عصر خودرو

شاخص کل پس از ۶ روز مثبت شد

چرخش بورس با حمایت حقوقی‌ها

عصر بازار: روز گذشته شاخص کل بورس تهران رشدی جزئی داشت تا با ۵/ ۶۲ واحد افزایش(معادل ۱۰/ ۰ درصد) به رقم ۶۵ هزار و ۳۰۲ واحدی برسد. وضعیت شاخص تا دقایق پایانی نسبت به روز یکشنبه تقریبا بدون تغییر مانده بود اما تحت تاثیر افزایش ناگهانی حجم خرید و حمایت حقوقی‌ها در برخی نمادهایی که بیشترین اثر را بر افزایش شاخص کل داشتند،‌ شاخص در ده دقیقه پایانی افزایش یافت تا پس از ۶ روز متوالی کاهش شاخص، شاهد اندکی رشد نسبت به روز یکشنبه باشیم. کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی و با توجه به کاهش قیمت‌ها کف حمایتی جدیدی به وجود آمده که باعث شده برخی خریداران خوش‌بین وارد بازار شوند.

چرخش بورس با حمایت حقوقی‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، گرچه فضای کلی سیاسی در حمایت از توافق هسته‌ای چشم انداز مثبتی از تغییرات اقتصادی را پیش چشم معامله‌گران گشوده، رکود اقتصادی،‌ پایین بودن عرضه و تقاضا و افت قیمت‌های جهانی کالاها در زمره عوامل بازدارنده رشد قرار دارند. به این ترتیب «حبس بازه‌ای شاخص» در هفته‌های گذشته را می‌توان به کمک تعادل دو عامل پیش‌تر یاد شده تحلیل کرد. وضعیتی که احتمالا تا ورود محرک‌های جدید به بازار ادامه خواهد یافت.

    تحولات روز گذشته بازار

    حجم معاملات روز دوشنبه با 46 درصد کاهش به 379 میلیون سهم و ارزش معاملات با 7/ 6 درصد افزایش به 863 میلیارد ریال رسید(با حذف معاملات بلوکی). نمادهای «اخابر»، «رمپنا»، «‌حکشتی» و «شپدیس» به ترتیب بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص داشتند؛ در حالی که نماد معاملاتی «شپنا» بیش از سایر نمادها بر کاهش شاخص کل اثر گذار بود. شاخص کل هم وزن روز یکشنبه 60/ 29 واحد افت داشت (معادل 29/ 0 درصد) که بیانگر تاثیر بیشتر نمادهای بزرگ بر سبز پوش شدن شاخص کل است.

    مجتبی بابا کشی‌زاده  وضعیت بازار در روز گذشته را چنین تحلیل کرد: بازار روز دوشنبه تفاوت چندانی با روزهای پیشین نداشت. با این حال بازگشایی بازارهای جهانی در این روز می‌تواند یکی از عوامل اثرگذار بر بازار سهام کشور باشد. افت قیمت کالاهای جهانی و وضعیت نامناسب اقتصاد چین دو عامل اثرگذار جهانی بر اقتصاد کشور هستند. بازار سهام در شرایط فعلی در حال نوسان در بازه‌های کوچک است. بررسی گزارش‌های سه ماهه بیانگر مشکلات جدی ناشی از رکود شرکت‌ها است. وی افزود: گرچه نرخ برخی کالاهای جهانی پایین آمده اما به دلیل تمایل رو به بالای قیمت‌ها در ایران، نرخ بعضی از این قیمت‌ها در کشور جابه جا نشده است و مشکل اصلی شرکت‌ها کاهش فروش است. به این ترتیب مشکل اصلی اقتصاد ایران در وضعیت فعلی کمبود نقدینگی و رکود عمیق است.

    این تحلیلگر بازار سرمایه درباره آینده بورس گفت: اغلب تصمیمات مهم اقتصاد کشور و همچنین افزایش نقدینگی به شکلی وابسته به تعیین تکلیف توافق هسته‌ای است. مجموعه اظهار نظرها درباره تک نرخی شدن ارز، تصمیم‌گیری درباره سود بانکی و بسیاری از تصمیمات اساسی دیگر به آینده و پس از مشخص شدن سرنوشت توافق هسته‌ای ایران موکول شده است.

    شوک منفی «شتران» به آیفکس

    شاخص کل فرابورس با 30/ 15 واحد کاهش(معادل 99/ 1 درصد) به رقم 8/ 757 واحد رسید. تقریبا نیمی از ریزش شاخص در نیم ساعت پایانی معاملات و تحت تاثیر بازگشایی نماد «شتران» رخ داد. این نماد معاملاتی که از 29 تیرماه متوقف بود دیروز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بازگشایی شد و بیشترین تاثیر را بر افت شاخص کل داشت. نمادهای «مارون»،‌ «پترول» و «زاگرس» از دیگر نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر را بر افت آیفکس داشتند؛ در حالی که نفت ایرانول و بیمه پاسارگاد در میان نمادهای سبز پوش بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص داشتند. حجم معاملات روز گذشته فرابورس به 8/ 120 میلیون سهم رسید و ارزش معاملات 1286 میلیارد ریال بود. از دیگر نمادهای بازگشایی شده در این روز می‌توان به نمادهای «قشیر» و «تکنار» اشاره کرد.

    برچسب ها