عصر خودرو

گفت وگو با یک کارشناس بازار سهام؛

پیش بینی رشد ۱۰ درصدی بورس در نیمه اول شهریور

عصر بازار: به گفته یک کارشناس بازارسرمایه، بازار سرمایه امروز از تاثیر پذیری بیش از حد از اخبار سیاسی آسیب می بیند و نمی تواند بر اساس واقعیت های اقتصادی رفتار کند.

پیش بینی رشد ۱۰ درصدی بورس در نیمه اول شهریور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، محمد صدرایی گفت: بازار سرمایه اکنون به شدت تحت تاثیر وقایع سیاسی قرار گرفته است و در واقع فعالان بازار از تصمیم گیری در حوزه واقعیات اقتصادی دور شده‌اند.

    او افزود: حرکت نزولی بورس در چند روز گذشته نشان می‌دهد هم اکنون بورس در حال کف سازی‌های جدید است و بخش عمده‌ای از اتفاقاتی که اکنون در حال رخ دادن است، به پایان شهریورماه و پایان زمان کنگره آمریکا برای اعلام رای در خصوص توافق هسته‌ای ارتباط دارد.

    صدرایی افزود: بخش عمده ای از حقیقی‌ها با این فرضیه که بازار به کف رسیده‌است، در حال خرید هستند. احتمالا در هفته اول و دوم شهریور، سفارش های خرید به دلیل هیجان ناشی از رای کنگره،‌ باعث رشد 10 تا 20 درصدی می‌شود. حقوقی ها هم مثل همیشه در بازار حضور دارند، اما عرضه و تقاضای آن‌ها تحت تاثیر وضعیت نقدینگی و نیاز یا عدم نیاز ‌‌آن‌ها به نقدینگی است.

    این کارشناس بازار سرمایه اظهار‌کرد: هم اکنون بورس بیش از حد به اخبار سیاسی عادت کرده و تحت تاثیر این اخبار واکنش نشان می‌دهد. تا هنگامی که این اخبار وجود دارد،‌ بازار وقایع اقتصادی را نمی بیند. در واقع وقایع اقتصادی هم نشانه‌های خوبی برای بازار ندارند. آنچه مسلم است تا 6 الی 9 ماه دیگر که اولین زمان بندی پذیرش برجام، صورت نگیرد،‌ وضعیت بازار سرمایه در همین حالت خواهد بود.

    صدرایی در خصوص علت بروز این رفتارها در بورس گفت: بازارهای مالی کاملا انتظاری عمل می کند و بر اساس آینده خرید و فروش می‌کنند. هم اکنون در تابع انتظارات بورس اوراق بهادار تهران، ‌تحلیل روابط خارجی و جلسات کنگره و تحولات منطقه ای،‌ وزن بیشتری نسبت به وقایع اقتصادی کشور دارد. این موضوع باعث می‌شود ریسک سیستماتیک بزرگی که از نظام اقتصادی کشور به بازار سرمایه وارد می شود، به درستی درک نشود.

    برچسب ها