیات 60 نفره شامل فعالان اقتصادی عرصه های مختلف ازژنو به ایران سفر کردند.
    عبدی معینی پور با تاکید بر اینکه هیات های تجاری ایرانی ها نباید در مذاکرات اقتصادی بلافاصله درخواست سرمایه گذاری خود را به کشورهای مقابل ارائه کنند، تصریح کرد: عقد قراردادهای اقتصادی مستلزم این است که کشورهایسرمایه گذارشناخت خوبی از ایران پیدا کنند.
    وی افزود: مسئله مالکیت معنوی و فکری در ایران یکی ازمعضلات است به ویژه در بحث داروسازی که باید در سطح بالا بحث مالکیت فکری در ایران حل شود.

    برچسب ها