عصر خودرو

انتقاد شدید معاون زنگنه از پتروشیمی‌ها؛

قانون برای برخورد باپتروشیمی‌ها نداریم

تاکتیک جدید خاموش کردن آتش

عصر بازار- معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه قوانین با ضمانت اجرایی برای برخورد با پتروشیمی‌ها برای اجرای HSE وجود ندارد، گفت: به دلیل عدم امکان مهار آتش سوزی، ‌تصمیم بر سوختن مخزن تا اتمام نفتا بود.

قانون برای برخورد باپتروشیمی‌ها نداریم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با گذشت پنج روز از فروکش کردن شعله های آتش پتروشیمی بوعلی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با انتقاد از شرکت‌های پتروشیمی یکی از دلایل افزایش حوادث در صنعت پتروشیمی را عدم وجود قوانین و ابزارهای لازم برای برخورد با خاطیان اعلام می‌کند.

    مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت امروز در جدیدترین اظهار نظر درباره افزایش حوادث در صنایع پتروشیمی و به ویژه آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی، گفت: تا زمانی‌که واحدهای پتروشیمی زیر نظر شرکت ملی صنایع پتروشیمی فعالیت می‌کردند، ملزم به رعایت اصول ایمنی بودند و در صورت عدم اجرای آن امکان برخورد با واحدهای خاطی وجود داشت اما با خصوصی سازی واحدها، ‌ تنها وظیفه ممیزی و نظارت بر عهده شرکت ملی صنایع پتروشیمی است و بنابراین صنایع پتروشیمی نمی‌تواند برای عدم اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی برخوردی انجام دهد.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر این که طرح‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی باید الزام‌های HSE را به طور کامل رعایت کنند تصریح کرد: باید قوانین و ابزارهای لازم برای برخورد با خاطیان وجود داشته باشد و قوانین ضمانت اجرایی داشته باشند.

    معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تاکید کرد: دستگاه‌های نظارتی باید برنحوه رعایت اصول و قوانین HSE نظارت داشته باشند و دارای قدرت اجرایی باشند.

    این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه مدیریت بحران سال هاست که در منطقه حضور دارد و هر ساله مانورهایی برای هماهنگی بیشتر انجام می‌شود، یادآور شد: اما این اتفاق در صنعت نفت بی سابقه بود، نکته مهم این است که در جریان اطفای حریق هیچ تصمیم اشتباهی گرفته نشد و درست ترین کار ممکن انجام شد و با این تصمیمات هیچ واحد فرآیندی دیگری درگیر آتش سوزی نشدند.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: در خصوص آتش سوزی مخزن نفتا هم به دلیل عدم امکان مهار آتش سوزی، ‌تصمیم بر سوختن مخزن تا اتمام نفتا بود، زیرا حجم حریق به شدت وسیع بود و امکان اطفا آتش وجود نداشت.

    معاون وزیر نفت همچنین با اعلام اینکه برخی پتروشیمی ها فعالیت‌های HSE را جدی می‌گیرند و برخی دیگر اهمیت به اجرای آن نمی‌دهند، تبیین کرد: دلیل این امر نیز این است که بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری در مقوله HSE ندارد زیرا آگاهی کافی در این خصوص نیست.

    وی به اهمیت رگولاتوری در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: برای انجام این مهم، ‌ لازم است تا ابزارهایی در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار گیرد تا بتوانند ممیزی‌های لازم را اجرا کنند و از آنجا که واحد اچ اس ای هر مجتمع نمی‌تواند از واحد عملیاتی مجزا باشد، برای مقابله با این حوادث، ‌نیروی اچ اس ای باید در سطح کلان منطقه به صورت یکپارچه عمل کند.

    معاون وزیر نفت ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید در خصوص اجرای اصول اچ اس ای، ‌ضمانت اجرایی داشته باشد تا در بخش‌هایی که نیاز به اصلاحات است با استفاده از همین ضمانت، واحدها را ملزم به رعایت اصول کند.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پایان خاطرنشان کرد: این آتش سوزی نشان داد که باید در زمینه‌هایی نظیر آموزش مدیریت بحران و  مدیریت بحران حرفه ای، بررسی تجهیزات مورد نیاز در منطقه، اقدامات اصلاحی در خود مجتمع ها، تربیت نیروهای آتش نشانی و تامین امنیت شغلی آنها اقدامات لازم انجام شود.

    برچسب ها